آفتاب

افشاگری یک شبکه تلویزیونی کانادایی درباره تعطیلی سفارت این کشور در ایران

افشاگری یک شبکه تلویزیونی کانادایی درباره تعطیلی سفارت این کشور در ایران

شبکه تلویزیونی ملی کانادا با انتشار گزارشی فاش کرد: در زمان بسته شدن سفارت این کشور در تهران تهدیدی متوجه دیپلمات‌های کانادایی نبوده و تنها خطر موجود در آن زمان احتمال وقوع زلزله بوده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، شبکه تلویزیونی بی‌بی‌سی نیوز کانادا گزارشی را منتشر کرده است که نشان می‌دهد بر خلاف گفته‌های وزیر امور خارجه کانادا هنگام تعطیل شدن سفارت این کشور در تهران تهدیدات امنیتی ملموسی علیه مقامات کانادایی در این سفارتخانه وجود نداشته است.

در این گزارش که 9 ماه پس از تعطیلی سفارت کانادا در تهران و خروج دیپلمات‌های ایرانی از کانادا کامل شده بود آمده است که بزرگترین تهدید و خطر علیه سفارت کانادا در آن زمان یک حادثه طبیعی مثل زلزله بوده است نه احتمال حمله تندروها به سفارت‌خانه.

همچنین در این گزارش به طور جزئی اشاره شده است: خطر بالای وقوع زلزله اصلی‌ترین چالش امنیتی برای دیپلمات‌های کانادا در تهران است. تخمین زده می‌شود بافت فرسوده برخی از نقاط تهران سبب شد تا در صورت زلزله در این شهر دست کم 400 هزار تن کشته شوند.

به گزارش بی بی سی نیوز، این گزارش در سال 2011 و پس از حمله به سفارت انگلیس در تهران آماده شده بود. این اتفاق نگرانی‌هایی را در میان دیپلمات‌های غربی حاضر در تهران به وجود آورد که در نهایت منجر به تطیلی سفارت انگلیس شد.

جان بیرد، وزیر امور خارجه کانادا پس از اعلام بسته شدن سفارت کشورش در تهران مدعی شد که نگرانی‌ها در خصوص امنیت دیپلمات‌های کانادایی حاضر در تهران دلیل این تصمیم بوده و وی از ماهها پیش در حال بررسی تعطیلی این سفارت‌خانه بوده است.

شبکه بی بی سی نیوز در 24 ژانویه سال 2012 بر اساس قانون فدرال دسترسی آزاد به اطلاعات توانست به این گزارش دسترسی پیدا کند، اما بخش‌های زیادی از آن به دلیل مسائل امنیتی بلوکه شده و از دسترس خارج است.

در این گزارش ادعا شده است به دلیل افزایش تنش‌ها میان ایران و جامعه‌ی بین‌الملل طی شش ماه گذشته نگرانی‌ها در خصوص خطرات پیش روی دیپلمات‌ها بیشتر شده است و این تنش‌ها می‌تواند به یک جنگ منجر شود.

همچنین این گزارش پس از دیدار مقامات بلند پایه ایران و کانادا و مشاوره‌های کارشناسی در پی حمله به سفارت انگلیس کامل شده بود. مقامات کانادایی این دیدار را که در آن یک دستیار معاون وزیر امور خارجه ایران نیز حضور داشته محترمانه توصیف کرده بودند. بر اساس این گزارش ایرانی‌ها در این دیدار در خصوص اتخاذ تدبیر امنیتی بیشتر برای محافظت از سفارت کانادا اطمینان داده بودند.

دن لیورمور، مدیر کل بخش اطلاعات و امنیت وزارت امور خارجه کانادا در سال 2002 تا 2007 در گفت و گو با بی‌بی سی نیوز ارزیابی مقامات کشورش از ایران در آن زمان را حیله‌گرانه خواند و گفت که لازم است ما در آنجا حضور داشته باشیم و حتی دیگران نیز به ارتباطات خود با آنها ادامه داده‌اند.

وی افزود: ایرانی‌ها، علیرغم این که ما روابط بدی با آنها داشتیم هیچگاه درها را به روی ما نبستند.

لیورمور تاکید کرد که متن این گزارش نشان می‌دهد هیچ تهدیدی وجود نداشته است و درک آنها از ایران از واقعیت فاصله دارد.

انتهای پیام

کد N607027

وبگردی