آفتاب

دیده‌بان حقوق بشر: سازمان ملل کمیته حقیقت‌یاب در مورد لیبی تشکیل دهد

دیده‌بان حقوق بشر: سازمان ملل کمیته حقیقت‌یاب در مورد لیبی تشکیل دهد

دیده‌بان حقوق بشر در بیانیه‌ای ضمن اعلام اینکه شبه‌نظامیان مسلح در شهر "درنه" لیبی در میان ساکنان این شهر رعب و وحشت ایجاد می‌کنند، از سازمان ملل خواست تا کمیته بین‌المللی حقیقت‌یابی را برای بررسی جنایات جنگی احتمالی از سوی طرف‌های درگیر در این کشور تشکیل دهد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه مصری الیوم السابع، دیده‌بان حقوق بشر در بیانیه‌ای اعلام کرد: براساس اطلاعات ما یک گروه تندروی لیبیایی که پیشتر بیعت خود را با داعش اعلام کرده بود، اقدام به سه عملیات اعدام و 10مورد شلاق زدن آشکار علیه لیبیایی‌ها در شهر "درنه" کرده و موجب ایجاد رعب وحشت در میان ساکنان این شهر شده است.

در بیانیه دیده‌بان حقوق بشر آمده است که این اقدامات که به نظر می‌رسد جنایت جنگی باشد و همچنین ده‌ها عملیات ترور توسط این گروه تندرو عملیات‌هایی است که با انگیزه سیاسی صورت می‌گیرد.

دیده‌بان حقوق بشر اعلام کرد که این اقدامات در غیاب مقامات دولت صورت می‌گیرد و برخی از ساکنان درنه از این شهر به دلیل اقدامات شبه‌نظامیان تندرو فرار کرده‌اند.

دیده‌بان حقوق بشر همچنین از سازمان ملل خواست تا کمیته بین‌المللی حقیقت‌یاب یا یک ابزار مشابه آن را برای بررسی جنایت‌های جنگی احتمالی از سوی طرف‌های درگیر در لیبی تشکیل دهد.

در همین راستا منابع لیبیایی اعلام کردند که افراد مسلح ناشناس "محمد الجعفری"، امام جمعه و خطیب مسجد بن عمید در منطقه "العزیزیه" در طرابلس را ربودند.

از سوی دیگر منابع لیبیایی اعلام کردند که "عقیله صالح عیسی"، رئیس پارلمان لیبی که در سفری دو روزه به مصر رفته بود، قاهره را ترک و به لیبی بازگشت. رئیس پارلمان لیبی در این سفر با عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهور مصر دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گفته مسئولان لیبیایی، سیسی در این دیدار رئیس پارلمان لیبی را در جریان سفر دوره‌ای خود به اروپا وگفت‌وگو با مسئولان ایتالیایی و فرانسوی در خصوص اوضاع کنونی لیبی گذاشت.

مسئولانی در دولت لیبی نیزاعلام کردند که دولت تصمیم دارد تا فایز جبریل، سفیر لیبی در قاهره را برکنار و سفیر دیگری را جایگزین وی کند.

انتهای پیام

کد N605368

وبگردی