آفتاب

گزارش پایگاه خبری تحلیلی نشنال اینترنت از توانایی موشکی ایران

گزارش پایگاه خبری تحلیلی نشنال اینترنت از توانایی موشکی ایران

پایگاه خبری نشنال اینترنت در گزارشی با پرداختن به توان موشکی ایران نوشت: ایران با گسترش توان موشکی‌اش اکنون قادر است هم‌پیمانان آمریکا و نیروهای آمریکایی در خلیج‌فارس را هدف قرار دهد که موجب شده توازن پدافندی و آفندی تغییر کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، پایگاه خبری تحلیلی نشنال اینترنت در ادامه گزارش خود آورده است: ایران نیز همانند چین و ویتنام تلاش کرده است تا یک سامانه بازدارنده منطقه‌ای شامل موشک‌های زمینی، دریایی و موشک هواپرتاب ایجاد کند.

سامانه بازدارنده ایران متاثر از چین و روسیه بوده است اما از برخی جهات از پیشرفت‌های کنونی این دو کشور بزرگ جهان هم جالب‌تر است بنابراین اگر ایران به عنوان کشوری که از نظر مساحت متوسط محسوب می‌شود توانسته به سامانه بازدارنده‌ای که برای ترساندن آمریکا مناسب است دست یابد، توازن تکنولوژی پدافندی و آفندی به طور قطع تغییر کرده است.

نشنال اینترنت در گزارش خود به چهار سامانه موشکی ایران پرداخته است که در صورت وقوع جنگ قابل ارزیابی است:

سامانه دفاعی رعد

این سامانه بازدارنده مزیت بیش‌تری نسبت به موشک‌های زمین به هوا ندارد و ایران در حال حاضر مجموعه متنوعی از سامانه‌های موشکی زمین به هوا را در اختیار دارد.

ایران اخیرا توانسته است سامانه موشکی رعد را وارد میدان کند که ظرفیتی بسیار مشابه به سامانه بوک سام (Buk SAM) دارد که توانسته بود اوایل سال جاری (در اوکراین) هواپیمای خطوط هوایی مالزی را هدف قرار دهد بنابراین می‌توان گفت به‌کارگیری رعد یک اتراقی قابل توجه در توان دفاعی ایران محسوب می‌شود.

ایران هم‌چنین مجموعه‌ای از مدل‌های کوتاه برد موشک‌های زمین به هوا دارد که نشنال اینترنت در ادامه مدعی شد قادر به بازدارندگی در برابر حملات آمریکا نیستند و ادامه داد: اگر این کشور بتواند سامانه S300 یا S400 روسیه یا یک سامانه HQ-9 چین را در اختیار بگیرد توانایی‌اش برای مقابله با آمریکا پیشرفت چشمگیری خواهد یافت.

موشک C-802 (نور)

C-802 در واقع مهم‌ترین موشک کروز در توان دفاعی هوایی ایران است که این کشور ابتدا آن را از چین دریافت کرد و سپس با اتکا به دانش خود توانست نمونه ارتقا یافته آن را تولید کند. C-802 یک موشک با سرعت مادون صوت است که با قابلیت حمل کلاهک‌های 165 کیلوگرمی می‌تواند آسیب‌های جدی به کشتی‌های جنگی وارد کند.

این موشک‌ها روی بسیاری از انواع کشتی‌های ایرانی شامل قایق‌های پرسرعت کوچک قابل نصب هستند. به علاوه هلی‌کوپترهای Mi-16 ایرانی نیز می‌توانند آن‌ها را حمل کنند.

ایران هم‌چنین دو نوع موشک دیگر شامل نور و قدر را تولید کرده است که قابلیت‌های مضاعفی دارند بنابراین با توجه به سکوهای متعددی که این موشک‌ها قادر به شلیک از آن‌ا هستند (شامل پایگاه‌های زمینی) قطعا در هر جنگی در خلیج‌فارس نقشی مهم ایفا خواهند کرد.

نیروی دریایی ایران نیز می‌تواند از طریق ناوگروه خود این موشک‌ها را شلیک کند. اگرچه با توجه به این که بسیاری از ناوها مجهز به موشک‌های کروز ضد کشتی هستند برخورداری ایران از چنین ظرفیتی دارای تردیدهایی است.

موشک فاتح 110

آخرین تکنولوژی ایران در زمینه موشک‌های بالستیک کوتاه برد فاتح 110 است که قابلیت حمل کلاهک‌های 500 کیلوگرمی دارد و می‌تواند اهدافی تا مسافت 300 کیلومتر را مورد اصابت قرار دهد. این موشک‌ها قادرند در محدوده خلیج‌فارس آسیب‌های زیادی را بر اهداف زمینی ایجاد کند. اگر این موشک‌ در تعداد بالا و در کنار دیگر مدل‌های موشک بالستیک مورد استفاده قرار گیرد می‌تواند کاری بیش‌تر از غرق کردن یک کشتی انجام دهد و به علاوه قادرند تاسیسات نظامی زمینی، زیرساخت‌ها و دیگر اهداف ارزشمند را تخریب و نابود کنند.

موشک خلیج فارس MSBM

نشنال اینترنت در پایان درباره این موشک‌ها نوشت: ایران ادعا می‌کند که موشک‌های بالستیک ضدکشتی را به کار گرفته است که به نظر می‌آید پنتاگون نیز آن را تایید می‌کند. وزارت دفاع آمریکا اوایل سال جاری گزارشی را منتشر کرد که نشان می‌داد ظرفیت موشکی ایران با موفقیت‌هایی در زمینه موشک بالستیک ضد کشتی در خلیج‌فارس روبه‌رو بوده است. سلاح کوتاه برد که در صورت عملیاتی شدن می‌تواند کشتی‌های آمریکایی حاضر در منطقه را تهدید کند.

در این گزارش آمده بود که این موشک‌ها بر اساس فاتح 110 ساخته شده‌اند که دارای تکنولوژی بهتر ترمینال الکترو (یک سیستم هدایتگر) هستند که می‌تواند موشک را به سمت کشتی‌های آمریکایی هدایت کند بنابراین ایران با توجه به مزیت‌های ژئوپولتیکی و با داشتن سلاح‌های بازدارنده می‌تواند به هم‌پیمانان آمریکا و نیروهای آمریکایی در منطقه آسیب بزند.

انتهای پیام

کد N609962

وبگردی