آفتاب

نشست‌های محرمانه لیبیایی‌ها در قاهره برای حذف حامیان گروه اخوان‌المسلمین در این کشور

نشست‌های محرمانه لیبیایی‌ها در قاهره برای حذف حامیان گروه اخوان‌المسلمین در این کشور

هیاتی لیبیایی متشکل از برجسته‌ترین رهبران اخوان‌المسلمین نشست‌هایی را در قاهره برای عزل گروه اخوان المسلمین در لیبی و شبه‌نظامیان وابسته به آن برگزار کردند.

هیاتی لیبیایی متشکل از برجسته‌ترین رهبران اخوان‌المسلمین نشست‌هایی را در قاهره برای عزل گروه اخوان المسلمین در لیبی و شبه‌نظامیان وابسته به آن برگزار کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط، براساس گزارشات اخیر هیاتی لیبیایی متشکل از سه تن از برجسته‌ترین حامیان گروه اخوان‌المسلمین در لیبی که اسناد و مدارک مهمی را در اختیار داشتند و همچنین سیاستمداران و تاجران میانه‌رو که در عین حال حامی نیروهای «فجر لیبی» هستند، نشست‌هایی را در ویلایی در شرق قاهره برگزار کردند و از اسناد و مدارک آنها مشخص شد که این حامیان اخوان‌المسلمین و شبه‌نظامیان وابسته به آن در تلاش برای عزل این گروه در لیبی و دست کشیدن از حمایت آنها هستند.

براساس این اسناد، پیروزی که فجر لیبی طی درگیری‌ها از طریق کنترل بر فرودگاه بین‌المللی طرابلس به دست آورده خسارت‌های سیاسی بزرگی را نیز به همراه داشته که پیامدهای داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی زیادی دارد که به نفع پارلمان جدیدی است که جلسات خود را در طبرق برگزار می‌کند.

این اسناد همچنین به وجود تلاش‌هایی از سوی برجسته‌ترین حامیان فجر لیبی برای مذاکره با بقیه دشمنان با کمک کشورهای همجوار و سازمان‌ها جهت توافق بر سر اوضاع سیاسی اشاره دارد که شامل به رسمیت شناختن پارلمان جدید با وجود برخی اقدامات درخصوص دولت و همچنین درخصوص خلیفه حفتر که رهبری عملیات کرامت علیه تندروها را بر عهده دارد، می‌شود.

در حال حاضر بسیاری از شخصیت‌های مهم لیبیایی که به دوره معمر قذافی، دیکتاتور سابق لیبی و انقلاب 17 فوریه 2011 برمی‌گردند و شامل جداشدگان از نظام و مخالفان سابق می‌شوند در مصر حضور دارند. این افراد پس از سلطه اخوان‌المسلمین بر کشور و به دلیل تهدید شدن به ترور از سوی تندروها از کشور فرار کرده‌اند.

در بین آنها برخی رهبران دولتی و وزرای سابق نیز وجود دارند که نشست‌هایی را در مصر درخصوص اوضاع کشورشان و راه‌های رهایی از مشکلات آن برگزار می‌کنند. در بین این افراد حامیان مالی اخوان‌المسلمین نیز هستند.

همچنین رئیس هیات لیبیایی‌ها که در گذشته در تبعیدگاهی در اروپا به سر می‌برد و بعداً به کشور بازگشت تا در انقلاب فوریه مشارکت کند تلاش می‌کرد تا رهبران دیگری را برای حمایت از جنگ اخوان علیه بقیه گروه‌ها و قبایل و شهرهای لیبی جذب کند اما در اواسط سال‌ جاری میلادی از رفتن در این مسیر کناره‌گیری کرد و تصمیم گرفت تا به جنبشی بپیوندد که سیاستمداران، ثروتمندان و فرهنگیانی که در خارج درس خوانده‌اند و جوانانی از شهر مصراته جزو آن هستند.

از این مذاکرات و نشست‌ها مشخص می‌شود که شرکت‌کنندگان درخصوص دو مساله اختلاف‌نظر دارند. یکی عملیات فجر لیبی اما به نظر می‌رسد توافقی درخصوص طرحی برای تسهیل مذاکرات میان گروه‌ها وجود دارد که براساس آن انقلابیون از شبه‌نظامیان اخوانی جدا شوند و دوم درخصوص آینده خلیفه حفتر و اینکه آیا ادامه عملیات وی ممکن است مانعی بر سر راه پیوستن میانه‌روها به ویژه در مصراته به مذاکرات پیشنهادی در لیبی یا کشورهای همجوار مثل الجزایر باشد.

اسناد هیات لیبی همچنین به نشست‌هایی اشاره دارد که برخی سیاستمداران و تاجران در غرب لیبی در هفته‌های گذشته برگزار و اعلام کردند که لیبی در مرحله عدم توازن سیاسی، امنیتی و نظامی قرار دارد و چه بسا در اقدامات خود شکست خورده است.

در یکی از این اسناد نیز انتقاد شدیدی از اخوان المسلمین شده و در آن آمده است که اخوان المسلمین دیدگاه خودشان را بر کشور و جامعه تحمیل کرده‌اند.

پارلمان جدید لیبی جنگ ارتش به رهبری خلیفه حفتر علیه تندروها از جمله «فجر لیبی» را تایید می‌کند و دولت عبدالله الثنی، نخست‌وزیر لیبی از سوی جامعه بین‌الملل به رسمیت شناخته شده است. این پارلمان نشست‌های خود را در طبرق برگزار می‌کند.

اما عمر الحاسی، نخست‌وزیر سابق لیبی که با اخوان المسلمین میانه خوبی دارد پیشتر دولتی را مثل دولت الثنی تشکیل داده بود و از حمایت کنگره ملی لیبی (پارلمان سابق که دوره آن به پایان رسید) و اخوان‌المسلمین بر آن سلطه داشتند، برخوردار بوده است.

در اسناد جدید هیات لیبیایی آمده است که پارلمان جدید نماینده مشروعیت سیاسی در کشور است.

انتهای پیام

کد N609439

وبگردی