آفتاب

عمر البشیر نیروهای حافظ صلح را به جانبداری از شورشیان دارفور متهم کرد

عمر البشیر نیروهای حافظ صلح را به جانبداری از شورشیان دارفور متهم کرد

رئیس‌جمهوری سودان امروز (یکشنبه) با متهم کردن صلح‌بانان سازمان ملل به حمایت از شورشیان مخالف خارطوم گفت که آنها به "سربار امنیتی تبدیل شده‌اند و باید از کشور خارج شوند."

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، اظهارات عمر البشیر، رئیس‌جمهوری سودان به تشدید اختلافات میان دولت خارطوم و دفتر مشترک سازمان ملل – اتحادیه آفریقا در این کشور دامن می‌زند.

رئیس‌جمهوری سودان امروز در جریان کنفرانس خبری خود گفت: نیروهای یونامید به جای آنکه برای ما پشتیبان باشند به سربار امنیتی تبدیل شده‌اند و حتی نمی‌توانند از خودشان دفاع کنند. این نیروها به اینجا آمده‌اند تا از شورشیان حمایت کنند نه غیرنظامیان. ما هم‌اکنون به برنامه شفاف خروج نیروهای یونامید نیاز داریم.

درگیری‌های دارفور در سال 2003 و همزمان با مسلح شدن قبایل آفریقایی علیه دولت تحت حمایت عرب‌ها در خارطوم بالا گرفت. هیات اتحادیه آفریقا – سازمان ملل در دارفور موسوم به یونامید (UNAMID) از سال 2007 در دارفور مستقر شده‌اند و هدفشان ریشه‌کن کردن خشونت‌ها علیه غیرنظامیان در جنگی است که دادگاه کیفری بین‌الملل را وادار کرده است تا حکم بازداشت علیه عمر البشیر به اتهام جرایم جنگی و قتل‌عام صادر کند.

دولت سودان هفته گذشته دفتر حقوق بشر یونامید را در خارطوم تعطیل کرد. این در حالی بود که تنش‌ها بر سر تجاوز جنسی گسترده سربازان سودانی در روستای دورافتاده دارفور رو به افزایش بود. این اقدام پس از آن انجام شد که سودان از نیروهای حافظ صلح درخواست کرد تا طرح خروج تدوین کنند.

هیات اتحادیه آفریقا – سازمان ملل در دارفور تایید کرد که از آنها درخواست شده است تا جدول زمانی خروج تدوین کنند و یک قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل در ماه اوت صادر شد و خروج نیروها را بعید ندانسته است.

انتهای پیام

کد N605975

وبگردی