آفتاب

972 همدانی درگیر تب مواج هستند

972 همدانی درگیر تب مواج هستند

رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر استان همدان گفت: 972 نفر در استان مبتلا به تب مالت هستند.

"جلال بطحایی" در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)_ منطقه همدان، با اشاره به وضعیت تب مالت در استان، اظهار کرد: در شش ماهه نخست سالجاری 972 نفر در استان به تب مالت مبتلا شده‌اند که میزان بروز 52 در 100 هزار بوده که سال گذشته رتبه اول در کشور در خصوص تعداد مبتلایان به این بیماری را داشتیم.

وی خاطرنشان کرد: از سال 76 با همت و همکاری دانشگاه علوم پزشکی و اداره کل دامپزشکی میزان بروز بیماری از 211 در 100 هزار در سال 75 به 31.7 در 100 هزار در سال 88 کاهش یافت.

وی افزود: از سال 88 تاکنون به علت افزایش تقاضا برای استفاده از شیر محلی و جابجایی‌های مکرر دام بین استان‌های مختلف به ویژه در غرب کشور، باعث افزایش نسبی در بروز بیماری شده که این میزان افزایش نسبی در میزان‌های کشوری و همچنین استان‌های غربی گزارش شده است.

رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر استان بیان کرد: دانشگاه علوم پزشکی ضمن اقدام به تقویت آموزش بیشتر مردم با تاکید بر گروه‌های هدف برنامه و کانون‌های بیماری در استان با تشدید نظارت بر واحدهای لبنی و دامداری‌ها، تشکیل جلسات متعدد با سازمان‌ها و ارگان‌های مرتبط و هماهنگی با مسئولان کشوری اقدام به کنترل این بیماری کرده است.

بطحایی تصریح کرد: در کنترل موثر بیماری تب مالت مردم نقش اساسی داشته و باید از مصرف لبنیات غیر پاستوریزه جداً خوداری کنند و در صورت عدم دسترسی به لبنیات پاستوریزه، حتماً به رعایت موارد بهداشتی در مصرف لبنیات دقت لازم را به عمل آورند.

مواد لبنی مشکوک و غیر پاستوریزه مصرف نکنید

بطحایی با تاکید بر اینکه از مصرف‌ مواد لبنی مشکوک و غیر پاستوریزه جداً خودداری شود، گفت: در صورت عدم دسترسی به فرآورده‌های لبنی پاستوریزه، باید شیر به مدت حداقل سه تا پنج دقیقه از زمان جوش آمدن جوشانده شود.

وی در بخش دیگری اظهار کرد: با توجه به اینکه بخش عمده موارد بیماری تب مالت در مناطق روستائی است، دامداران و خانواده آنها هنگام ورود به آغل، اصطبل و به ویژه در هنگام تماس با جفت، ترشحات، بقایای پس از زایمان و سقط جنین دام حتما از لوازم حفاظت فردی مانند کلاه، ماسک، دستکش مناسب‌، عینک، چکمه و لباس کار مناسب استفاده کنند.

وی اضافه کرد: واکسیناسیون دام علیه بیماری بروسلوز توسط دامداران باید به صورت جدی مورد توجه قرار گیرد و فاصله محل نگهداری دام تا محل سکونت و استراحت افراد نباید نزدیک باشد.

وی در ادامه تب مالت را یکی از مهم‌ترین بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان دانست و گفت: مهمترین راه پیشگیری از این بیماری در انسان کنترل آن در دام است.

بطحایی خاطرنشان کرد: تب مالت یک نوع باکتری موسوم به "بروسلا" است که انواع مختلف داشته و نوعی که در بز، گوسفند و گاو وجود دارد، مهمترین عامل بیماری در انسان است.

وی ادامه داد: تب مالت یا بروسلوز که با نام‌های دیگری مثل تب مواج، تب دیوانه یا تب مدیترانه‌ای نیز شناخته می‌شود، بیماری بسیاری از پستانداران اهلی و وحشی محسوب می‌شود که این بیماری در دام باعث سقط جنین، کاهش میزان شیر و نازایی دام مبتلا خواهد شد.

بطحایی خاطرنشان کرد: بیماری تب مالت به علت ایجاد سقط جنین در دام، کاهش تولید شیر، عقیمی و نازایی دام‌های مبتلا شده و همچنین به علت ابتلای انسان به این بیماری، همواره از دو بعد اقتصادی و بهداشتی مورد توجه قرار می ‌گیرد.

وی تصریح کرد: از مهمترین راه‌های سرایت بیماری تب مالت می توان به تماس مستقیم با دام آلوده (گاو، گوسفند، بز، خوک، شتر و گوزن) یا بافت‌های دام آلوده مانند خون، ترشحات رحمی و جنین سقط شده، مصرف شیر و فرآورده‌های لبنی غیر پاستوریزه یا غیر بهداشتی (فرآورده‌های لبنی تهیه شده از شیر غیر پاستوریزه و یا نجوشیده) و استنشاق هوای آغل و اصطبل آلوده اشاره کرد.

بطحایی با اشاره به اینکه تب مالت به سه نوع حاد، تحت حاد و مزمن تقسیم می‌شود که علایم هر کدام ویژه همان نوع است مهمترین علائم این بیماری را خستگی، درد عضلانی، کمردرد، یبوست، کاهش وزن، افسردگی و بروز آبسه در بافت‌های مختلف برشمرد.

رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر استان گفت: در صورت ناکافی بودن مراقبت و درمان، بیماری ممکن است مزمن شده و موجب بروز عوارض بسیار جدی شود.

وی اظهار کرد: تشخیص قطعی تب مالت با انجام آزمایش با درخواست پزشک بوده و با درمان کامل(حداقل هشت هفته) بهبودی دیده می‌شود که بیماری ممکن است در اطرافیان و سایر اعضای خانواده شخص بیمار وجود داشته باشد بنابراین لازم است بقیه افراد خانواده توسط پزشک بررسی شوند.

وی در ادامه تصریح کرد: قطع خودسرانه مصرف دارو و مصرف نامنظم آن ممکن است موجب عود بیماری و یا مقاوم شدن عامل بیماری به داروی مورد نظر شده و درمان کامل بیمار را با مشکلات جدی مواجه کند.

انتهای پیام

کد N606875

وبگردی