آفتاب

آتشکده‌ای در آتشگاه سمنان نبود!

آتشکده‌ای در آتشگاه سمنان نبود!

معاون میراث سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان گفت: تاکنون سازه‌ای که موید وجود آتشکده‌ای در بافت قدیمی سمنان باشد، کشف نشده است.

مصطفی یغمایی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه سمنان، با اشاره به بررسی‌های انجام شده از سوی پژوهشکده سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور در منطقه آتشگاه سمنان، اظهار کرد: یک تیم پژوهشی از این پژوهشکده با حضور در سمنان به بررسی و عملیات میدانی پرداخت.

یغمایی در خصوص وجود معماری قدیمی آتشکده در جنوب سمنان نیز گفت: در خیابان جدیدی که به موازات خیابان ابوذر تا حافظ در امتداد امامزاده یحیی(ع) سمنان به نام خیابان آتشگاه احداث شده، وجود سازه‌هایی از معماری آتشکده دیده نشده است.

وی ادامه داد: در زمان احداث خیابان اصلی در پی مکاتبه با پژوهشکده میراث فرهنگی مبنی بر شناسایی سازه معماری مربوط به آتشکده، همکاران ما اقدام به انجام عملیات سونداژ کردند که در مسیر اصلی خیابان، موردی در خصوص سازه معماری آتشکده پیدا نشد، لذا باید نسبت به سایر نقاط نیز کار‌های پژوهشی بیشتری صورت گیرد.

معاون میراث سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با اشاره به وسعت منطقه افزود: با توجه به اینکه مردم بومی از دیرباز، این منطقه را آتشگاه می‌نامند، گمانه زنی‌هایی مبنی بر وجود آتشکده‌ یا وجود سازه‌هایی کهن در منطقه وجود داشت، اما به هر حال به نظر می‌رسد، این مهم‌ نیاز به بررسی بیشتری دارد.

‌انتهای پیام

کد N604471

وبگردی