آفتاب

نیجریه به آموزش نیروهای خود توسط آمریکایی‌ها پایان داد

نیجریه به آموزش نیروهای خود توسط آمریکایی‌ها پایان داد

دولت نیجریه آموزش سربازان این کشور توسط آمریکا جهت مبارزه با بوکوحرام را متوقف کرد؛ اقدامی که بیانگر تصنعی بودن روابط بین دو کشور است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، سفارت آمریکا در ابوجا، طی بیانیه‌ای اعلام کرد: طبق درخواست دولت نیجریه آمریکا آموزش ارتش این کشور را متوقف می‌کند.

دو مرحله نخستین این برنامه آمنوزشی تاکنون کامل شده است و طی آن پرسنل غیرنظامی آموزش ندیده به مهارت‌های سربازی و رزمی دست یافتند.

مرحله سوم این آموزش‌ها نیز به منظور تبدیل مبارزان به یک واحد نظامی به همراه مهارت‌های پیشرفته پیاده نظام برنامه ریزی شده بود.

در بیانیه سفارت آمریکا آمده است: ما از ناتمام ماندن این آموزش‌ها متاسفیم چرا که این برنامه در دل برنامه بزرگتری‌ قرار داشت که قرار بود طی آن واحدهایی مازاد با هدف کمک به ارتش نیجریه برای مقابله با بوکوحرام تربیت شوند.

دولت نیجریه تاکنون به این بیانیه واکنشی نشان نداده است.

آمریکا یکی از چند قدرت خارجی بود که در امور اطلاعاتی و شناسایی جهت یافتن 219 دختر دانش آموز نیجریه‌ای به این کشور کمک کرد. این دانش آموزان تا اوایل ماه آوریل اسیر نیروهای بوکوحرام بودند.

ماه گذشته سفیر نیجریه در آمریکا اعلام کرده بود که دولتش از محدوده، نوع و محتویات حمایت آمریکا رضایت ندارد.

این مقام نیجریه‌ای به ویژه آمریکا را به عدم ارائه سلاح‌های کارآمد به کشورش برای مبارزه با شبه نظامیان متهم کرد. این اتهام باعث شد تا وزارت خارجه آمریکا به اظهارات مقامات نیجریه‌ای واکنش نشان دهد.

در واکنش به اظهارات مذکور، وزارت خارجه آمریکا نسبت به شرایط حقوق بشر در ارتش نیجریه و توانایی این نهاد برای حمایت از غیر نظامیان در عملیات‌ها ابراز نگرانی کرد.

ارتش نیجریه و دولت این کشور بارها به اتهام‌های مشابهی از جمله‌ نقض حقوق بشر از جانب گروه‌های فعال حقوق بشری رو به رو بوده است.

انتهای پیام

کد N610114

وبگردی