آفتاب
در پی ناآرامی‌های فرگوسن،

اوباما برای تجهیز پلیس به لباس‌های دوربین‌دار از کنگره کمک خواست

اوباما برای تجهیز پلیس به لباس‌های دوربین‌دار از کنگره کمک خواست

رییس جمهوری آمریکا از کنگره خواسته است که برای ارتقاء برنامه‌های آموزشی پلیس و ترمیم رابطه شهروندان و نیروهای انتظامی، ۲۶۳ میلیون دلار اختصاص یابد.

رییس جمهوری آمریکا از کنگره خواسته است که برای ارتقاء برنامه‌های آموزشی پلیس و ترمیم رابطه شهروندان و نیروهای انتظامی، ۲۶۳ میلیون دلار اختصاص یابد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) درخواست باراک اوباما از کنگره برای تخصیص بودجه اضافه، چند روز پس از بروز ناآرامی‌هایی در شهر فرگوسن و برخی از دیگر نقاط آمریکا صورت می‌گیرد.

هفته گذشته، شهر فرگوسن در ایالت میسوری صحنه رویارویی پلیس با شهروندانی بود که به حکم دادگاه درباره یک مامور پلیس اعتراض داشتند.

هیات منصفه دادگاهی در شهر فرگوسن، سه ماه پس از شلیک مرگبار یک پلیس سفیدپوست به جوانی سیاهپوست در این شهر نتیجه گیری کرد که شواهد کافی برای محاکمه مامور پلیس وجود ندارد.

قرار است بخشی از این بودجه برای خرید ۵۰ هزار دوربین قابل نصب بر لباس نیروهای پلیس صرف شود تا همه رفتار ماموران انتظامی در زمان ماموریت ثبت شود.

در واکنش به این حکم، شمار زیادی از شهروندان با تجمع در برابر ادارات پلیس یا اماکن عمومی در نقاط مختلف آمریکا به آنچه "بی عدالتی پلیس" می‌دانستند، اعتراض کردند.

بودجه درخواستی رییس جمهوری آمریکا برای یک دوره زمانی سه ساله و با هدف اصلاح عملکرد نیروهای پلیس طرح شده است. همچنین قرار است بخشی از این بودجه برای خرید ۵۰ هزار دوربین قابل نصب بر لباس نیروهای پلیس صرف شود تا عملکرد ماموران انتظامی در زمان ماموریت ثبت شود.

به گزارش بی.بی.سی بنا به بیانیه کاخ سفید، تخصیص این بودجه "در راستای تلاش‌های دولت فدرال برای همراهی نیروهای پلیس محلی و ایالتی صورت می گیرد تا اعتماد بین مردم و پلیس ایجاد شود و پایدار بماند."

این بیانیه پس از آن منتشر شد که روز دوشنبه، اوباما در کاخ سفید با شماری از رهبران گروه‌های مدافع حقوق مدنی ملاقات کرد و با آنها درباره بی اعتمادی موجود میان نیروهای پلیس و شهروندان رنگین پوست به گفت‌وگو پرداخت.

دارن ویلسون، مامور پلیسی که در کانون این مناقشه جای دارد و هفته قبل به حکم دادگاه از همه اتهاماتش تبرئه شد، روز یکشنبه از مقام خود استعفا کرد

به گفته جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید، "رییس جمهوری و همکارانش به شدت بر مسایل اجتماعی که در پرتو نا‌آرامی‌های اخیر در فرگوسن بروز یافته، متمرکز هستند."

دارن ویلسون، مامور پلیسی که در کانون این مناقشه جای دارد، روز یکشنبه استعفا کرد و گفت نمی‌خواهد با ادامه کار در پلیس، موقعیت همکارانش را به خطر اندازد.

ویلسون که ۲۸ ساله است از ماه اوت که جوانی سیاهپوست به نام مایکل براون را هدف قرار داد تاکنون در مرخصی اجباری بود.

او هفته پیش به رسانه‌های آمریکایی گفت که پیش از شلیک به مایکل بروان، از سوی این جوان سیاهپوست به درون خودروی پلیس هل داده شد و از ترس جانش مجبور به شلیک شده است.

با این حال، هواداران بروان می گویند این جوان ۱۸ ساله غیرمسلح، قبل از کشته شدن، با بالابردن دست‌هایش خود را به پلیس تسلیم کرده بود.

از ماه اوت که مایکل براون در ایالت میسوری به ضرب گلوله پلیس کشته شد بحث درباره حقوق رنگین‌پوست‌ها و رابطه آنها با پلیس آمریکا بالا گرفته است.

تصمیم هفته قبل یک هیات منصفه عالی مبنی بر محاکمه نشدن ویلسون، علاوه بر ناآرامی در فرگوسن، موجی از مباحثه عمومی در سراسر آمریکا درباره رابطه شهروندان سیاهپوست و نیروهای پلیس به وجود آورده است.

بسیاری از شهروندان آمریکایی آفریقایی تبار پیشتر خواستار محاکمه ویلسون به اتهام قتل شده بودند. اما هیات منصفه مزبور - متشکل از سه سیاهپوست و نه سفیدپوست - با محاکمه او موافقت نکرد.

براساس آن تصمیم ویلسون برای شلیک مرگبار به مایکل بروان در ایالت میسوری تحت تعقیب قرار نمی‌گیرد.

با این حال، وزارت دادگستری آمریکا تحقیقاتی فدرال را آغاز کرده تا مشخص کند که آیا ویلسون در زمان شلیک، حقوق شهروندی جوان سیاهپوست را نقض کرده است یا خیر.

انتهای پیام

کد N608630

وبگردی