آفتاب
/همایش دیپلماسی هسته‌ای/

چگینی‌زاده: به نتیجه رسیدن در مذاکرات خیر ملی به همراه دارد

چگینی‌زاده: به نتیجه رسیدن در مذاکرات خیر ملی به همراه دارد

یک استاد دانشگاه با تاکید بر این که مساله هسته‌ای در ایران بسیار کلیدی و مهم است، گفت: نباید به دیپلماسی هسته‌ای نگاه مقطعی داشت.

به گزارش خبرنگار انرژی هسته‌ای خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، غلامعلی چگینی‌زاده، استاد دانشگاه در همایش دیپلماسی هسته‌ای که صبح سه‌شنبه در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه برگزار شد، گفت: دیپلماسی هسته‌ای برای اولین‌بار در جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک امر مهم مورد توجه قرار گرفت. در گذشته سیاست خارجی بدون دیپلماسی در ایران وجود داشت و تلاش می‌شد که تناقضات از طریق جابه‌جایی اهداف تامین شود. این در حالی بود که کشورهای جهان به دنبال هم‌نشینی اهداف خود در نظام بین‌الملل بودند. در واقع دیپلماسی باعث هم‌نشینی اهداف آن‌ها می‌شد اما در این میان ایران همواره به دنبال جانشینی اهداف خود در جهان بود.

او با بیان این که در طول هشت سال گذشته و در دوران احمدی‌نژاد در مذاکرات هسته‌ای بیش از آن که دیپلماسی حاکم باشد تنها اعلام مواضع بود، گفت: اگر دیپلماسی هسته‌ای تبدیل به یک سنت شود یک گام کلیدی در بحث سیاست خارجی ایران خواهد بود. در طول 30 سال گذشته جمهوری اسلامی در بسیاری از وقایع این فرصت را از دست داده است و در نهایت تنها از روی استیصال به برخی گزینه‌ها تن داده است.

این استاد دانشگاه ادامه داد: کار دیپلماسی، تولید پل میان تفاوت‌های موجود کشورهاست. دولت روحانی و وزیر امور خارجه کشورمان این قدرت را داشته‌اند که در خیلی از موضوعات هر چند دشوار اما به توافق برسند. در گذشته در دوران احمدی‌نژاد جهان علیه ما بود و اکنون این مساله برعکس شده است که نشان دهنده توانمندی وزیر خارجه کشورمان است.

وی افزود: دیپلماسی بدون استراتژی از نتایج دلخواهی که خواهان دستیابی به آن هستیم، می‌کاهد. ما اکنون در وزارت خارجه از شناخت دقیق موضوع هسته‌ای دور هستیم. باور من این است که در وزارت خارجه یک نقص عمده‌ای درباره نگاه راهبردی به موضوع هسته‌ای وجود دارد.

این استاد دانشگاه گفت: نمی‌توان مساله هسته‌ای ایران را حل کرد. تنها می‌توان به برخی تفاهمات در این باره دست یافت. در واقع باید دیپلماسی هسته‌ای با دو عنصر منزلت‌طلبی و عزت‌جویی ملی همراه باشد. این دو عنصر می‌تواند بسیاری از ابعاد مساله هسته‌ای ایران را توضیح دهد. در واقع باید یک بروکراسی ملی ایجاد شود، آنچه که در مذاکرات وجود دارد از جنس ماندگار است.

وی گفت: نباید نگاه مقطعی به دیپلماسی هسته‌ای داشته باشیم. اگر ایده‌هایی ارائه کنیم تا بتوانیم بن‌بست‌ها را بشکنیم می‌توانیم بحران‌زدایی کنیم اما اگر این ایده‌ها را نداشته باشیم مذاکرات به شکست می‌انجامد و دیپلماسی در ایران با چالش مواجه می‌شود و سیکل جدیدی از رادیکالیسم در وزارت خارجه به وجود می‌آید.

این استاد دانشگاه افزود: اگر مذاکرات به نتیجه برسد خیر ملی به همراه دارد. من به عنوان مدافع سخت‌جان موضوع هسته‌ای ایران اعلام می‌کنم که آن‌هایی که این نوع تنفرات سیاسی در بحث هسته‌ای مطرح می‌کنند پیش از مطرح کردن تاملی در این باره داشته باشند. موضوع هسته‌ای در ایران بسیار کلیدی و مهم و به لحاظ استراتژیک یک ضرورت است نه انتخاب.

انتهای پیام

کد N609668

وبگردی