آفتاب

درگیری جدایی‌طلبان با نیروهای دولتی در جنوب یمن

درگیری جدایی‌طلبان با نیروهای دولتی در جنوب یمن

در پی‌تظاهرات جدایی طلبان جنوب یمن و یورش به ساختمان‌های دولتی، نیروهای امنیتی به سمت تظاهرکنندگان شلیک کردند که موجب کشته شدن یک تن و زخمی شدن چند تن دیگر شد. نیروهای امنیتی همچنین چند تن از رهبران جدایی طلبان جنوب یمن را بازداشت کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه خبری اسکای نیوز، همزمان با تظاهرات گسترده جدایی طلبان جنوب یمن به مناسبت چهل و هفتمین سالروز استقلال یمن جنوبی از سلطه انگلیس، نیروهای دولتی یمن به سمت ده‌ها تن از یمنی‌ها که سعی داشتند با پرچم یمن جنوبی را بر ساختمان استانداری عدن در منطقه "المعلا" نسب کنند، تیراندازی کرد که موجب کشته شدن یک تن و زخمی شدن چهار تن دیگر شد.

روز یکشنبه جمع زیادی از تظاهرکنندگان یمنی از استان‌های مجاور عدن وارد میدان العروض شدند تا چهل و هفتمین سالروز استقلال یمن جنوبی را جشن بگیرند.

تظاهرکنندگان با سر دادن شعارهایی خواهان بازگشت اوضاع به پیش از سال 1990 و جدایی جنوب یمن از شمال آن شدند.

جنبش جدایی طلبان جنوب یمن از تمامی یمنی‌ها در جنوب خواسته بود تا تظاهرات گسترده‌ای را با درخواست برای جدایی جنوب از شمال برپا کنند.

جمهوری یمن جنوبی از ۱۹۶۷ تا ۱۹۹۰ بر مناطق جنوبی و شرقی یمن کنونی حکومت می‌کرد که در سال 1990 در جنگی داخلی از جمهوری عربی یمن معروف به "یمن شمالی" شکست خورد و دو یمن باهم متحد و جمهوری یمن را تشکیل دادند.

یکی از فعالان جنبش جنوب یمن در این تظاهرات گفت: مردم جنوب نیاز به یک حامی منطقه‌ای جهت کمک برای بازپس گیری کشور خود در شرایط سیاسی و امنیتی پیچیده کنونی دارند.

تظاهرکنندگان همچنین چادرهای تحصنی را بر پا کرده بودند و در بیانیه‌ای از جامعه جهانی خواستند تا براساس قوانین و معاهده‌های بین المللی با مردم جنوب همکاری کنند.

در همین راستا به دنبال درگیری‌های شدید میان تظاهرکنندگان و نیروهای امنیتی، نیروهای یمنی چند تن از جدایی طلبان جنوب یمن را بازداشت و آن ها را به صنعا منتقل کردند.

منابعی در جنبش جدایی طلبان جنوب یمن اعلام کردند که در پی تیراندازی نیروهای امنیتی به تظاهرکنندگان در مناطق دیگری در یمن یک تن کشته و 19 تن دیگر زخمی شدند.

انتهای پیام

کد N607035

وبگردی