آفتاب

ولایتی: مخالفان مسلح سوریه باید خلع سلاح شوند

ولایتی: مخالفان مسلح سوریه باید خلع سلاح شوند

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع گفت: ایران در جهت برقراری صلح در سوریه تحت نظارت سازمان ملل متحد و مشروط بر آن که مخالفان حکومت و مردم سوریه خلع سلاح شوند از هیچ تلاشی فروگذار نمی‌کند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، علی اکبر ولایتی پس از دیدار عصر امروز (سه‌شنبه) با لاپو پیستلی، معاون وزیر امور خارجه ایتالیا در جمع خبرنگاران حاضر شد و در رابطه با این دیدار گفت: در این دیدار با معاون وزیر امور خارجه ایتالیا در رابطه با مذاکرات هسته‌ای ایران با 1+5 گفت‌وگو کردیم و وی برداشت مثبتی از این مذاکرات داشت.

او ادامه داد: معاون وزیر امور خارجه ایتالیا از ایران می‌خواست که به عنوان یک کشور مهم در منطقه که نقش اساسی در ایجاد صلح و ثبات در منطقه را دارد نقش مهم‌تری را در منطقه ایفا کند و برای مقابله با تروریست و نجات منطقه از شر تروریست‌ها به ویژه در کشورهای عراق،‌ سوریه و لبنان که علیه مردم بی‌دفاع فعالیت می‌کنند همکاری کنند.

ولایتی گفت: لاپو پیستلی از این که ایران نقش مهم و سازنده‌ای را در مبارزه با تروریست ایفا می‌کند تقدیر کرد و بر عزم ایتالیا برای توسعه روابط دو جانبه بین ایران وایتالیا تاکید داشت زیرا در گذشته روابط اقتصادی ما به 7 میلیارد دلار می‌رسید ولی در حال حاضر این میزان به حدود یک میلیارد دلار رسیده است و ایتالیا خواهان این است که روابط دو کشور مجددا توسعه یابد که این خواسته مورد استقبال ایران نیز قرار دارد.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره با نشست بروکسل که با حضور وزیران خارجه عضو ناتو و اعضای ائتلاف مقابله با داعش نیز صورت می‌گیرد تاکید کرد: در دیداری که با لاپو پیستلی داشتم وی معتقد بود که علت شکست کنفرانس ژنو یک و دو این است که کشورهایی که می‌توانستند در ایجاد صلح و ثبات در سوریه موثر باشد در این کنفرانس حضور نداشتند و مهم‌ترین آن‌ها ایران بود بنابراین معاون وزیر امور خارجه ایتالیا نیز بر این باور بود هر تلاشی که در خصوص ایجاد صلح و ثبات در سوریه صورت می‌گیرد باید با همکاری ایران باشد.

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر این که ایران از هیچ تلاشی در جهت برقراری صلح و عدالت در سوریه فروگذار نمی‌کند گفت:‌ ما تحت نظارت سازمان ملل متحد و مشروط بر آن که کسانی که تفنگ به دست گرفته‌اند و علیه حکومت و مردم سوریه می‌جنگند خلع سلاح شوند از هیچ تلاشی برای کمک به مردم سوریه و برقراری صلح در این کشور فروگذاری نمی‌کنیم.

او ادامه داد: بیگانگانی که از کشورهای مختلف به سوریه آمده‌اند و علیه دولت قانونی این کشور می‌جنگند نیز باید از سوریه اخراج شوند. در همین راستا معاون وزیر امور خارجه ایتالیا نیز معترض بود که از کشورهای مختلف از جمله ایتالیا نیز برخی افراد هستند که در داخل سوریه می‌جنگند و او نیز موافق بود که اگر قرار است مشکلات سوریه حل شود باید این امر بین خود مردم این کشور و از طریق صلح‌آمیز صورت گیرد و ما هم با این گفته موافق هستیم چرا که ایران نیز از حکومت قانونی سوریه،‌ عراق و لبنان در مقابل مخالفت‌هایی که با این دولت‌ها صورت می‌گیرد دفاع می‌کند.

ولایتی در پاسخ به عملکرد ائتلاف علیه داعش نیز تاکید کرد: آن‌ها هم معتقد هستند که ایران می‌تواند نقش بسیار مهمی علیه داعش و سایر گروه‌های تروریستی داشته باشد بنابراین از کمک ایران سپاسگذار بوده‌اند.

به گزارش ایسنا، لاپو پیستلی، معاون وزیر امور خارجه ایتالیا نیز که پس از دیدار با علی اکبر ولایتی در جمع خبرنگاران حضور یافته بود با اشاره به بازدیدهای امروز و فردای خود در تهران گفت:‌ دیدارهای من در واقع آن‌چیزی را نشان می‌دهد که دال بر دوستی عمیق بین ایران و ایتالیاست.

وی دلیل انتخاب این بازه زمانی برای سفر به تهران را عنایت داشتن به این واقعیت دانست که مذاکرات صورت گرفته که در حال ادامه بین ایران و 1+5‌ است روندی مثبت را به پیش گرفته است.

معاون وزیر امور خارجه ایتالیا ادامه داد:‌ مذاکرات بین ایران و 1+5 که مدنظر کشورهای عضو اتحادیه اروپا است مبتنی بر روندی دقیق است که بر ایجاد ثبات و همکاری‌های دائم متمرکز است و در نهایت منجر به اعتماد متقابل خواهد شد.

او با اشاره به وقایع یک سال گذشته و جنگ‌های این برهه از زمان افزود:‌ در طی یک سال گذشته متاسفانه جهان ما شاهد فجایع گسترده و جنگ‌های بی‌شماری بود ولی روند مبتنی بر دست یافتن به توافق میان ایران و 1+5 که تحت نظارت مستقیم شخص رهبری ایران صورت می‌گیرد می تواند آینده بهتری را برای همگان در سطح بین‌المللی رقم بزند.

معاون وزیر امور خارجه ایتالیا در پایان تاکید کرد:‌ در چارچوب گفتمان صورت گرفته میان ایران و 1+5‌ دو طرف تلاش می‌کنند تا در راستای ثبات درعرصه بین‌المللی تلاش کنند و این چیزی است که جهان در قبال ایران انتظار دارد و آینده بهتری را برای همگان رقم خواهد زد و این همان چیزی است که دوستان ایتالیایی برای دوستان ایرانی خود می‌خواهند.

انتهای پیام

کد N610111

وبگردی