آفتاب

ادامه‌ی همکاری فنلاند و روس اتم با وجود هشدارهای اتحادیه اروپا

ادامه‌ی همکاری فنلاند و روس اتم با وجود هشدارهای اتحادیه اروپا

پارلمان فنلاند طرح ازسرگیری فعالیت مشترک هسته‌ای با شرکت هسته‌ای روس اتم روسیه را تصویب کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) و به نقل از روزنامه‌ی گاردین، قرارداد همکاری فنلاند و روسیه جهت ساخت یک نیروگاه هسته‌ای در شمال فنلاند میان دو کشور به امضاء رسیده است.

پس از بروز اختلافات غرب و روسیه بر سر بحران اوکراین، اتحادیه اروپا از کشورهای عضو درخواست کرده بود که همکاری‌های اقتصادی و صنعتی خود را با روسیه متوقف کنند. به همین دلیل همکاری هسته‌ای فنلاند و روسیه نیز متوقف شده بود، اما به تازگی پارلمان فنلاند طرح ازسرگیری همکاری با شرکت روس اتم را تصویب کرد و از دولت خواست تا فعالیت خود با روسیه را برای ساخت نیروگاه هسته‌ای در فنلاند ادامه دهد.

این اقدام در حالی توسط پارلمان فنلاند انجام شد که اتحادیه اروپا به اعضای آن به عنوان بخشی از تحریم‌های و محدودیت‌های ایجاد شده از سوی غرب علیه روسیه خواسته بود تا هرگونه فعالیت‌های صنعتی و تجاری خود را با روسیه به تعلیق درآورند.

هم‌اکنون فنلاند به صورت قابل توجهی به روسیه در زمینه‌ی واردات انرژی مورد نیازش وابسته است به طوری‌که در حال حاضر فنلاند 100 درصد گاز مایع، 71 درصد نفت، 66 درصد زغال سنگ، 28 درصد برق و 48 درصد انرژی هسته‌ای وارداتی مورد نیازش را از روسیه تامین می‌کند.

انتهای پیام

کد N609884

وبگردی