آفتاب
لاریجانی/7/:

بسیاری از مشکلات اقتصادی ناشی از سلایق اشتباه مدیریتی است

بسیاری از مشکلات اقتصادی ناشی از سلایق اشتباه مدیریتی است

رییس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بسیاری از مشکلات اقتصادی به تحریم مربوط نمی‌شود و مساله اصلی سلایق اشتباه مدیریتی است.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، علی لاریجانی همچنین در ادامه صحبت‌های خود در برنامه زنده تلویزیونی درخصوص اینکه برخی افراد حل مسائل و مشکلات کشور را به نتیجه مذاکرات پیوند می‌دهند گفت: این حرف خیلی حرف دقیقی نیست؛ چرا که مذاکرات حتما می‌تواند کمک‌کننده باشد و ما نمی‌خواهیم این مشکلات سیاسی همیشه وجود داشته باشد که البته این مسائل سیاسی تاثیراتی نیز بر کشور دارد اما بسیاری از مشکلات اقتصادی ما ربطی به تحریم ندارد و به روش اداره و مدیریت مربوط می‌شود.

وی ادامه داد: اینکه بخش اداری کشور فربه شده و تعداد پرسنل اداری ما زیاد شده ربطی به تحریم ندارد و فقط سلیقه مدیریتی بوده است.

رییس قوه مقننه با اشاره به ابلاغ سیاست‌های اصل 44 توسط مقام معظم رهبری خاطرنشان کرد: در همین مجلس قانون اصل 44 تصویب شد که طبق این قانون مقدار زیادی از امکاناتی که در چنته دولت است باید به مردم واگذار شود اما سوال این است که چرا این کار انجام نشده است.

لاریجانی با بیان اینکه در حال حاضر در کشور حدود 400 هزار میلیارد تومان پروژه عمرانی کلنگ زده وجود دارد تصریح کرد: ما کلنگ‌ها را زود می‌زنیم اما هرکدام 20 ، 40 یا 50 درصد جلو رفته و بودجه عمرانی کفاف اتمام همه آن‌ها را نمی‌دهد و با توجه به نرخ تورم فکر می‌کنم 20- 30 سالی طول بکشد که این پروژه‌ها به اتمام برسد البته پروژه‌های جدید بماند.

نماینده مردم قم در مجلس خاطرنشان کرد: اگر یک بیمارستان 20 سال طول بکشد تا به اتمام برسد که خودش کلنگی می‌شود!

وی افزود: آدم وقتی پروژه را شروع می‌کند که پولش را داشته باشد چرا هر مسئولی سفری می‌رود چند تایی کلنگ در روستاها و شهرها می زند؟ این چه ربطی به تحریم دارد؟

لاریجانی در ادامه بیان کرد:‌ از حدود سال 84 تا 91 ما حدود 550 میلیارد دلار پول داشتیم که اکثر آن‌ها صرف وارداتی شدند که تولیدکننده داخلی را بدبخت می‌کرد.

رییس مجلس با بیان اینکه کشور ما در حال حاضر آمادگی رقابت در صحنه بین‌المللی را ندارد تصریح کرد: با فهم این موضوع اول باید تولید را به جایی برسانیم تا آماده رقابت باشیم و اگر دروازه‌ها باز شود و هرچه می‌خواهند وارد کنند به تولیدکننده داخلی ضربه می‌زنند.

وی یادآور شد: به طور مثال در شرایط تحریم فعلی بودجه‌ای که از نفت به دست می‌آید بیشتر از پولی است که در سال‌های 60 تا حدود 82 از فروش نفت به دست می‌آوردیم و مشکل در حال حاضر این است که وابستگی ما به نفت زیاد شده است.

لاریجانی همچنین گفت: خیلی از تصمیمات مشکل مدیریتی بوده که برخی از این مشکلات در دولت فعلی بهتر و حل شده و برخی وزرا که تجربه اقتصادی و صنعتی داشتند تصمیمات درست‌تری گرفته‌اند و من فکر می‌کنم اقبال به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی هرچه بیشتر شود ما می‌توانیم از این فرصت بهتر استفاده کنیم.

ادامه دارد...

کد N608260

وبگردی