آفتاب
در دیدار دبیر ستاد حقوق بشر و رئیس سنای ایتالیا تاکید شد

آمادگی ایران و ایتالیا برای همکاری در مبارزه با موادمخدر و تروریسم

آمادگی ایران و ایتالیا برای همکاری در مبارزه با موادمخدر و تروریسم

دبیر ستاد حقوق بشر کشورمان که در راستای توسعه و گسترش همکاری‌های دوجانبه حقوق بشری و قضایی در رأس یک هیأت عالیرتبه به ایتالیا سفر کرده است، با پی یه تروگراسو رئیس سنای این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش گروه دریافت خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محمدجواد لاریجانی در این دیدار، جمهوری اسلامی ایران را کشوری روبه رشد و در حال توسعه در همه زمینه‌ها دانست و گفت: ابعاد توسعه در ایران منحصر به علم و فناوری نیست و ما هم اکنون شاهد توسعه مدنی، توسعه دموکراسی، توسعه قضایی و حقوق بشری هستیم.

وی با تاکید بر این‌که «بزرگترین دستاورد جمهوری اسلامی ایران در 35 سال گذشته بنای یک نظام سیاسی و مدنی برپایه عقلانیت اسلامی بوده است» تصریح کرد: تاکید ما بر عقلانیت اسلامی به این جهت است که این روزها جهانیان و خصوصا کشورهای غربی با چهره‌ای جعلی از اسلام که گروه‌های تندرویی مانند داعش آن را رهبری می‌کنند، مواجه هستند.

دبیر ستاد حقوق بشر خاطرنشان کرد: به همین دلیل ما بر ابتنای نظام سیاسی و مدنی کشورمان بر عقلانیت اسلامی تاکید داریم چرا که مدل نظام حکومتی ما به هیچ وجه شبیه طالبان یا داعش نیست و قادر به ارائه راه حل‌های جدید برای مشکلات و مسائل پیچیده جهان امروزی است.

لاریجانی با اشاره به برگزاری سمینار دوجانبه ایران و ایتالیا با عنوان " صیانت از حقوق بشر در نظام کیفری ایران و ایتالیا" که در جزیره سیسیل برگزار شد، افزود: همانگونه که در این سمینار و پیشتر در نشست‌های رسمی شورای حقوق بشر سازمان ملل نیز اعلام کرده‌ایم مشی ما مشارکت و تعامل با جهان است و در این بین ایتالیا برای ما کشور مهمی است که باید این گفت‌وگوها و نشست‌های دوجانبه میان دو کشور توسعه یابد.

در این نشست پی یه تروگراسو رئیس مجلس سنای ایتالیا نیز ضمن خوش آمد گویی به دبیر ستاد حقوق بشر و هیأت همراه، ایران را در شرایط بحرانی که گریبانگیر خاورمیانه و جهان شده، منطقه‌ای امن و یک کریدور کمک‌های بشر دوستانه دانست.

رئیس مجلس سنای ایتالیا نیز با تاکید بر این‌که «توسعه گفت‌وگوها و نشست‌های دوجانبه قطعا بهترین راه حل برای رسیدن به فهم مشترک و کم کردن اختلافات است» گفت: اگرچه میان نظام سیاسی و قضایی ما اختلافاتی وجود دارد اما اشتراکات دو سیستم آنقدر زیاد هست که بتوان به جای اختلافات بر روی اشتراکات سرمایه گذاری کرد.

پی یه تروگراسو با تقدیر از مبارزه بی امان جمهوری اسلامی ایران با قاچاق مواد مخدر، جرایم سازمان یافته و تروریسم تصریح کرد: مبارزه با قاچاق مواد مخدر و مبارزه با تروریسم از همان موضوعاتی است که ایران و ایتالیا می‌توانند به صورت مشترک روی آن کار کنند.

تروگراسو با تاکید بر این‌که «مبارزه با تروریسم برای ایتالیا بسیار حائز اهمیت است» نقش ایران در جلوگیری از گسترش تروریسم در منطقه را بسیار مهم ارزیابی کرد.

رئیس مجلس سنای ایتالیا با بیان این‌که «احترام زیادی برای فرهنگ ایرانی قائل است» ابراز امیدواری کرد مناسبات ایران و ایتالیا در همه زمینه‌ها توسعه یابد و به زودی روابط و تعاملات گسترده‌تری میان دو کشور حاکم شود.

در پایان این دیدار محمدجواد لاریجانی ضمن استقبال از پیشنهاد رئیس مجلس سنای ایتالیا مبنی بر همکاری در زمینه مبارزه با مواد مخدر و تروریسم برای آغاز هرچه سریعتر همکاری‌ها در این حوزه و درگیر کردن سیستم قضایی هر دو کشور در این زمینه‌ها اعلام آمادگی کرد.

انتهای پیام

کد N608804

وبگردی