آفتاب
گفتگوی مهر بارئیس دانشکده علوم سیاسی دانشگاه آلاباما جنوبی:

لایحه "کشور یهود" تبعیض‌آمیز و مغایر قوانین و معاهدات بین‌المللی است

لایحه "کشور یهود" تبعیض‌آمیز و مغایر قوانین و معاهدات بین‌المللی است

پروفسور "نادر انتصار" رئیس دانشکده علوم سیاسی دانشگاه آلاباما لایحه تصویب شده توسط کابینه رژیم صهیونیستی را بر خلاف معاهدات بین المللی بویژه پیمان اسلو دانست.

به گزارش خبرنگار مهر، کابینه رژیم صهیونیستی دوشنبه هفته گذشته به ریاست بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر این رژیم لایحه "دولت ملی مردم یهود" را تصویب کرد. گفته می‌شود که بحث‌های شدیدی در کابینه اسرائیل بر سر این لایحه صورت گرفته است. برخی از سیاستمداران اسرائیلی این لایحه را مغایر با مفاد قانون اساسی این کشور می‌دانند.

بر اساس این لایحه خصلت کشور موهوم اسرائیل بر "یهودی بودن" آن استوار است. آنچه در ادامه می آید گفتگو با پروفسور نادر انتصار در مورد این لایحه جنجالی است:

خبرگزاری مهر- گروه بین الملل: کابینه رژیم صهیونیستی در هفته گذشته "لایحه کشور یهود" را تصویب کرد، پیام این اقدام برای فلسطینی ها چه می تواند باشد؟

این لایحه می گوید که اسرائیل فقط می تواند کشور یهودیان باشد. اگر این لایحه در کنیست (پارلمان اسرائیل) تصویب شود به معنای پایان راه حل دو کشور (طرح مطرح برای پایان دادن به مناقشات فلسطینیان با رژیم صهیونیستی) خواهد بود؛ موضوعی اصلی که مذاکره کنندگان فلسطینی و اسرائیلی در دو دهه گذشته بر آن تمرکز داشته اند. همچنین اگر این لایحه تصوب شود موجب باطل شدن قول و قرارهای دوجانبه که دو طرف در قرارداد اسلو متعهد به شناسایی یکدیگر شده بودند می شود. از همه مهمتر آنکه این لایحه موجب تمرکز قوانین بین المللی علیه تبعیض نژادی و پاک سازی قومی شده و حتی به موجب آن می شود قوانینی را علیه آپارتاید اسرائیل علیه فلسطینیان به تصویب برساند. 

با توجه به این لایحه -اگر کنیست آن را تصویب کند- فکر می کنید اسرائیل شهروندان عرب (اعراب 1948) را اخراج کند؟

برای دوره کوتاهی تعداد زیادی از سیاستمداران تاثیر گذار در اسرائیل خواستار اخراج فلسطینیان بودند. لایحه پیشنهاد شده موجب ساده تر شدن اجرای سیاست هایی می شود که هدف از آنها رسیدن به این مقصود (اخراج فلسطینیان) است. به همین دلیل است که بسیاری از مردم این لایحه را به عنوان قانونی برای پاکسازی قومی می دانند. 

آیا این لایحه با دموکراسی همخوانی دارد؟ 

این لایحه اساسا بر خلاف دموکراسی است و با قوانین و معاهدات بین الملل نیز مغایرت دارد و نمونه ای از تبعیض است. 

چرا جامعه بین الملل در برابر چنین اقداماتی سکوت کرده است؟

هنوز زود است که درباره نوع واکنش های جهانی به این لایحه صحبت کنیم. بر همین اساس تعدادی از حامیان اصلی اسرئیل هنوز واکنشی در مورد اینکه آیا در خصوص این لایحه سکوت کرده و یا نسبت به آن اعتراض می کنند نشان نداده اند. اما با این وجود کشورهای زیادی به این لایحه واکنش منفی نشان داده اند.

..............

گفتگو از عبدالحمید بیاتی

کد N604390

وبگردی