آفتاب
/همایش دیپلماسی هسته‌ای/

نقیب‌زاده: اروپایی‌ها بیشتر از ما طعم زورگویی آمریکا را چشیده‌اند

نقیب‌زاده: اروپایی‌ها بیشتر از ما طعم زورگویی آمریکا را چشیده‌اند

یک استاد دانشگاه با اشاره به آخرین دور مذاکرات وین میان ایران و 1+5، گفت: چیز دیگری غیر از آنچه در وین اتفاق افتاد قابل پیش‌بینی نبود، این مذاکرات میان ایران و آمریکاست.

به گزارش خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، نقیب‌زاده در همایش دیپلماسی هسته‌ای که صبح امروز در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه برگزار شد، با اشاره به مواضع اروپا در قبال مذاکرات هسته‌ای ایران و نقش پررنگ آمریکا در این مذاکرات، گفت: اروپایی‌ها نگرانند وقتی که مذاکرات به ثمر رسد سهمی برای آنها باقی نماند بر همین اساس از زاویه داشتن ایران با آمریکا که در هویت ایران وجود دارد خشنود هستند.

این استاد دانشگاه با اشاره به تلاش اروپایی‌ها برای حضور در خاورمیانه از سالیان گذشته، گفت: از زمان کانال سوئز اروپایی‌ها تلاش می‌کنند که جای پایی در مذاکرات داشته باشند. بر همین اساس چند سال گذشته مذاکرات سه کشور اروپایی با ایران را ترتیب دادند که این مذاکرات به سرانجامی نرسید. سپس به پیمان‌های دوجانبه روی آوردند که در این راستا می‌توان به قرارداد فرانسه با صدام حسین اشاره کرد.

نقیب‌زاده در ادامه با بیان اینکه اروپایی‌ها از مواضع ایران مبتنی بر استقلال‌طلبی خشنود هستند، گفت: آنها بیشتر از ما طعم زورگویی آمریکا را چشیده‌اند.

این استاد دانشگاه در پایان در پاسخ به سوال دانشجویی مبنی بر اینکه چرا مذاکرات را با گروه 1+5 اعلام می‌کنید در حالیکه این مذاکرات تنها یک عضو طرف مقابل دارد، گفت: من هم حرف شما را تایید می‌کنم اما این کشور در مذاکرات همراهان خود را نگه داشته و از همراهی آنها استفاده می‌کند.

در ادامه فواد ایزدی کارشناس مسائل آمریکا، گفت: امکان لغو تحریم‌های اصلی یعنی بانکی و نفتی از سوی آمریکا پس از رسیدن به توافق جامع هسته‌ای وجود ندارد.

این کارشناس مسائل آمریکا با بیان اینکه تحریم‌های اعمالی علیه ایران در چهار گروه تحریم‌های کنگره آمریکا، تحریم‌های دستور رییس‌جمهور، اتحادیه اروپا و شورای امنیت است، گفت: از میان این چهار گروه اصلی‌ترین تحریم‌هایی که در ایران مشکلاتی ایجاد کرده‌اند تحریم‌های بانکی و نفتی است که کنگره آمریکا آنها را تصویب کرده است در واقع کنگره به سه دلیل این تحریم‌ها را اعمال کرده که می‌توان به بحث اشاعه، تروریسم و مساله هسته‌ای اشاره کرد.

وی اضافه کرد: زمانی که میان قوه مجریه و قوه مقننه دعوایی باشد ساختارهای آمریکا به گونه‌ای است که قوه مقننه یعنی کنگره می‌تواند حرکت‌های قوه مجریه را متوقف کند.

انتهای پیام

کد N609635

وبگردی