آفتاب
دیلی صباح گزارش داد:

عربستان از قدرت ایران در منطقه سرخورده است

عربستان از قدرت ایران در منطقه سرخورده است

روزنامه دیلی صباح در گزارشی تحلیلی با اشاره به افزایش قدرت ایران در منطقه در سال‌های اخیر نوشت: سفر غیر منتظره وزیر امور خارجه عربستان به وین (در زمان مذاکرات ایران و 1+5) نشان دهنده میزان سرخوردگی آن‌هاست.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، روزنامه دیلی صباح در ادامه گزارش خود نوشت: تحولات اخیر در منطقه خاورمیانه شامل سقوط طالبان در افغانستان، سرنگونی صدام حسین، دیکتاتور پیشین عراق و گسترش ناآرامی‌ها در جهان عرب از دسامبر سال 2010 تاکنون موجب بروز تغییراتی شده که افزایش قدرت ایران در خاورمیانه را در پی داشته است.

از طرفی دیگر آغاز مذاکرات هسته‌ای میان ایران و گروه 1+5 مقدمه‌ای بوده است برای گفت‌و‌گوی تهران - واشنگتن که از زمان وقوع انقلاب اسلامی ایران در سال 1979 تقریبا ً متوقف شده بود. هم‌چنین درخواست کارشناسان برای همکاری ایران و آمریکا به منظور مقابله با داعش در عراق و سوریه شنیدنی و قابل توجه بوده است و به نظر می‌آید دولت باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا ترجیح داده است مخالفت تل‌آویو را تحمل کند و برای محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران با مقامات این کشور وارد مذاکره شود.

به نوشته این روزنامه ترکیه‌یی،‌ بسیاری انتظار داشتند که مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 در آخرین دور خود در وین پایتخت اتریش به یک نتیجه جامع منجر شود اما مذاکره کنندگان توافق کردند که رایزنی‌های خود را به منظور جلوگیری از شکست آن یکبار دیگر تمدید کنند. این کشورها تا ژوئن شال 2015 فرصت دارند تا به توافق نهایی برسند.

اگر این مذاکرات به توافق جامع مورد نظر دست پیدا کند ،‌نفوذ ایران در آینده نزدیک افزایش خواهد داشت اما واضح است که عربستان و بسیاری دیگر از این افزایش نفوذ ایران که ممکن است با همکاری با آمریکا برای مقابله با داعش همراه شود، ناخرسند خواهند بود. این حقیقت که سعود الفیصل، وزیر خارجه عربستان در سفری غیر مترقبه به پایتخت اتریش رفته است نشان دهنده سرخوردگی آن‌هاست.

با این حال تمدید مذاکرات به جمهوری خواهان آمریکا که اکنون کنترل کنگره را در اختیار دارند این فرصت را داده است که باز هم بگویند ایران از این تمدید سود می‌برد و به اوباما یادآور شوند که قبلا درباره این مساله به وی هشدار داده‌اند، اما ایران در مذاکرات هسته‌ای و مساله مقابله با داعش در بازی شطرنج منطقه یک حرکت مناسب را انجام داده است.

انتهای پیام

کد N607954

وبگردی