آفتاب
استاد دانشگاه آلاباما جنوبی در گفتگو با مهر:

استعفای وزیر دفاع آمریکا ارتباطی به پرونده هسته ای ایران نداشت

استعفای وزیر دفاع آمریکا ارتباطی به پرونده هسته ای ایران نداشت

پروفسور "نادر انتصار" استاد علوم سیاسی دانشگاه آلابامای جنوبی همزمانی استعفای وزیر دفاع آمریکا با تمدید مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 را غیر مرتبط دانست.

به گزارش خبرگزاری مهر، هنگام معرفی "چاک هیگل" به عنوان وزیر دفاع آمریکا توسط باراک اوباما رئیس جمهور این کشور بسیاری از چهره های تندرو و لابی صهیونیسم مخالف وزیر شدن وی بودند و عمده ترین علت مخالفت ها با ریاست وی بر پنتاگون اتخاذ سیاست نرمش در برابر ایران از سوی تندروها بود. امری که موجب شد تا وی تلاش زیادی کند تا لابی صهیونیسم را از مخالفت با خود منصرف کند.

چند هفته پیش شاهد استعفای ناگهانی "چاک هیگل" وزیر دفاع آمریکا بودیم که اعلام این خبر ساعاتی بعد از تمدید توافق هسته ای ایران و گروه 1+5 در وین روز نوامبر 24 صورت گرفت و اعلام شد این استعفا توافقی بین وی و کاخ سفید بوده است. همزمانی این دو رخداد موجب شد تا این سوال پیش آید که آیا مواضع آمریکا در قبال برنامه هسته ای ایران بعد از دست نیافتن به توافق جدید بین دوطرف در وین تغییری خواهد داشت یا خیر.

در این خصوص "نادر انتصار" استاد علوم سیاسی دانشگاه آلابامای جنوبی با رد این ارتباط به خبرنگار مهر گفت: فکر نمی کنم بین استعفای چاک هیگل وزیر دفاع آمریکا و پرونده هسته ای ایران ارتباطی وجودداشته باشد.

وی در بیان علت نظر خود اینگونه گفت: آقای هیگل مستقیما با پرونده هسته ای ایران در ارتباط نبود.

همچنین انتصار با اشاره به تغییر رفتار چاک هیگل در دوران وزارتش نسبت به دوران قبل از آن گفت: درست است که  هیگل قبل از منصوب شدنش به عنوان وزیر دفاع آمریکا دارای مواضع معتدلی درباره روابط ایران و آمریکا بود اما بعد از انتخاب شدنش به عنوان وزیر دفاع تغییر موضع داده و از مواضع قبلی خود صرف نظر کرد و موضع تند و رجزخوانانه ای در قبال ایران اتخاذ کرد.

-------------------- 

گفتگو از پیمان یزدانی

کد N609718

وبگردی