آفتاب
جلیلی در گفتگو با مهر:

بودجه 94 انقباضی و با نفت 60 تا 70 دلاری بسته شود

بودجه 94 انقباضی و با نفت 60 تا 70 دلاری بسته شود

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی کاهش قیمت نفت را توطئه غرب برای فشار اقتصادی بر ایران خواند و گفت: بودجه سال آینده باید انقباضی و با درآمد نفتی 60تا 70 دلار بسته شود.

اسماعیل جلیلی در گفتگو با مهر با اشاره به تلاش غرب برای اعمال فشارهای اقتصادی به ایران با کاهش قیمت نفت گفت: هر چند برخی این نگاه را بدبینانه می دانند و یا تلاش غرب برای اعمال فشار بر ایران از طریق کاهش قیمت نفت را توهم بدانند اما واقعا غرب تلاش دارد تا در دوره تمدید مذاکرات فشار اقتصادی بر ایران را افزایش دهد.

نماینده مردم مسجد سلیمان در مجلس شورای اسلامی ادمه داد: در دوره سرما تقاضا افزایش می یابد بنابراین باید افزایش قیمت سوخت را داشته باشیم اما غرب با کمک کشورهای حوزه خلیج فارس و با استفاده از ابزارهای گوناگون تحت عنوان افزایش تولید تلاش می کنند از این افزایش قیمت جلوگیری به عمل آورند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه افزود: کاهش درآمدهای نفتی برای کشورهای خاصی مانند ایران و روسیه که بخشی از بودجه عمومی ما به آن وابسته است می تواند خسارت هایی مانند عدم اجرای پروژه های عمرانی را به همراه داشته باشد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اظهار داشت: رویکرد دولت مدیریت این وضعیت اقتصادی است اما به هر حال کاهش قیمت نفت تاثیرات منفی بر اقتصادی کشور خواهد داشت.

جلیلی اظهار داشت: تلاش دولت در لایحه بودجه 94 باید در نظر گرفتن بدبینانه ترین حالت برای قیمت نفت باشد، دولت باید قیمت نفت در لایحه بودجه 94 را بین 60 تا 70 دلار را در نظر بگیرد.

وی افزود: با این کار هر گونه امکان انحراف و خطا در پیش بینی بودجه به صفر می رسد.

نماینده مردم مسجد سلیمان گفت: کاهش شدید قیمت نفت در سال 93 به حدود 60 تا 70 دلار شکاف حدود 30 تا 40 دلاری با قیمت پیش بینی شده نفت در لایحه بودجه سال 93 دارد که باید این خطای محاسباتی در سال 94 به حداقل برسد.

وی با پیش بینی کسری بودجه در بودجه سال 93 گفت: در صورتی که دولت بتواند با وصول درآمدهای مالیاتی کاهش درآمدهای نفتی را جبران کند در سال 93 کسری بودجه نخواهیم داشت.

وی افزود: فضای خوبی در حوزه درآمدهای مالیاتی در سال 93 وجود داشته است و دولت می تواند با پیشگیری از فرارهای مالیاتی و کاهش معافیت مالیاتی که هیچ منفعتی برای اقتصاد ندارد مشکل درآمدی بودجه سال 93 را برطرف کند.

جلیلی با تاکید بر اینکه بودجه سال 94 باید به شدت انقباضی بسته شود گفت: دولت باید درآمدهای مالیاتی و صادراتی خود را در لایحه بودجه 94 به گونه ای افزایش دهد که بتواند کاهش قیمت نفت را پوشش دهد.

وی ادامه داد: تکیه بودجه بر درآمدهای نفتی می تواند خسارت غیر قابل جبرانی را برای کشور داشته باشد.

نماینده مردم مسجد سلیمان تصریح کرد: فرصت خوبی که عوامل محیطی و طبیعی در سال جاری ایجاد کرده است می تواند در راستای اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی بکار گرفته شود تا وابستگی کشور به بودجه های نفتی کاهش یابد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه اظهار داشت: دولت با برنامه ریزی های اقتصادی تلاش دارد روحیه امید را در جامعه تقویت کند.

 

 

 

کد N606654

وبگردی