آفتاب

مقام پیشین وزارت خارجه آمریکا: در آخرین دور مذاکرات و تمدید آن، مسکو نقش سازنده‌ای ایفا کرد

مقام پیشین وزارت خارجه آمریکا: در آخرین دور مذاکرات و تمدید آن، مسکو نقش سازنده‌ای ایفا کرد

ایسنا نوشت:

یک مقام پیشین وزارت امور خارجه آمریکا گفت: مسکو در آخرین دور مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ نقشی مثبت ایفا کرده و دستاوردهای خوبی کسب کرده است.

به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، رابرت آینهورن، معاون پیشین منع اشاعه در وزارت امور خارجه آمریکا در سخنرانی در اندیشکده مرکز ویلسون تاکید کرد: روسیه در تمدید دوباره مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ نقشی سازنده ایفا کرده و به دستاوردهای ملموسی رسیده است.

این مقام پیشین وزارت امور خارجه آمریکا هم‌چنین مدعی شد که گزارشات در این باره که ایران قرار است در صورت حصول یک توافق بخش زیادی از اورانیوم غنی شده خود را به روسیه بفرستد بسیار خوب است چون موجب می‌شود تا ظرفیت موسوم به گریز هسته‌ای این کشور طولانی‌تر شود.

او افزود: قرارداد راکتوری اخیر میان ایران و روسیه نیز برای مذاکرات هسته‌ای بسیار خوب است.

به گزارش اسپوتنیک ایران و روسیه در اوایل ماه نوامبر قراردادی را برای ساخت راکتورهای جدید توسط شرکت روس اتم در ایران امضا کردند که موجب گسترش برنامه برق هسته‌ای صلح‌آمیز ایران می‌شود. این قرارداد هم‌چنین تامین سوخت مورد نیاز این راکتورها در طول مدت زمان عمر آن‌ها را تضمین می‌کند.

ایران و گروه ۱+۵ شامل آمریکا، روسیه، چین، انگلیس،‌ فرانسه و آلمان ۲۴ نوامبر بار دیگر توافق کردند تا مذاکرات هسته‌ای خود را به منظور دستیابی به توافقی جامع در خصوص برنامه‌ هسته‌ای ایران و چارچوب زمانی لغو تحریم‌های بین‌المللی علیه این کشور تا آخر ژوئن سال ۲۰۱۵ تمدید کنند.

به گزارش ایسنا، ایران به منظور رفع نگرانی‌های جامعه بین‌الملل درخصوص برنامه‌ هسته‌ای‌اش وارد رایزنی‌های جامع با قدرت‌های جهانی شده است. این درحالی است که ایران تاکید می‌کند فعالیت‌های هسته‌ای‌اش ماهیت کاملا صلح‌آمیز دارد و سلاح هسته‌ای در دکترین نظامی ایران جایگاهی ندارد.

 

45503

کد N610017

وبگردی