آفتاب
مقام سابق هسته‌ای آمریکا تاکید کرد

ضرورت بررسی ایمنی راکتورهای هسته‌ای ژاپن توسط متخصصان خارجی

ضرورت بررسی ایمنی راکتورهای هسته‌ای ژاپن توسط متخصصان خارجی

رئیس پیشین کمیسیون نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای آمریکا بر ضرروت بررسی جنبه‌های ایمنی راکتورهای هسته‌ای ژاپن توسط متخصصان خارجی تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دیل کلین در گفت‌وگو با رویترز تصریح کرد: ژاپن برای از سرگیری فعالیت‌های هسته‌ای خود بهتر است از متخصصان خارجی برای بازدید از استانداردهای ایمنی راکتورهای هسته‌ای‌اش بهره بگیرد؛ حتی اگر کمیسیون نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای ژاپن، ایمنی آنها را تایید کرده باشد.

وی که به عنوان رئیس متخصصان خارجی هسته‌ای از سوی دولت ژاپن برای کمک به نظارت بر بخش هسته‌ای این کشور استخدام شده است، افزود: چنین اقدامی باعث خواهد شد که جنبه‌های ایمنی نیروگاه‌های هسته‌ای ژاپن بالاتر برود و همچنین اعتماد از دست‌رفته مردم ژاپن برای استفاده از انرژی هسته‌ای پس از بروز فاجعه هسته‌ای فوکوشیما در مارس 2011، باز گردد.

کلین با طرح این سوال که «آیا کمیسیون نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای ژاپن به تنهایی قادر خواهد بود همه جنبه‌های ایمنی لازم را برای از سرگیری فعالیت هسته‌ای ژاپن بررسی کند؟»، اظهار کرد: معتقدم که در صورت حضور یک گروه از کارشناسان هسته‌ای خارجی برای تأیید جنبه‌های ایمنی راکتورهای هسته‌ای، مردم ژاپن نیز احساس امنیت بالاتری خواهند داشت.

شرکت برق و انرژی توکیو (تپکو)، ماه گذشته موفق به کسب تاییدیه ایمنی کمیسیون نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای ژاپن برای آغاز به کار دوباره نیروگاه هسته‌ای کاشیوازاکی شد.

به گزارش ایسنا، پس از بروز زلزله و سونامی در فوکوشیمای ژاپن در مارس 2011 و ورود آب به راکتورهای هسته‌ای نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما که باعث خرابی پمپ‌های سردکن راکتورها و نشت مواد رادیواکتیو به بیرون شد، تا کنون فعالیت همه 48 راکتور هسته‌ای ژاپن به منظور نظارت بر جنبه‌های ایمنی متوقف شده است.

انتهای پیام

کد N610160

وبگردی