آفتاب

برگزاری کنفرانس تاثیرات انسانی تسلیحات هسته‌ای در وین

برگزاری کنفرانس تاثیرات انسانی تسلیحات هسته‌ای در وین

کنفرانس بررسی تاثیرات انسانی استفاده از سلاح‌های هسته‌ای با هدف جلب توجه جامعه جهانی بر لزوم خلع سلاح هسته‌ای این بار در پایتخت اتریش برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، هیچ مکانیزمی در هیچ کجای دنیا وجود ندارد که پاسخگوی انفجار عمدی و غیر عمد یک سلاح هسته‌ای باشد اما واضح است که استفاده از تسلیحات هسته‌ای می‌تواند دارای پیامدهای زیست محیطی و انسانی زیادی در جهان باشد.

تعداد دقیق این سلاح‌ها یک راز است اما مجموع سلاح‌های باقیمانده از جنگ سرد و دیگر کشورها دارای سلاح هسته‌ای بیش از 16 هزار برآورد می‌شود که یک هزار و 800 تای آن برای استفاده کاملا آماده است و تا زمانی که این کشورهای سلاح‌های‌شان را در اختیار دارند ریسک استفاده از آن‌ها نیز وجود دارد. به‌ویژه این که تنش‌ها در سطح جهان روبه افزایش است. در حالی که تلاش‌ها برای خلع سلاح هسته‌ای متوقف شده‌اند دولت اتریش در روزهای هشتم و نهم دسامبر (17 و18 آذرماه) میزبان کنفرانسی با موضوع بررسی تاثیرات انسانی استفاده از تسلیحات هسته‌ای در وین خواهد بود که با هدف جلب توجه به پیامدهای انسانی و خطرات سلاح هسته‌ای برگزار می‌شود.

تاکنون دو کنفرانس بین‌المللی اولی در مارس سال 2013 در نروژ و دیگری در فوریه سال 2014 در مکزیک درباره خطرات این تسلیحات برگزار شده است و از زمان آغاز این ابتکارعمل از 2013 تاکنون شمار کشورهای شرکت کننده درآن از 127 به 146 کشور افزایش داشته است.

کنفرانس وین قرار است روی تاثیرات کوتاه مدت و بلند مدت انفجارهای هسته‌ای روی سلامت عمومی، محیط زیست،‌ آب و هوا، امنیت غذایی، مهاجرت،‌ گسترش موضوعات مربوطه، تاسیسات زیربنایی و دیگر پیامدها متمرکز باشد.

در این کنفرانس هم‌چنین به خطرات مختلفی که می‌تواند یک انفجار هسته‌ای عمدی یا غیرعمدی به همراه داشته باشد،‌ شامل اشتباهات انسانی، بی‌توجهی، محاسبات غلط، خطاهای فنی و آسیب‌پذیری تسلیحات هسته‌ای و زیربناهای‌شان رسیدگی شود.

علاوه بر این، قرار است در این کنفرانس مروری بر قوانین بین‌المللی موجود و پیامدهای احتمالی انفجار سلاح‌های هسته‌ای انجام شود.

نمایندگانی از دولت‌ها،‌ سازمان بین‌المللی، دانشگاهیان،‌ جامعه مدنی و دیگر کارشناسان در کنفرانس هفته آینده وین حضور خواهند داشت.

انتهای پیام

کد N605533

وبگردی