آفتاب

یادواره شهدای دانشکده علوم‌تربیتی دانشگاه شهیدچمران برگزار شد

یادواره شهدای دانشکده علوم‌تربیتی دانشگاه شهیدچمران برگزار شد

یادواره شهدای دانشکده علوم‌تربیتی دانشگاه شهیدچمران اهواز با تجلیل از خانواده‌های چهار تن از شهدای این دانشکده، امروز 10 آذرماه در آمفی‌تئاتر دکتر پاک‌سرشت این دانشکده برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) - منطقه خوزستان – دکتر محمد رعایایی‌اردکانی سرپرست دانشگاه شهیدچمران اهواز، در این مراسم برگزاری این گونه برنامه‌ها را پیش‌درآمدی برای کنگره ملی شهدای این دانشگاه عنوان کرد و اظهارداشت: این کنگره اسفندماه امسال با هدف تجلیل و تعظیم مقام شامخ شهدای دانشگاه شهید چمران برگزار می‌شود.

وی با اشاره به حدیث قدسی "من طلبنی وجدنی و من وجدنی عرفنی و من عرفنی احبنی و من احبنی عشقنی و من عشقنی عشقه و من عشقه قتله و من قتله فعلی دیته و من علی دیته فانا دیته؛ هر کس مرا طلب کند، مرا می‌یابد و هر که مرا بیابد، مرا می‌شناسد و هر که مرا بشناسد، مرا دوست دارد و هر کس مرا دوست بدارد، عاشقم می‌شود و هر که عاشقم بشود، من نیز عاشق او می‌شوم و هر کس را که من عاشقش شوم، او را می‌کشم و هرکس را بکشم، دیه او بر گردن من است و هرکس که بر گردن من دیه دارد، من خود دیه او هستم." گفت: بر اساس این حدیث اگر انسان صد سال عمر کند و در تمام این سال‌ها مشغول عبادت باشد، هم‌سنگ با مقام شهید نخواهد بود؛ شهادت نهایت همه عبادت‌ها است و هم‌سنگ آن عبادتی وجود ندارد.

سرپرست دانشگاه شهید چمران اهواز با اشاره به فضای دانشگاه‌ها در سال 57 و حضور احزاب و گروه‌های متعدد، گفت: در این زمان فضای خاصی در دانشگاه‌های ایران حاکم شد و حزب کومله در غرب شروع به خرابکاری کرد و منافقین دست به ترورهای فراوانی زدند؛ در این هنگام جنگ تحمیلی علیه ایران نیز آغاز شد که در واقع این جنگ نبرد ما با نیمی از جهان کفر بود زیرا همه برای نابودی ایران هم‌پیمان شدند.

رعایایی‌اردکانی با تصریح بر این‌که بلافاصله پس از آغاز جنگ تحمیلی علما، دانشجویان، اساتید و... برای حفظ کشور راهی جبهه‌های جنگ شدند و آن حماسه‌ها را آفریدند، افزود: آسایش امروز ما مدیون فداکاری‌ شهدا است.

وی با بیان این‌که خاطرات شهدا باید نسل به نسل به آیندگان منتقل شود و همگان از ایثار و جان‌فشانی آن‌ها آگاه شوند، گفت: یادآوری خاطرات آن بزرگواران باعث تقرب به جایگاه معنوی آن‌ها می‌شود و از مدرسه شهیدان می‌توانیم همانند یک دانش‌آموز درس‌های فراوانی فرابگیریم.

در ادامه این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحسن شفیعی رئیس دفاتر استانی نهادنمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان خوزستان، با بیان خاطره‌ای از روزهای ابتدایی طلبگی خود اظهارداشت: آن زمان در جلسه مباحثه دو تن از علمای شیعه حضور داشتم که موضوع بحث درخصوص سندیت حدیث قدسی "من طلبی وجدنی و وجدنی عرفنی..." بود؛ سندیت مدرک این حدیث برای من در دهه 70 تأیید شد. در برنامه صدمین کنگره بزرگداشت امام خمینی(ره) برای بررسی منابع یک مقاله در حال تحقیق بودم که سندیت این حدیث مرا از ادامه تحقیق بازداشت.

رئیس دفاتر استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان خوزستان با تصریح بر این‌که سندیت این حدیث را در کتاب "کلمات مکمله" در کتابخانه محققین دفتر تبلیغات اسلامی قم در سال 79 یافتم،‌ افزود: این کتاب توسط مرحوم فیض در زمینه عرفان و در ارتباط با دوست داشتن خداوند و کشته شدن در راه خدا است.

شفیعی با اشاره به جمله‌ای از امام‌خمینی(ر‌ه) که "رهبر ما آن نوجوان 13 ساله‌ای است که به خود نارنجک بست و خود را در راه خدا فنا کرد"، گفت: امیدواریم زنده نگاه داشتن یاد و خاطره شهیدان در دیگر دانشکده‌های این دانشگاه هم به‌صورت ویژه با برگزاری مراسم‌های یادواره‌ای ادامه یابد.

وی با تأکید بر این‌که قوه محرک جوانان که باعث افتخارآفرینی بسیار شد، همان کارکرد دین است، خاطرنشان کرد: این دین است که می‌تواند وجود انسان را به کیمیا تبدیل کند اما متأسفانه در روزهای ابتدایی پیروزی انقلاب اسلامی جمله معروفی میان مردم وجود داشت و آن "دین افیون توده‌ها" بود.

رئیس دفاتر استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان خوزستان با اشاره به این‌که جهان به دو بلوک شرق و غرب تقسیم شده بود و این تقسیم به‌گونه‌ای بود که اگر در سمتی اتفاقی انجام می‌شد همانند آن واقعه در سمت دیگر رخ می‌داد، نقطه مشترک این دو بلوک را عدم استفاده و ناکارآمد دانستن دین خواند و تصریح کرد: هنگامی که امام راحل(ره) حرکت خود را با نام دین آغاز کرد، یک روزنامه‌نگار غربی این تغییر نظام ایران را "انقلاب با نام خدا" نام نهاد. در برهه‌ای از زمان نیز پرونده دین مختومه اعلام شد اما قیام امام(ره) همه معادلات جهانی را برهم زد.

وی با اشاره به نامه امام خمینی(ره) به گورباچف مبنی بر این‌که "دینی که با قدرت‌ها در مبارزه نباشد افیون توده‌ها است"، گفت: مسئله شهادت و توجه به شهدا یکی از نکات اثبات توانمندی دین است و این نکته‌ای است که در بیرون از مرزهای ایران بیشتر از داخل کشور، به آن توجه می‌کنند.

رئیس دفاتر استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان خوزستان با تصریح بر این‌که گاهی در تحلیل‌ها از موضوع شهادت و توجه به آن غفلت می‌شود، گفت: اگر به واقعیت‌های تاریخی ملتزم باشیم خواهیم دید که دین، از ایران اسلامی در هشت سال دفاع مقدس، دفاع کرد. خبرگزاری یونایتدپرس به نقل از خبرنگار خود در تهران 14 روز پس از آغاز جنگ تحمیلی نوشت که "آیت‌الله خمینی این جنگ را به جهاد مقدس تبدیل کرد".

شفیعی با بیان این‌که آنچه که وحدت ملی مردم ایران را ایجاد کرد و ملت ما را هر چه بیشتر مقاوم ساخت، مسئله دین و رهبری دینی بوده‌است، اظهار کرد: معمولا در یک جنگ، ارتش یک کشور باید برای حفظ مرزها به میدان آید اما این‌که آحاد مختلف مردم فرزندان خود را تقدیم کنند از عهده هیچ قدرتی برنمی‌آید و اگر رهبری دینی نبود هیچ قدرتی نمی‌توانست جنگ هشت ساله ایران را به این نحو اداره کند.

وی در ادامه با اشاره به این‌که آن شخص که این جنگ تحمیلی را اداره کرد با تدبیر خود قطعنامه 598 را پذیرفت، گفت: غیر از آن مرد بزرگ چه کسی توانایی انجام چنین کاری را داشت؟

رئیس دفاتر استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان خوزستان با تأکید بر این‌که اجازه ندهیم نقش دین در جامعه کمرنگ شود، آن را سرمایه عظیمی برای بشریت عنوان و خاطرنشان کرد: مگر می‌شود دینی که وظیفه آن هدایت بشر بوده‌است، الگویی نداشته باشد؛ تنها دین است که می‌تواند مسیر جامعه را تعیین کند.

شفیعی با بیان این‌که دین امتحان خود را در هشت سال دفاع مقدس پس داده‌است،‌ تصریح کرد: هنگامی که انسان در‌خصوص زندگی‌نامه شهیدی مطالعه می‌کند، می‌پندارد که آن شهید یک شخص با تجربه و سالخورده است؛ چیزی که باعث شد شهدای جوان ما این‌گونه به استقبال شهادت روند، دین بود.

به گزارش ایسنا در این مراسم دکتر مرعشی عضو هیأت‌علمی دانشگاه شهیدچمران اهواز، هدف از برگزاری این یادواره را شناخت و بازخوانی افکار و اندیشه‌های این شهیدان خواند.

همچنین از خانواده شهیدان رحیم بساق‌زاده، ناصر علوانی، فرهاد سربندی و ایرج حاتمی‌ناقانی از شهدای هشت سال دفاع مقدس دانشکده علوم‌تربیتی دانشگاه شهیدچمران، تجلیل شد.

خبرنگار:

انتهای پیام

کد N608350

وبگردی