آفتاب
به دنبال شکست حزب حاکم در انتخابات تایوان،

پکن: تایوان نسبت به دستاوردهای اخیر میان دو طرف بی‌توجه نباشد

پکن: تایوان نسبت به دستاوردهای اخیر میان دو طرف بی‌توجه نباشد

پس از شکست حزب حاکم حامی چین تایوان در انتخابات شهرداری‌ها، پکن از تایوان خواست تا از دستاوردها و همکاری‌های به وجود آمده میان چین و تایوان حفاظت کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، این شکست حزب ناسیونالیست در انتخابات محلی روز شنبه که در آن 9 شهر و منطقه از جمله تایپه، پایتخت تایوان و شهر مهم تایچونگ را از دست داد، منجر به استعفای "جیانگ یی هوا"، نخست‌وزیر تایوان شد که ریاست کابینه را به عهده داشت.

ما یینگ جئو، رئیس‌جمهوری تایوان نیز متعهد شده تا تغییراتی انجام دهد.

این شکست انتخاباتی ممکن است مذاکرات شش ساله با چین را که منجر به امضای 21 توافقنامه شده و به بهبود اقتصاد نیم تریلیون دلاری تایوان کمک می‌کند و همچنین امید چین برای اتحاد مجدد سیاسی را افزایش می‌دهد، به خطر بیندازد.

پکن از زمان جنگ داخلی چین در دهه 1940 میلادی، ادعای مالکیت و حاکمیت بر تایوان را دارد اما مایینگ- جئو از زمان روی کارآمدنش در سال 2008 میلادی مناقشات قدیمی را کنار گذاشته تا از طریق مذاکرات تنش‌ها را کاهش دهد.

یکی از مقامات ارشد چین از مردم تایوان خواست تا از این دستاوردها حفاظت کنند.

سخنگوی دفتر شورای دولتی چین در امور تایوان گفت: ما امیدواریم که تمامی هموطنان در سراسر این تنگه ثمره‌های به دست آمده در روابط چین و تایوان را گرامی داشته و از آنها حفاظت کنند و به پیشبرد روابط صلح‌آمیز ادامه دهند.

این شکست سخت کار را برای پیروزی حزب ناسیونالیست ما یینگ جئو در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2016 میلادی سخت‌تر می‌کند.

ما یینگ جئو درکنفرانسی خبری گفت: ما باید از حزب ناسیونالیست، حامیانش و هر کسی که ناامید شده است، عذرخواهی کنم. من پیام مردم را از طریق این انتخابات دریافت کردم. مسوولیت این مساله به عهده من است و فورا برنامه اصلاحات حزبی را برای رسیدگی به خواسته‌های مردم ارائه می‌دهم. من از زیر بار این مسوولیت فرار نمی‌کنم.

رهبر حزب اپوزیسیون "دموکراتیک مترقی" که در انتخابات روز شنبه توانست شهرداری‌های هفت شهر را به دست آورده، گفت: ما می‌خواستیم به ناسیونالیست‌ها هشدار دهیم که تایوان یک کشور مستقل است، ما نمی‌خواهیم ناسیونالیست‌ها اقداماتی انجام دهند که تایوان توسط چین بلعیده شود.

انتهای پیام

کد N604703

وبگردی