آفتاب
حسین نژاد خبر داد:

طرح جامع "محدوده، حریم و پیش بینی جمعیت شهر مشهد"اعلام شد

طرح جامع "محدوده، حریم و پیش بینی جمعیت شهر مشهد"اعلام شد

مشهد - معاون شهرسازی و معماری شهرداری مشهد گفت: با پیگیری های مستمر شهرداری مشهد طرح جامع "محدوده، حریم و پیش بینی جمعیت شهر مشهد" در راستای چشم انداز طرح جامع مصوبه شورای عالی شهرسازی اعلام شد.

محمدرضا حسین نژاد در گفتگو با خبرنگار مهر در ارتباط با مشخص شدن طرح "محدوده، حریم و پیش بینی جمعیت شهر مشهد" اظهار کرد: خوشبختانه با پیگیری های مداوم و مستمر شهرداری مشهد طرح جامع "محدوده، حریم و پیش بینی جمعیت شهر مشهد" در راستای چشم انداز طرح جامع مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری اعلام شد.

وی افزود: این طرح سومین طرح جامعی است که در مشهد به تصویب می رسد که بر اساس آن محدوده مشهد به بیش از ۳۰ هزار هکتار و مساحت حریم آن به بیش از ۷۷ هزار هکتار خواهد رسید.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری مشهد در ارتباط با کلیات طرح "محدوده، حریم و پیش بینی جمعیت شهر مشهد" عنوان کرد: این طرح بر اساس شرایط ویژه شهر مشهد و فاصله زمانی طولانی از تصویب آخرین طرح جامع که در سال ۷۰ به پایان رسیده است و همچنین نظر به موضوعات و مسائل متعدد تدوین و تعیین شده است.

وی ادامه داد: بحث محدوده و حریم از مواردی است که باید هر چه زودتر مشخص می شد تا به دنبال آن سطح و سرانه فضاهای مسکونی، اداری، نظامی و نیز فضای سبز و ... تعیین و مشخص شود.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری مشهد تاکید کرد: سند توسعه حریم مشهد یک سند مهم شهری است که از طریق آن کاربری های فضاهای مختلف شهری مشخص و به منظور تصویب آن به شورا ارسال می شود.

حسین نژاد عنوان کرد: این طرح توسط  هفت حوزه تصمیم گیری و هفت حوزه مشاوره تهیه و تدوین شده است.

وی اظهار کرد: با تصویب طرح جامع حریم، طرح تفصیلی با مقیاس و پتانسیل کوچکتری تهیه و تنظیم می شود لذا ضروری است تا هرچه زودتر طرح جامع حریم به منظور سرعت پاسخگویی به مسائل شهری مشهد تصویب شود.

حسین نژاد در ارتباط با اهداف تصویب این طرح بیان کرد: در این طرح توجه ویژه ای به حفظ باغات و کاربری های فضای سبز و پیشگیری از عوارض شدیدا زیانبار زیست محیطی برای شهر مشهد و به منظور جلوگیری از افزایش عوارض آن اجرایی خواهد شد؛ چرا که بی توجهی به این مسئله حتی در کوتاه مدت تبعات جبران ناپذیری را به دنبال خواهد داشت.

اختلاف بر سر حریم طرقبه‌ و شاندیز با مشهد

وی در ارتباط با محدوده اختلافی شهرداری مشهد با شهرستان طرقبه و شاندیز در طرح جامع جدید بیان کرد: وسعت محدوده متداخل طرقبه و شاندیز با مشهد ۶۲۶ هکتار و وسعت حریم متداخل ۵ هزار و ۱۰ هکتار است که هنوز تصمیم گیری در مورد آن انجام نشده و تحت عنوان حفاظت سبز مشخص شده است.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری مشهد ادامه داد: این قسمت از طرح جامع که دارای کاربری فضای سبز است پس از نهایی شدن تصمیم درباره تقسیمات سیاسی و اداری و با لحاظ شرایط و اقتضائات فنی با درخواست استان و تصویب شورای عالی شهرسازی و معماری تصمیم‌گیری خواهد شد.

حسین نژاد در ارتباط با دستاوردهای سند طرح جامع حریم گفت: از جمله دستاوردهای این طرح تعیین سند پهنه‌بندی فعالیت و نحوه استفاده از زمین، سند ضوابط و مقررات، سند برنامه‌ها، طرح‌ها و پروژه‌ها، بانک اطلاعاتی حریم شهر مشهد، سند تحقق‌پذیری طرح‌ها و تراز مالی فیزیکی طرح، سند مدیریت یکپارچه حریم، سند سیما و منظر حریم، حفاظت از عرصه‌های طبیعی و... است.

کد N609553

وبگردی