آفتاب

موسوی‌بجنوردی: زنان کرد شاخ داعشی‌ها را شکستند

موسوی‌بجنوردی: زنان کرد شاخ داعشی‌ها را شکستند

رئیس مرکز دایرة المعارف بزرگ اسلامی با بیان این‌که «پدیده داعش و پدیده تندروهای سلفی ریشه در تاریخ مذاهب و کلام اسلامی دارد» گفت:‌ در قرون گذشته که اصحاب حدیث بوده‌اند اینها در فهم متون دینی به ظواهر بسنده می‌کردند و هرگونه تعقل و تامل را جایز نمی‌دانستند.

به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سید کاظم موسوی بجنوردی در همایش ظرفیت‌های اجتماعی زنان در تاریخ و فرهنگ ایران که به پاس مقاومت زنان کرد در برابر سلفیان تندرو برگزار شد، گفت:‌ متاسفانه در جهان اسلام اتفاقی می‌افتد که غم ‌انگیز است. این همایش از طرف دایرة المعارف بزرگ اسلامی و از طرف دستیار ویژه رئیس جمهور دکتر علی یونسی برگزار شده است.

وی با اشاره به این‌که «اینها خشن‌ترین موضع را نسبت به تفسیر مفاهیم دینی دارند» گفت:‌ اگر عقل و اخلاق را از دین بگیریم و دین را منهای عقل و اخلاق در نظر بگیریم و تفسیر کنیم در واقع درگیر یک سری اندیشه‌های قشری می‌شویم و احکام دین تبدیل به احکامی خشن می‌شود. اگر بیاییم خود را محدود کنیم که حکم دین از عقل و اخلاق به دور باشد آن حکم از اعتبار می‌افتد.

رئیس مرکز دایرة المعارف بزرگ اسلامی با اشاره به این‌که «تمام مشکلاتی که برای این جور گروه‌ها به وجود می‌آید به خاطر این است که احکام دین را منهای اخلاق و تعقل تفسیر می‌کنند» گفت: بحث کلی وجود دارد که پایه حسن و قبح یا پایه اخلاق دین است یا عقل. نظر تعدادی از مذاهب از جمله شیعیان و معتزله این است که قائلند که پایه حسن و قبح یا همان اخلاق،‌عقل است و شرع نیست. چرا که اگر بگویید شرع است هر کسی برای خود شرعی دارد و تفسیری.

به گزارش ایسنا موسوی بجنوردی در این همایش که با قرائت پیام علی یونسی دستیار ویژه رئیس جمهور درباره مقاومت زنان در برابر تندروها همراه بود، با اشاره به اتفاقاتی که در کوبانی رخ داد، گفت: این بسیار تعیین کننده و مهم بود که داعشی‌ها ایجاد وحشت کنند. اینها اغلب مزدورند و با پول عربستان سعودی و قطر و دلالانی که دارند مزدور استخدام می‌کنند و ببینید که کسانی مزدور می‌شوند برای آدم کشی چقدر بدبخت و ذلیل‌اند.

وی با بیان اینکه «داعشی‌ها از تاکتیک ایجاد وحشت نهایت استفاده را کردند» مقاومت زنان کرد در برابر آنها را کاری مهم دانست و افزود: کاری که زنان کرد کردند این بود که این سد وحشت را شکستند. کارشان باعث شد تا نشان دهند که اینها جز آدم کش چیز دیگری نیست.

موسوی بجنوردی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه «برایشان ارزش بالایی دارد که از همتباران کرد حمایت کنند» گفت: برای ما ارزش بالایی دارد که از کردها که از همتباران ما هستند حمایت کنیم یاد و خاطره آنها را زنده نگه داریم. یاد و خاطره این شیر زنان که باعث شدند که شاخ داعش را بشکنند.

موسوی بجنوردی در پایان سخنانش با انتقاد شدید از سیاست‌های ترکیه در قبال داعش گفت: در مورد ترکیه باید بگویم هرچند ترکیه سیاست توسعه پایدار را در پیش گرفته کمال سفاهت و ناشی‌گری است که باید از داعشی‌ها حمایت کند که ضد توسعه و دنیای مدرن هستند. اینها به ظواهر دینی توسل می‌کنند لذا چگونه دنیای امروز را بر می‌تابند.

انتهای پیام

کد N609758

وبگردی