آفتاب

پیاده آمده‌ام؛ سفری که تنها باید رفت تا درکش کرد/ تعریف کار خوب از نظر پناهیان

پیاده آمده‌ام؛ سفری که تنها باید رفت تا درکش کرد/ تعریف کار خوب از نظر پناهیان

مراسم رونمایی از کتاب «پیاده آمده ام»، عکس های سید احسان باقری از پیاده روی اربعین حسینی عصر امروز در سالن مهر حوزه هنری برگزار شد.

به گزارش خبرآنلاین، مراسم رونمایی از کتاب عکس «پیاده آمده ام» (عکس هایی از پیاده روی اربعین حسینی) با حضور حجت الاسلام سید مهدی خاموشی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، حجت الاسلام محمد رضا زائری، حجت الاسلام علیرضا پناهیان و محسن مومنی شریف، رئیس حوزه هنری، برگزار شد.

حجت الاسلام سید مهدی خاموشی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در سخنانی گفت: در جلسه ای بودم که کسی سوال کرد سند شرعی این کار که مردم پیاده به کربلا می روند چیست و چه دلیلی دارد که این راه سخت را پیاده می روند؟ به او گفتم فردی می خواست مقامات عرفانی و معرفتی را برای افرادی که نمی فهمند، توضیح دهد. دید هرچقدر تلاش می کند، نمی شود و به ناچار گفت آیا یک نوزاد لذت یک آدم بالغ را می فهمد و فرد مخاطب هم گفت خیر و من هم به او گفتم که قضیه این گونه است.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی سپس با بیان اینکه سالیانه 5 میلیون نفر به حج واجب می روند گفت: سال گذشته آمار زوار امام حسین را 20 میلیون نفر اعلام کردند امسال گفته اند که 10 میلیون نفر هم مازاد هستند و این در حالی است که امسال تکفیری ها بیداد کردند خیلی ها را به جهت ولای اهل بیت(ع) سر بریدند و صد ها هزار نفر را کشتند.

خاموشی سپس گفت: ما در اینجا بحث عفاف و حجاب را مطرح می کنیم ولی شما متن این موضوع را تنها در اربعین می توانید ببینید؛ شاید نیمی از زوار امام حسین(ع) در اربعین زن باشند ولی حتی یک تار مو هم بیرون نمی بینید. نگاه ما این است که این حماسه اسلام راستین حماسه تقریب و حماسه بقای اسلام است.

وی اضافه کرد: من به همه توصیه می کنم که این حماسه را از نزدیک دریابند و ببینند چراکه امروز حماسه کربلا، بیداری کشورهای اسلامی و مقاومت جهان اسلام را تضمین کرده است.  رئیس سازمان تبلیغات اسلامی که در مراسم رونمایی از کتاب عکس «پیاده آمده ام» صحبت می کرد خطاب به دست اندرکاران تدوین و انتشار این کتاب گفت: کار خیلی خوبی کردید که فقط عکس چاپ کرده اید خوب است همین روال را ادامه بدهید.

همچنین حجت الاسلام پناهیان در سخنانی با بیان اینکه امروز سوال بیشتر جوانان ما این است که چکار کنیم که شغل خوب و کار خوب پیدا کنیم گفت: کار خوب کاری است که بتواند شما را به اقیانوسی مانند امام حسین(ع) وصل کند.  همچنین کار خوب کاری است که آدم بتواند با تمام وجود خودش را هزینه کند و هرچه هم در آن کار ضرر کند، قلبا راضی باشد و بگوید می ارزد و هرچه هم کارش زیبا از آب دربیاید، باز هم شرمنده باشد، شرمنده صاحب کارش.

وی افزود: کار خوب، کاری نیست که به خاطرش برای انسان کف بزنند کار خوب کار ناتمام است. کاری است که آدم جلوی صاحب کارش شرم کند که سر بلند کند. در یک کلام کار خوب کاری است که فقط برای سید الشهداء(ع) انجام بدهید بقیه کارهای در نهایت، نسبتا خوب هستند و نه خوب.

پناهیان همچنین گفت: این گونه نیست که هیچ یک از هنرمندانی که برای امام حسین(ع) شعر سرودند و کار انجام دادند، شرمنده ایشان نباشند. این یکی از مختصات کار خوب است و امیدوارم دعای حضرت زینب شامل حال آقای باقری (تدوین کننده کتاب) بشود.

بر اساس گزارش سایت سوره مهر، حجت الاسلام محمدرضا زائری نیز در این مراسم با بیان این که فضای اربعین حسینی در کربلا جز برای کسی که به این سفر رفته باشد، برای کسی قابل درک نیست، اظهار کرد: حتی کسانی که عکس ها و فیلم های تهیه شده از پیاده روی اربعین حسینی در راه کربلا را می بینند تا در این سفر حضور نداشته باشند متوجه عظمت این سفر نمی شوند. وی ادامه داد: مهم ترین ویژگی پیاده روی اربعین حسینی این است که تمام اتفاقات در سفر رخ می دهد و وقتی زائران به کربلا و حرم امام حسین (ع) می رسند در واقع سفر به پایان رسیده است. کسانی که هنوز به این سفر نرفته اند، برایشان مهم است که چند روز قرار است در کربلا بمانند؛ در حالی که تمام اتفاقات در مسیر رخ می دهد.

زائری خاطرنشان کرد: طی این راهپیمایی و پیاده روی، احساس می کنید قطره و ذره ای هستید و نه بیشتر. کسی که به طور مثال از تهران به این سفر می رود، از نخستین قدم، مسیر را شروع کرده است و ارادت و عشق و محبتش به اباعبدالله الحسین (ع) در بین جمعیت گم می شود.

وی با بیان این که متاسفانه امروزه گاهی این حس به برخی دست می دهد که انگار با امام حسین (ع) دو طرف میز مذاکره هستند، عنوان کرد: در حالی که امام حسین (ع) است که به ما اجازه داده اند نام ایشان را بیاوریم. سلامی که ما به ایشان می دهیم، درواقع جواب سلامشان است و هر بار که دست بر سینه می گذاریم و سلام می دهیم در واقع ایشان پیش از ما سلام داده اند.

در پایان این مراسم و پس از قرائت مقدمه کتاب «پیاده آمده ام» توسط سید احسان باقری از این اثر رونمایی شد.

6060

 

کد N608761

وبگردی