آفتاب
به مناسبت چهلمین روز درگذشت عمار انقلاب؛

استادصادق در بیان شاگردان؛صراحت‌لهجه و خوشروئی بارزترین ویژگی آیت‌الله

استادصادق در بیان شاگردان؛صراحت‌لهجه و خوشروئی بارزترین ویژگی آیت‌الله

شاگردان آیت الله مهدوی کنی ضمن بیان خاطرات تحصیل خود در دانشگاه امام صادق(ع)، صراحت لهجه و خوشروئی را از بارزترین ویژگی استاد فقید خود دانستند.

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله محمدرضا مهدوی کنی روحانی و سیاست‌مدار برجسته و رئیس مجلس خبرگان رهبری بود. وی دبیر کلی جامعه روحانیت مبارز و همچنین ریاست دانشگاه امام صادق را برعهده داشت و استاد درس اخلاق اسلامی این دانشگاه نیز بود.

وی پیش از انقلاب ۱۳۵۷ از روحانیون مخالف حکومت پهلوی بود و پس از انقلاب یکی از ۵ روحانی بود که هستهٔ اصلی شورای انقلاب را تشکیل می‌دادند. آیت الله مهدوی کنی همچنین در دهه 60 وزیر کشور (در دولت‌های شورای انقلاب، رجایی و دکتر باهنر) و کفیل نخست‌وزیر (پس از ترور رجایی و باهنر) بوده است و در همین دوره از سوی امام خمینی (ره) مامور به تشکیل کمیته‌های انقلاب و ساماندهی آنها گردید.

این عمار انقلاب در تاریخ ۱۴ خرداد سال ۹۳ در پی حمله قلبی به کما رفت و در تاریخ ۲۹ مهر ۱۳۹۳ درگذشت.

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پی ارتحال حضرت آیت الله مهدوی‌کنی رضوان الله علیه، ایشان را سیاستمدار صادق و انقلابی صریح نامیدند و تأکید کردند: این انسان بزرگ و پرهیزگار، همه جا و همه وقت در موضع یک عالم دینی و یک سیاستمدار صادق و یک انقلابی صریح ظاهر شد و همه‌ی وزن وزین خود را در همه‌ی حوادث این سالها در کفه‌ی حق و حقیقت نهاد.

خبرگزاری مهر در آستانه چهلمین روز درگذشت این سیاستمدار صادق و انقلابی صریح با تنی چند از شاگردان و دانش آموختگان دانشگاه امام صادق(ع) در مورد ویژگی های این استاد فقید گفتگویی داشته است که مشروح آن را می خوانید:

کواکبیان: آیت الله مهدوی کنی سیاستش اخلاقی بود

مصطفی کواکبیان از دانش آموختگان دانشگاه امام صادق(ع) در گفتگو با خبرنگار مهر، در خصوص ویژگی های آیت الله مهدوی کنی گفت: خیلی از شخصیت ها، اخلاقشان سیاسی می شود، اما آیت الله مهدوی کنی سیاستش، اخلاقی بود. خیلی ها دینشان حکومتی می شود، اما آیت الله مهدوی کنی حکومتش، دینی بود.

دبیرکل حزب مردم سالاری، در ادامه گفت: خیلی ها پست و مقام برایشان جذابیت دارد، اما حقیقتا کار در دانشگاه امام صادق(ع) برای آیت الله مهدوی کنی جذابیت داشت. ایشان اعتقادی نداشت که جامعه روحانیت لیست انتخاباتی دهد، چراکه می خواست جنبه پدری برای همه داشته باشد.

نماینده مردم سمنان در مجلس هشتم اضافه کرد: من یکبار از ایشان پرسیدم همه احزاب مجوز گرفتند شما چرا برای جامعه روحانیت از وزارت کشور مجوز نمی گیرید؟ گفت من بروم پیش وزیر کشور که به من مجوز دهد؟ و گفت ما اعتقادی نداریم که کار حزبی انجام دهیم، بنابراین چون کار حزبی انجام نمی دهیم، مجوز هم نمی‌گیریم.

کواکبیان با اشاره به دیگر خصوصیات آیت الله مهدوی کنی گفت: شاگردی  ایشان یکی از افتخارات زندگی من است. یک روز به ایشان گفتم که حاج‌آقا، من از لحاظ عاطفی بسیار زیاد شما را دوست دارم اما از لحاظ سیاسی اجازه دهید که یکجور فکر نکنیم و ایشان گفتند "اتفاقا من همین را دوست دارم" و حقیقاتا در دانشگاه امام صادق(ع) نیز همین گونه بود. ما اساتیدی در دانشگاه داشتیم که امروز می توانید بگویید آنان سکولار هستند اما در این دانشگاه درس می دادند. ما حتی همایش هایی برگزار کردیم که شاید الان اسم آن را هم نتوانیم راحت ببریم و یک آزاداندیشی خاصی در این دانشگاه حاکم بود.

میرلوحی: آیت‌الله مهدوی‌ کنی نگران تکرار مشروطه بود

جت الاسلام سید مصطفی میرلوحی از دانش آموختگان دانشگاه امام صادق(ع)در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به ویژگی های آیت الله مهدوی کنی یکی از دغدغه‌های ایشان را عدم تکرار مشروطه دانست و گفت: ایشان انقلاب را به مشروطه تشبیه می کرد و اعتقاد داشت همانگونه که در انقلاب اسلامی مردم به تبعیت از امام خمینی(ره) با خون فرزندانشان به میدان آمدند، در مشروطه نیز با فتوای مرجع بزرگ نجف اشرف و همچنین علمای تهران مردم به صحنه آمدند، اما به دلیل آنکه دقت های لازم صورت نگرفت، عین‌الدوله‌های انگلیسی در قالب دموکراسی روی کار آمدند. بنابراین نگران بود دشمنان از داخل به نظام نفوذ کنند و مشروطه تکرار شود.

داماد آیت الله مهدوی کنی، افزود: ایشان همواره نسبت به انحراف نظام و انقلاب از اسلام و سیره اهل بیت(ع) حساس بود و نسبت به حمایت از ولی فقیه تاکید داشت.

میرلوحی همچنین با اشاره به نقش محوری آیت الله مهدوی کنی در میان گروه های سیاسی تصریح کرد: آیت الله مهدوی کنی همواره بر روی ائتلاف تاکید داشت تا وحدت؛ چراکه اعتقاد داشت اختلاف سلیقه وجود دارد، بنابراین وحدت حاصل نمی شود، اما طیف های مختلف سیاسی که معتقد به اصول باشند، می توانند با یکدیگر ائتلاف کنند و در مواقع ضروری و اصول نظام و همچنین در مقابل دشمنان موضع یکسان داشته باشند و یکدیگر را همپوشانی کنند.

این دانش آموخته دانشگاه امام صادق(ع) افزود: جریان اصولگرایی  امروز از طیف ها و احزاب مختلفی تشکیل می شود که هر کدام از این احزاب ممکن است نقطه نظرات متفاوتی داشته باشند، مثلا جامعه اسلامی مهندسین، مؤتلفه اسلامی، جبهه پایداری و جامعه روحانیت مبارز شاید اختلاف سلیقه هایی داشته باشند، اما در نهایت باید نسبت به موضوع های تاثیرگذار موضع یکسان بگیرند، بنابراین آیت الله مهدوی کنی بیشتر به ائتلاف اعتقاد داشت تا وحدت.

میرلوحی همچنین پیوند میان حوزه و دانشگاه را یکی از آرمان های متعالی آیت الله مهدوی کنی نام برد و گفت: ایشان همواره بر پیوند میان حوزه و دانشگاه تاکید می کرد همچنان که سعی کرد این موضوع در دانشگاه امام صادق(ع) رعایت شود و علاوه بر بهره گیری از روش دینی و شرعی از روش آکادمیک بشری و علمی نیز استفاده کرد و اعتقاد داشت با پیوند این دو علوم یعنی علوم اسلامی و علوم بشری می‌توان به پیشرفت رسید.

عضو هیئت مدیره جامعه الصادق، تصریح کرد: آیت الله مهدوی کنی همواره نسبت به آینده دانشگاه امام صادق(ع) نگران بود و می‌گفت بعد از من این دانشگاه باید به همین روش اداره شود و به همین دلیل نیز تا اواخر حیات خود تلاش کرد زیرساخت های مالی، علمی و اجتماعی این نهاد علمی را تقویت کند تا ظهور امام زمان(عج) سربازان خوبی برای انقلاب تربیت کند.

فاضل نظری: آیت الله مهدوی کنی مراقب بود حقیقت در پرده مصلحت نیفتد

فاضل نظری از دانش آموختگان دانشگاه امام صادق(ع)، در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به شخصیت آیت الله مهدوی کنی گفت: شخصیت حضرت آیت الله برای این بنده از چند جهت جالب و جاذب بود.

وی اضافه کرد: اول اینکه به نظرم همیشه نوعی از عزت نفس داشته که مخصوص خودشان بود؛ سربلند، آراسته و بی اعتنا به عناوین کم اهمیتی مانند شغل و مقام و رتبه های ظاهری؛ همان چیزی که بعضی از هم روزگاران ما و ایشان حاضر بودند و هستند به خاطرش هزینه ها بپردازند؛ هزینه های مادی و معنوی.

رئیس پیشین حوزه هنری استان تهران افزود: به این معنا صداقت صریح و کامل ایشان با اطرافیان باعث شده بود حقیقت در پرده مصلحت نیفتد و واقعیت ها به خاموشی اقتضائات نلغزد، به خصوص در رابطه با دانشجوها  وفارغ التحصیلان دانشگاه، گاهی اظهارنظرهای صریح ایشان باعث شگفتی می شد.

فاضل نظری ادامه داد: همین رابطه صادقانه و مشفقانه ایشان با فرزندهای معنوی خود باعث ایجاد صمیمیت و محبتی قلبی شده بود.

این عضو شورای عالی شعر مركز موسیقی و سرود وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به ویژگی دیگر شخصیت آیت الله مهدوی کنی گفت: نکته دیگری که در شخصیت ایشان برای من بسیار جذاب بود، شوخ طبعی ایشان بود. این روحیه در کنار آن عزت نفس، مجمعی از خوبی و لطف ایجاد می کرد و باعث می شد بیش از آن که ما به عنوان دانشجوهای استاد به ایشان از پنجره قواعد دانشگاهی یا سیاسی و اجتماعی نگاه کنیم، حضرت آیت الله را از چشم انداز مهربانی ببینیم.

وی تاکید کرد: در واقع فکر می کنم نسبت حاج آقا با دانشجویان به خصوص دانشجوهای قدیمی تر نسبتی واقعا صمیمی بود.

شاعر مجموعه گریه های امپراطور افزود: ایشان مثل یک پدر برای فرزندان و یا مثل برادر بزرگتر بودند؛ دانشجوها را دوست داشتند و چون این دوست داشتن حقیقی و واقعی بود، شاگران ایشان هم قلبا به وی علاقه مند بودند.

نظری تاکید کرد: طی این سال ها شناخت شاگردان از شخصیت آن استاد اخلاق وسیع تر نشده است، عمیق تر شده است، چون حقیقتا ایشان همان بود که همه می دیدند و چیزی برای پنهان کردن نداشتند.

مدیر مركز موسیقی حوزه هنری ادامه داد: شکل تفکر، وضعیت خانواده و فرزندان، رفتار مالی و نگرش های سیاسی ایشان موضوعاتی نبود که به خاطر اقتضاء یا مصلحت آن ها را به شکل دیگری روایت کند.

فاضل نظری در خاتمه گفت: حضرت آیت الله به شکل واقعی خودشان بودند و هر کس با ایشان مواجه می شد فاصله وی از تظاهر و دین و دنیا فروشی را حس می کرد. انشاءالله خداوند مهربان و رحیم هم روح ایشان را شاد و شادتر کند.

خواجه سروی: هیچ فاصله ای میان آیت الله مهدوی کنی و مردم نبود

غلامرضا خواجه سروی از دانش آموختگان دانشگاه امام صادق(ع) در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به سجایای اخلاقی و علمی آیت الله مهدوی کنی، گفت: ایشان شخصیتی بسیار اخلاقی، مهربان و به معنای واقعی کلمه، انسانی دانشمند، فقیه و مردمدار بودند. 

معاون اجتماعی و فرهنگی وزارت علوم در دولت دهم، افزود: ایشان با وجود آنکه جزو نخبگان برجسته جامعه به حساب می‌آمد اما هیچ فاصله ای میان وی و مردم نبود و حتی دانشجویان سال اولی هم که وارد دانشگاه می شدند هیچ فاصله‌ای میان خود و آیت الله احساس نمی‌کردند.

وی با ذکر خاطره ای از ایام تحصیلش در دانشگاه امام صادق (ع) ادامه داد: یک زمانی یکی از اساتید دانشگاه به جای خلیج فارس، اسم مجهول «خلیج عربی» را به کار برد و دانشجویان به آیت الله اطلاع دادند که استادی این گونه گفته است. ایشان به شدت برآشفته شد و گفت اگر دو نفر از کلاس بیایند و شهادت دهند که گفته است خلیج عربی، من با این استاد برخورد می‌کنم.

خواجه سروی، گفت: این استاد فقید همه دانشجویان را فرزند خود می‌دانست و در نشست‌هایی که با دانش آموختگان داشت، صراحتا می‌گفت اگر شما هر سلیقه و گرایشی داشته باشید، من چاکر شما هستم و این موضوع باعث شرمندگی ما می‌شد. به معنای واقعی کلمه برای همه جوانان یک پدر واقعی بود و در مقام یک پدر هم امر و نهی می‌کرد و هم تلاش می‌کرد شاگردانش را از لحاظ سیاسی، اجتماعی و فرهنگی تربیت کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی تاکید کرد: آیت الله مهدوی کنی با بصیرت علمی و فقاهتی بی‌نظیر، بصیرت سیاسی و درک مقتضیات زمان و آراستگی به فضائل و سجایای برجسته اخلاقی عمر پر برکت خود را پشت سر گذاشت و در حیات طولانی سیاسی خود نقش محوری، فاخر و برجسته ای را ایفا کرد، وی آراسته به تعبد دینی بود و اعتقاد راسخ به آموزه­های دینی و اسلامی و فقه امام صادق(ع) داشت.

عنایتی: آیت الله مهدوی معتقد بود در مناصب دنیایی هیچ خیری نیست/ تاکید بر مذموم بودن سبقت از امام

علیرضا عنایتی از دانش آموختگان دانشگاه امام صادق(ع) در خصوص ویژگی های شخصیتی و اخلاقی آیت الله مهدوی کنی به عنوان یک سیاستمدار و اخلاق مدار،  گفت: من سه نکته از آیت الله مهدوی به یاد دارم. که 
این سه نکته برگرفته از مجموعه فرمایشات وی در کلاس های اخلاق روزهای شنبه  ساعت هفت صبح  است. 

سفیر کشورمان در کویت در بیان این نکات اظهار داشت: نکته نخست نهی از تقدم بر امام بود. آیت الله مهدوی می فرمود مهم آن است ماموم باشی. به امام اقتدا کنی و از او سبقت نگیری. مکرر بر مذموم بودن سبقت بر امام و از امام تاکید داشت. این سخن را ماخوذ از صلوات شعبانیه می گفت. المتقدم لهم مارق و المتاخر عنهم زاهق و اللازم لهم لاحق.

عنایتی ادامه داد: دوم مداومت بر عمل استحبابی قلیل. می فرمود اعمال مستحب را کم بجا آورید ولی بر آن مداومت کنید. در اعمال مستحب ظرفیت را لازم می دانست تا از جاهل متنسک دور باشیم ولی مداومت بر یک عمل قلیل را توصیه می نمود و می گفت این مداومت نافع و موثر است.

وی  در بیان ویژگی سوم رئیس فقید مجلس خبرگان رهبری گفت: آیت الله مهدوی همیشه می گفت در منصب دنیایی هیچ خیری نیست. من تا شورای وزیران و نخست وزیری هم رفتم چیزی در آن ندیدم. این درس بزرگی برای صاحب منصبان است که اگر خود را یالاتر از مقام ببینند اسیر مقام نمی شوند.

مقتدایی: تلاش برای جایگزینی رویکرد اسلامی به جای نگاه سکولار

عباس مقتدایی از دانش آموختگان دانشگاه امام صادق(ع) و نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به مشخصه و ویژگی برتر آیت‌الله مهدوی‌کنی گفت: مشخصه بارز آیت‌الله مهدوی‌کنی مدرسه‌داری ایشان بود، البته وقتی اصطلاح مدرسه‌داری را نام می‌بریم، نباید تصور شود که مدرسه به معنای اصطلاح ظاهری آن است، بلکه در سابق گفته می شد که یک نفر مکتب‌دار است و امروز باید بگوییم دانشگاه‌دار است که دانشگاه‌داری آیت‌الله از شاخصه‌های ممتاز وی بود.

وی با اشاره به اینکه آیت‌الله مهدوی‌کنی مشخصه های ممتازی داشت، افزود: بخشی از این مشخصه‌ها برای ما بروز و ظهور پیدا کرده است، دوراندیشی ایشان در مقطعی که شاید همه سرگرم مسئولیت‌های اجرایی بودند، وی را به این سمت کشاند که آینده انقلاب اسلامی را با پرورش نیروهایی که این نیروها بتوانند هم در بعد نظری، هم در بعد عملی و مدیریتی کارکرد داشته باشند، تامین کند.

این فارغ‌التحصیل دانشگاه امام صادق(ع) ادامه داد: در هنگامه‌ای که شاید این دوراندیشی فقط در افراد معدودی دیده شد که واقف باشند بر این مساله که علوم اسلامی انسانی را باید مدنظر قرار داده و مبانی آن را مستحکم‌تر کنیم، آیت‌الله مهدوی‌کنی با تاسیس دانشگاه امام صادق(ع) و آموزش فقه در کنار علوم پایه، علوم جدید و مباحثی که در نهایت به پیشرفت و توسعه جامعه می پردازد، اقدام کرد.

مقتدایی تصریح کرد: همه رشته های دانشگاه امام صادق(ع) پیشوند معارف اسلامی دارند، یعنی معارف اسلامی و علوم سیاسی، معارف سیاسی و مدیریت، معارف اسلامی و حقوق، معارف اسلامی و ارتباطات و معارف اسلامی و اقتصاد؛ این نشان می دهد که نوع نگاه آیت‌الله این بود که بعد از انقلاب باید از رویکردهای سکولاری، نگرش ماتریالیستی و مادی‌گرایی خارج شویم.

نماینده مردم اصفهان در مجلس اضافه کرد: باید جامعه خود را بر اساس داشته‌ها و آرمان‌های خود اداره کنیم که به نظرم آیت‌الله مهدوی‌کنی این مسائل را به طور جدی مدنظر قرار دادند.

وی تصریح کرد: حاصل کار آیت‌الله مهدوی‌کنی با فوت وی تمام نشده است، دانشگاه امام صادق(ع) یک ذخیره‌ای است که می تواند در دهه های آینده نیز برکات و ثمرات نیکو داشته باشد. همه دانش‌آموختگان این دانشگاه با وجود اختلافات معمولی که بین دانشجویان وجود دارد، حدی از معارف دینی و علوم دینی را فراگرفته اند، بسیاری از آنها در دانشگاه‌های سراسر کشور در حال تدریس هستند و شاگردانِ شاگردان آیت‌الله راه هم باید با واسطه شاگردان آیت‌الله مهدوی‌کنی دانست.

مقتدایی ادامه داد: از این نگاه قرن‌های آینده نیز ثمرات دانشجویان آیت‌الله مهدوی‌کنی را خواهند دید.

وی با اشاره به اینکه مختصات دیگر آیت‌الله شناخت عمیق از اسلام بود، گفت: این در سال های اولیه حیات ایشان تا روزهای پایانی عمرشان در حال ثمردهی بود، کلاس های اخلاق ایشان که نتیجه آن در قالب کتاب «نقطه های آغاز در اخلاق عملی» در چاپ‌های متعددی منتشر شد که حاصل حدود یک دهه تدریس اخلاق عملی است و امروز می تواند مورد استفاده جامعه ما قرار گیرد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی افزود: تعهد ایشان نسبت به اسلام و تعهد نسبت به متبلور کردن اخلاق اسلامی در درون خود، در درون جامعه و در درون نهادهایی که ایشان ساخته بودند از جمله دانشگاه امام صادق(ع) از جمله ویژگی‌های دیگر وی بود.

نماینده مردم اصفهان تصریح کرد: البته این بدان معنا نیست که هر کس در دانشگاه امام صادق(ع) درس خوانده است در تراز و معیار بالاترین رده های اسلامی قرار دارد بلکه منظور این است که دانش‌آموختگان این دانشگاه، ذهنشان نسبت به اخلاق اسلامی و ضرورت توجه به آن آموزش دیده است.

وی خاطر نشان کرد: تعهد آیت‌الله مهدوی‌کنی به ایجاد نظام اسلامی هم قبل از انقلاب و هم پس از انقلاب و هم در پذیرش مسئولیت ها به ترجیح آخرت به دنیا در عین حضور فعال در عرصه های دنیوی از جمله سیاست، حکومت، نهادهای علمی، فرهنگی و نظایر آن بود.

عضو کمیسیون آموزش مجلس با بیان اینکه ولایت مداری و تبعیت بر اصل مهم ولی فقیه از مشخصه‌های دیگر وی بود، عنوان کرد: ایشان در زمان حیات امام(ره) گوش به فرمان و تابع و در زمان مقام معظم رهبری حاضر در صحنه و گوش به فرمان ولایت و مدافع حریم ولایت بود؛ از آیت‌الله مهدوی‌کنی در کنار وارستگی های فردی زهد و پارسایی و بی توجهی به دنیا شخصیتی تاثیرگذار، ذی‌نفوذ، صاحب عملکردهای شایسته و والا ساخته است که شاید جامعه ما امروز نیاز به چنین افرادی را بیش از بقیه زمان ها احساس می کند.

مقتدایی یادآور شد: آیت‌الله مهدوی‌کنی جامع ویژگی ها و خصایص مطلوب اسلامی بود یعنی مجاهده با نفس، جهاد علمی، پیگیری حل مشکلات مردم، حضور دائمی در صحنه، کنار نکشیدن، دلخور نشدن از ناملایمات اجتماعی و ناراحت نشدن از بی‌مهری‌هایی که با او می شد؛ حضور جدی برای تحقق الگوی اسلامی در عرصه هایی که از دستش برمی‌آمد، نکات ارزنده و مختصات شخصیتی آیت‌الله مهدوی‌کنی است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: آیت‌الله مهدوی‌کنی را هر کس از یک بعد دیده است، ابعاد مختلف ایشان در کنار هم است که چنین فرهیختگی و ارزش والایی را برای وی ایجاد کرده است.

سیار:دانشگاه امام صادق موفق ترین الگوی علوم انسانی اسلامی

محمد مهدی سیار از دانش آموختگان دانشگاه امام صادق(ع) در گفتگو با خبرنگار مهر، آیت‌الله مهدوی‌کنی را نماد روحانیت خوش‌فکر، با اخلاق و اصیل شیعه نامید و گفت: تصویری که از ایشان در ذهن ما شکل گرفته یک چهره بسیار معتدل و مثبت بود که هرگز دچار افراط و تفریط نمی شد همواره باثبات قدم و تلاش مجاهدانه در راه انقلاب قدم برمی داشت.

وی با بیان اینکه این استاد پارسا یک روحانی اسوه، با تدبیر و جامع‌الابعاد بود، ادامه داد: جلسات اخلاق ایشان، یک جلسه اسلام شناسی از ابعاد مختلف اسلام، قرآن و معارف اهل بیت(ع) بود و در خلال این مباحث در مورد اتفاقات اجتماعی و سیاسی جامعه نیز مسائلی مطرح می کرد.

این شاعر آئینی ادامه داد: وی همچنین در جلسات اخلاق خود یک بازخوانی از خاطراتش داشت که برای ما دانشجویان بسیار درس  آموز و شنیدنی بود و در صحبت هایش به شدت فرهنگ و دانش را نسبت به همه سطوح دیگر از جمله سیاست در اولویت قرار می داد. با وجود آنکه یکی از شخصیت های تراز اول سیاسی بود و فعالیت های مختلف سیاسی داشت اما شدیدا به مسئله فرهنگ و اخلاق اهمیت می داد و براش اولویت داشت.

سیار با بیان اینکه در فضای فرهنگی که آیت الله مهدوی در دانشگاه بوجود آورده بودند یک محیط خوبی برای کار کردن در حوزه ادبیات و هنر فراهم شده بود، افزود: آیت الله مهدوی کنی توانست در دانشگاه امام صادق(ع)، علوم انسانی اسلامی را آموزش دهد و ما این مدل را می توانیم برای هنر و ادبیات نیز استفاده کنیم و آن موقع است که ظرفیت های عظیمی برای پیشرفت در هنر انقلاب و هنر ارزشی بوجود می آید.

برگزیده کتاب سال جمهوری اسلامی در حوزه شعر، با بیان اینکه هنوز هنر انقلاب به کمال خود نرسیده است، گفت: برای بازیابی شکوه هنر و ادبیات کهن اسلامی و ایرانی، راهی به جز طی کردن مسیر آیت الله مهدوی‌کنی نیست یعنی بوجود آوردن یک محیط کامل و جامع اسلامی برای زندگی، تحصیل، آموزش، علم و معرفت.

وی ادامه داد: در علوم انسانی مهمترین قدم ها در دانشگاه امام صادق(ع) برداشته شد و همین مدل را می توانیم برای هنر در پیش گیریم و بهترین پیشنهاد برای رفتن به سمت تمدن اسلامی در بعد هنر و ادبیات بهره‌گیری از محیط های آموزشی اسلامی همچون دانشگاه امام صادق(ع) است و این یک آرزو برای ما می ماند که همت های بزرگی همچون آیت الله مهدوی کنی پای کار اسلام و انقلاب بیاید و با صبر، متانت، اعتدال، عقلانیت و دوراندیشی مدل دانشگاه امام صادق(ع) را در دیگر علوم همچون پزشکی، معماری، هنر و فناوری عملیاتی کنند.

این شاعر آئینی، آیت الله مهدوی کنی را یگانه دوران نامید و گفت: امثال ایشان خیلی کم پیدا می شود و این خدمتی که آیت الله مهدوی کنی با تاسیس دانشگاه امام صادق(ع) به علوم اسلامی کرد می تواند در سایر عرصه ها نیز از این دانشگاه الگو گیری شود.

سیار همچنین با اشاره به خاطره ای از آیت الله مهدوی کنی گفت: در همان سال اولی که به دانشگاه رفتیم، یکی از توصیه های راهگشای ایشان این بود که در تمام طول عمرم قدمی برای پول برنداشتم و کاری نکردم که برای کسب معیشت و ثروت باشد و همیشه این ثروت بوده که به دنبال من آمده و این جملات آیت الله مهدوی کنی ترجمانی از حدیث حضرت علی(ع) است که می فمایند:«ای فرزند آدم! روزی دو گونه است، روزیی که تو آن را می جویی، و روزیی که آن تو را می جوید که اگر به سراغش نروی، به سوی تو آید.» و توصیه ها و پندهای این استاد پارسا همواره چراغ راه زندگی ما خواهد بود.

حسینی: آیت الله مهدوی کنی مظهر اعتدال در عمل بود نه در شعار

سید محمد حسینی از دانش آموختگان دانشگاه امام صادق(ع) در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به ویژگی های آیت الله مهدوی کنی، گفت: قبل از ورود به دانشگاه ایشان را به عنوان یک شخصیت مبارز و انقلابی می شناختم اما بعد از ورود به دانشگاه امام صادق(ع) دریافتم که بیش از هرچیز ایشان یک شخصیتی پارسا، اخلاقی، معنوی و علمی است.

وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی، افزود: این استاد اخلاق هیچ تعلق خاطری به پست و مقام نداشت و نشان داد که حاضر است همه مسئولیت های اجرایی را واگذار کند و به مرکز علمی بیاید و به تربیت نسل جدید برای انقلاب اسلامی بپردازد.

وی با بیان اینکه اخلاق ایشان قبل از آنکه نظری باشد عملی بود، تصریح کرد: رفتار آیت الله مهدوی کنی متین، تواضع و همراه با سعه صدر بود بطوریکه همواره اخلاق نیکش برای ما درس آموز بود.اخلاقی که ایشان به شاگردانش آموزش می داد،  اخلاق انزوا و گوشه گیری نبود بلکه فرد را برای نقش آفرینی در جامعه تربیت می کرد.

حسینی آیت الله مهدوی کنی را الگوی یک سیاستمدار با اخلاق نامید و گفت:خیلی ها در سیاست برای کسب پایگاه مردمی سیاسی کاری و یا عوام فریبی می کنند اما ایشان بسیار به مبانی دینی مقید بود و بر همین مبنا از صراحت لهجه برخوردار بود و آنجایی که باید سخن بگوید با صلابت صحبت می کرد که یک نمونه آن مواضع صریح ایشان در فتنه 88 بود. این استاد پارسا از سرزنش سرزنش کنندگان باکی نداشت و به مسیر خود ادامه می داد.

این دانش آموخته دانشگاه امام صادق(ع) ادامه داد: ایشان در عین حال که به مقام و مسئولیت ها بی اعتنا بود اما اگر جایی احساس تکلیف می کرد در صحنه حاضر می شد. همچنانکه با وجود بیماری ریاست مجلس خبرگان رهبری را پذیرفتند و تا آخرین لحظه عمر خود به انقلاب و نظام و خدمت کرد.

وی با بیان اینکه آیت الله مهدوی در دانشگاه بر نظم، انظباط، دانش اندوزی و رعایت انصاف تاکید داشتند، گفت: ایشان مظهر اعتدال بودند اگر بعضی ها صرفا شعار اعتدال را مطرح می کنند ایشان کاملا به رعایت انصاف و اعتدال پایبند بودند و اعتدال در رفتار ایشان نمود داشت.

وزیر دولت دهم بیان داشت: هرگاه مسئولت اجرایی برعهده ام بود خدمت ایشان می رسیدم و از توصیه ها ایشان استفاده می کردم و همیشه دعای خیرشان برای من برکت داشت.

حسینی با اشاره به آخرین دیدارش با آیت الله مهدوی کنی گفت: در روز 14 خرداد، مراسم سالگرد ارتحال امام(ره)  ایشان با جود بیماری چند ساعت در آن مراسم حضور داشت و هنگام بازگشت من خودرو ایشان را دیدم دستی تکان دادم و آیت الله مهدوی با وجود بیماری و خستگی خودرو را نگه داشتند و با لبخند همیشگی خود با من احوالپرسی کرد و من دست ایشان را بوسیدم. آیت الله مهدوی کنی را به عنوان استاد و معلم پارسای خود می شناسم چرا که نصیحت و توصیه ها ایشان همواره با من است.

عبدالله زاده: از تدریس غربی ترین اساتید در دانشگاه امام صادق تا مشی آزادمنشانه آیت الله مهدوی کنی

محمدعلی عبدالله زاده از فارغ التحصیلان دانشگاه امام صادق(ع)در گفتگو با خبرنگار پارلمانی مهر گفت: هفت سال در ایام تحصیل هر شنبه پای درس اخلاق آیت الله مهدوی کنی نشستم. ایشان الگو و اسوه یک شخصیت کامل بود که با منش اخلاقی و کیاست و بزرگ بینی توانست نسل خوبی را پرورش دهد.

وی با انتقاد از برخی موضع گیری ها مبنی بر اینکه دانشگاه امام جعفر صادق افراد تک بعدی تربیت می کند گفت: آقای مهدوی کنی مشی اخلاقی و آزادمنشانه ای داشت و ترجیح می داد دانشجویان خودشان به حقایق اسلام دست یابند.

عبدالله زاده ادامه داد: در سال های دهه 60 با اوایل انقلاب که این دانشگاه تاسیس شد این طور نبود که آقای مهدوی کلاس درس دانشگاه را به هر استادی فقط به واسطه مومن بودنش بسپارد ایشان اساتیدی را که حتی دانشگاه های دولتی به اتهام غربی بودن راه نمی دادند برای تدرسی وارد دانشگاه می کردند.

وی ادامه داد: این شرایطی بود که در سال های 60 از نظر ایدئولوژی جامعه سخت تر از امروز بود اما ایشان برای افزایش علم  و آگاهی دانشجویان مشی آزادمنشانه ای داشت.

نماینده مردم طبس در مجلس تصریح کرد: با این روش شاگردانی تربیت کرد که توانستند در سال های بعد نسلی نو را تربیت کنند و اداره کشور را عهده دار شوند.

وی در پایان تصریح کرد: ویژگی های دینی و اخلاقی وی را در کمتر کسی سراغ داشتم، آیت الله مهدوی کنی نمونه یک انسان کامل بود.

جبلی:آیت الله مهدوی بسیار شوخ مزاج بود

پیمان جبلی، سفیر سابق ایران در تونس در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به حضور مرحوم آیت الله مهدوی کنی به عنوان رئیس دانشگاه امام صادق(ع) گفت: بر خلاف آنچه که در جامعه مطرح است که آیت الله مهدوی کنی را متعلق به یکی از جناح های سیاسی می دانند، شخصیت او فراتر از یک جناح سیاسی بود و آنچه ما به عنوان شاگرد او لمس کردیم این بود که متعلق به هیچ جناح سیاسی خاصی نبود.

وی افزود: جناحی که مرحوم مهدوی کنی به آن متعلق بود جناح مردم، انقلاب و رهبری بود. دغدغه او رهبر، اسلام و مردم بود اگر این دغدغه ها در یکی از جناح ها صدق می کرد طبیعتا او طرفدار آن جناح بود.

جبلی به کلاس های درس اخلاق مرحوم مهدوی کنی اشاره کرد و ادامه داد: گاهی در درس اخلاق شاهد بودیم وی از افراد مطرح جناح راست انتقاد شدیدی می کرد؛ چراکه بعضی رفتار آنها خلاف اسلام و رهنمودهای مقام معظم رهبری بود.

سفیر سابق ایران در تونس با تاکید بر اینکه مرحوم مهدوی کنی فدایی انقلاب و ذوب شده در اسلام و طرفدار حقوق مردم بود، یادآور شد: وی همواره از اینکه جامعه روحانیت مبارز در قالب یک حزب تعریف شود، ابا داشت. شخصیت او، سایه ای از شخصیت امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری بود.

وی با بیان اینکه مرحوم مهدوی کنی شخصیتی فراگیر و جامع داشتند، تصریح کرد: دانشجویان دانشگاه، شخصیت مرحوم مهدوی کنی را همچون آب کر می دانستند که شخصیتش با هیچ چیز آلوده نمی شد.

جبلی به تاسیس دوره دکتری رشته فرهنگ و ارتباطات در دانشگاه امام صادق(ع) اشاره کرد و گفت: مرحوم مهدوی کنی از همه افکار، جریانات و مکاتب فکری برای جذب هیات علمی استفاده می کردد و هیچ کس نمی توانست او را متهم کند که از گرایش خاصی برای دعوت از اساتید دانشگاه استفاده می کند.

سفیر سابق ایران در تونس افزود: تواضع و فروتنی وی زبانزد بود و دسترسی به مرحوم مهدوی کنی برای دانشجویان دانشگاه سخت نبود. بعد از نماز جماعت دانشجویان نزد او می رفتند و به سادگی مسائلشان را مطرح می کردند.

وی ادامه داد: مرحوم مهدوی کنی پروژه ساخت دانشگاه امام صادق(ع) را از زندان های زمان شاه در سر داشت و این ایده را دنبال می کرد و در طلایی ترین زمان ها که می توانست بیشترین پست های اجرایی را برعهده بگیرد، به علت رسیدگی به دانشگاه امام صادق(ع) هیچ پستی را قبول نکرد و بخاطر آینده نگری در این دانشگاه همه مسئولیت های اجرایی را رها کرد.

جبلی به تاکید مرحوم مهدوی کنی به جوان گرایی و استفاده از جوانان در مسئولیت های اجرایی اشاره کرد و گفت: وی به خود بنده در سن 24 سالگی یکی از مناصب مدیریتی دانشگاه را داد و اکثر قریب به اتفاق فارغ التحصیلان این دانشگاه در سن جوانی عهده‌دار مسئولیت شدند.

سفیر سابق ایران در تونس افزود: آخرین جمله ای که از مرحوم مهدوی کنی به خاطر دارم، سال گذشته به اتفاق جمعی از دوستان سفارت ایران در تونس به دیدن او رفتیم و او به ما گفت «شما زندگی، عشق، امید و ثمره من هستید» و تاکید کرد که ارتباطمان با دانشگاه را حتی به صورت محدود قطع نکنیم.

وی در مورد ویژگی های شخصیت فردی مرحوم مهدوی کنی اظهار داشت: وی کاملا شوخ طبع و اهل مزاح بود جمله معروف او در درس اخلاق همیشه این بود که توصیه های من را جدی بگیرید اگر من بعد از 120 سال مردم یادتان باشد که من به شما چه توصیه هایی کردم. زبان او با افراد طریقه خیلی منجمد نبود و بسیار انعطاف پذیر بود.

یقینی:روایتی از درس های اخلاق استاد/ نهار در برنامه روزانه آیت الله مهدوی کنی نبود

محمدرضا یقینی مدیرعامل کانون اندیشه جوان، در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به ویژگی های آیت الله مهدوی کنی گفت: ایشان قبل از اینکه برای دانشجویان یک استاد باشد، یک پدر دلسوز و مهربان بود؛ یعنی مانند یک پدر هم نگران وضعیت ظاهری وهم رشد علمی دانشجویان بود.

مدیر عامل کانون اندیشه جوان، افزود: یکی از مواردی که آیت الله مهدوی کنی در تربیت دانشجویان به آن توجه داشتند، حفظ نظم و انضباط بود که حفظ نظم هم در ظاهر و هم در عملکرد دانشجویان باشد. مثلا خاطرم هست تاکید داشتند دانشجو وقتی که در دانشگاه قدم می‌زند، لباسش اتوزده و نظیف باشد.

وی بیان داشت: این استاد پارسا هیچ وقت ظهرها ناهار نمی‌خوردند و برنامه غذایی ناهار در برنامه روزانه شان نبود.همیشه بعد از نماز ظهر تا یک ساعت در مسجد می‌نشستند و به سوال دانشجویان از سوالهای علمی گرفته تا یک سئوال شرعی که یک روحانی ساده هم می‌توانست جواب دهد پاسخ می دادند.البته افرادی هم که گرفتاری داشتند بدون هیچ مانعی می توانستند در این ساعات با آیت الله دیدار کنند.

یقینی با بیان اینکه این استاد فقید بر ادب دانشجویان تاکید داشتند، گفت: ایشان در عین حال که اجازه می‌دادند دانشجویان مخالفت و انتقاد کنند، اما بر رعایت ادب نیز تاکید داشتند مثلا در درس اخلاق این گونه بود که دانشجویان نامه می‌نوشتند و ایشان جواب می‌دادند؛ اما اگر نکته‌ای در آن نامه بود که با ادب منافات داشت و یا بی‌انصافی بود، تذکر می‌دادند.

این دانش آموخته دانشگاه امام صادق(ع) گفت:  همچنین ایشان در مورد مسائل سیاسی، انطباق با منش اسلام را مورد توجه قرار می‌دادند یعنی اگر یک شخصیت سیاسی حتی با حمایت جامعه روحانیت مبارز رای آورده بود، اما بعد از آنکه منش و رفتارش با اسلام انطباق نداشت، بدون هیچ رودربایستی و با صراحت  لهجه از آن شخص انتقاد می‌کرد. از این جهت می‌شود گفت عهد اخوت با کسی نبسته بودند و ارتباطشان با افراد در چارچوب اسلام و نظام بود.

یقینی، شجاعت در مقابله با جریان‌های انحرافی را از دیگر خصوصیات استاد فقیدش نام برد و گفت: اگر کسی در مقابل اسلام موضع می‌گرفت، ایشان با صراحت لهجه تذکر می‌دادند چه در مسائل سیاسی و اجتماعی و چه در تعاملات شخصی .  بی‌اعتنایی ایشان به پست‌های دنیوی یکی از درس‌هایی است که ما از ایشان همواره به یاد خواهیم داشت.

رکن آبادی: رابطه پدر و فرزندی میان آیت الله مهدوی کنی و دانشجویان

غضنفر رکن آبادی از فارغ التحصیلان دانشگاه امام صادق(ع) در آستانه چهلم رئیس فقید مجلس خبرگان در گفتگو با خبرنگار مهر درباره ویژگی های شخصیتی آیت الله مهدوی کنی و ریاست ایشان در دانشگاه امام صادق (ع) گفت: تلاش مرحوم آیت الله مهدوی کنی برای تربیت دانشجویان دانشگاه امام صادق و وقتی که برای این دانشگاه می گذاشتند ستودنی است. او از تمام مسئولیت های اجرایی رده بالایی که در اول انقلاب داشت کناره گیری کرد و تمام توان و انرژی خود را برای انجام یک کار فرهنگی و گسترده که مورد نیاز کشور بود گذاشت که پاسخگوی مطالبات داخلی و بین المللی باشد.

وی افزود: مرحوم مهدوی کنی علی رغم پیشنهاداتی که به وی می شد همواره تمام وقتشان را برای دانشگاه متمرکز کردند و این کار را به همه مسئولیت های اجرایی ترجیح می دادند.

سفیر سابق ایران در لبنان ادامه داد: خاطرم است او ارتباط کاملی با همه دانشجویان داشت و همه دانشجویان ورودی های مختلف با وی ارتباط داشتند.

وی ادامه داد: همه دانشجویان درس اخلاق عمومی او را ساعت 10 هر شنبه به یاد دارند و به این وسیله ارتباطاتشان را با همه دانشجویان حفظ می کردند.

رکن آبادی با تاکید بر اینکه اهتمام مرحوم مهدوی کنی به مسائل فرهنگی، علمی و تربیت دانشجویان بود تصریح کرد: در یک مرحله رهبر معظم انقلاب پیشنهاد مسئولیت قوه قضاییه را به ایشان دادند که او در پاسخ گفته بود من در همین شرایط و با این شرایط جسمی که مسئولیت اجرایی ندارم روزانه 18 ساعت کار می کنم و اولویت من دانشگاه است.

مدیر کل اسبق خاورمیانه وزارت خارجه به ارتباط تک تک دانشجویان با ایت الله مهدوی کنی اشاره کرد و گفت: در اتاق او به روی همه دانشجویان باز بود و زمانی که بحث موشک باران ها مطرح بود دانشگاه یک ترم به مشهد مقدس منتقل شد و در آن شرایط نیز مرحوم مهدوی کنی همه درخواست های ملاقات دانشجویان را می پذیرفت.

وی به ارتباط عاطفی دانشجویان با آیت الله مهدوی کنی اشاره کرد و گفت: او پدر معنوی برای تمام دانشجویان بود و کسی در بین دانشجویان منکر این رابطه پدر و فرزندی نیست.

رکن آبادی گفت: آیت الله مهدوی کنی درباره تاسیس رشته های این دانشگاه تاکید زیادی داشت و اولویتشان رشته هایی متناسب با نیاز جامعه بود و در دانشگاه تاکید زیادی بر زبان عربی به عنوان زبان اول و زبان های انگلیسی و فرانسه می شد.

کاردار اسبق ایران در سوریه گفت: تمام افتخار مرحوم مهدوی کنی این بود که همواره می خواست معلم تربیت کند و تاکید زیادی بر نقش تعلیم و تربیت داشتند. مرحوم مهدوی کنی معتقد بود دانشجویان این دانشگاه باید سیاست گذار باشند نه مجری سیاست و هم اکنون نیز بخشی از فارغ التحصیلان این دانشگاه ها از اعضای هیات علمی نمایشگاه های مختلف هستند.

قربانزاده: توصیه های استاد به شاگردان بعد از 120 سال که به بهشت رفت

حسین قربان‌زاده از فارغ التحصیلان دانشگاه امام صادق(ع) و سردبیر روزنامه همشهری، در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به درس های اخلاق آیت‌الله مهدوی‌کنی گفت: ساعت 11 همه دانشجویان در مسجد جمع می شدند در این زمان کلاس اخلاق آیت الله مهدوی کنی برگزار می شد . با توجه به اینکه در جلسات معمولا مباحث دینی و علمی سنگینی مطرح می شود و ممکن است برای دانشجو خسته کننده باشد اما ایشان خیلی با شوخی و طنز این جلسه را اداره می کردند به طوری که بچه ها مشتاق این جلسات بودند.

وی افزود: زمانیکه آیت الله مهدوی کنی در جلسه اخلاق می خواستند توصیه ای به دانشجویان کنند و مساله ای بگویند که قطعا تاثیرگذار و ماندگار بود با این جمله مطرح می کردند که " بعد از آنکه من بعد از 120 سال رفتم بهشت، شما فلان کار را انجام دهید"  و توصیه شان را معمولا در قالب این جمله بیان می کردند.

سردبیر روزنامه همشهری، با بیان اینکه تاثیر ماندگاری که ایشان در حوزه  علم و تربیت کشور داشتند بر کسی پوشیده نیست، ادامه داد:  ایشان بر تزکیه و اخلاق تاکید زیادی داشتند و به همین دلیل هم دانشگاه امام صادق(ع) خیلی به این موضوعات از گزینش اولیه گرفته تا در طول زمان تحصیل اهمیت می دهد و آیت الله مهدوی کنی با همین استراتژی دانشجویان را تربیت می کردند و انشاءالله دیگران هم بتوانند راه ایشان را ادامه دهند.

وی با اشاره به اوصافی که حضرت آقا، به آیت الله مهدوی کنی دادند، ادامه داد: سیاستمداری صادق و انقلابی صریح به نظر من دقیق ترین تعبیری است که در مورد ایشان بکار برده شده است. آیت الله مهدوی در سیاست صادق بودند و با توجه به پست های سیاسی که در اوایل انقلاب داشتند می‌توانستند در آن مقام ها بمانند و حتی به مقام های بالاتری دست یابند، اما در همان زمان از مناسب اجرایی خود را کنار کشیدند.

قربانزاده با اشاره به تاثیرگزاری آیت الله مهدوی کنی در عرصه سیاست، خاطرنشان کرد: با وجود آنکه از همان اوایل انقلاب از مناصب سیاسی کنار رفتند اما همواره در عرصه تاثیرگذار بودند به طوری که بسیاری از گروه ها و مجموعه های سیاسی به ایشان تمسک می جستند و ایشان را راهنما و محور حرکات سیاسی قرار می دادند، اما هیچگاه خودش سعی نکرد از این مسیری که دیگران به او تمسک می‌جویند، طرفی برای خود ببندد و همواره سعی می کرد بیشتر در دانشگاه و در حوزه علم و تربیت مفید باشد.

سرشار:درخواست مهدوی کنی از نمایندگان مجلس ششم

محمد سرشار از فارغ التحصیلان دانشگاه امام صادق(ع) و رئیس حوزه هنری استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار مهر درباره ویژگی‌های شخصیتی مرحوم آیت‌الله مهدوی کنی به ویژه شخصیت سیاسی او، گفت: ما جزو ورودی‌های سال های پس از 76 دانشگاه امام صادق (ع) بودیم و آشنایی ما با مرحوم آیت‌الله مهدوی کنی به خاطر جنبه سیاسی و فعالیت‌های او در جامعه روحانیت مبارز بود.

وی افزود: در آن زمان دولت اصلاحات بر سر کار بود و کشمکش‌های بسیاری بر سر حادثه کوی دانشگاه به وجود آمد که ما را به شخصیت مرحوم آیت‌الله مهدوی کنی متوجه کرد و بعد از ورود به دانشگاه با جنبه اخلاقی وی آشنا شدیم.

رئیس حوزه هنری استان تهران به انتخابات مجلس ششم اشاره کرد و گفت: در آن دوران با روحیه آزادگی و مردانگی سیاسی مرحوم آیت‌الله مهدوی کنی آشنا شدیم که بسیار سخاوتمندانه نسبت به مساله انتخابات برخورد می‌کرد.

سرشار به نقل از پدرش که یکی از نامزدهای انتخابات مجلس در آن زمان بود، گفت: پدرم تعریف می‌کرد که از مرحوم مهدوی کنی پرسیده بود از کسانی که به عنوان کاندیدای جامعه روحانیت مبارز در انتخابات شرکت کردند، چه خواسته‌ای دارد و مرحوم گفته بود تنها خواسته ما، عمل به انقلاب و تامین مصالح نظام است.

این نویسنده ادبیات داستانی تاکید کرد: این روحیه آزادگی مرحوم در شرایط انتخابات در مقابل بسیاری از رفتارهایی که در این مواقع شاهد هستیم، نادر و کمیاب است.

رئیس حوزه هنری کودک یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های شخصیتی مرحوم آیت‌الله مهدوی کنی را هوش سرشار وی عنوان کرد و گفت: به عنوان شاگرد وی در کلاس‌های درس اخلاق، حس شوخ‌طبعی و همراه با طنز وی نکته بسیار چشمگیری بود که همه کسانی که از نزدیک او را می‌شناختند، بر آن صحه می‌گذارند.

سرشار همچنین به درس اخلاق آیت‌الله مهدوی کنی اشاره کرد و گفت: کلاس‌های درس اخلاق او هرگز خشک و خسته‌کننده نبود و پر از نکات هوشمندانه و طنزآمیز بود که نکات درسی را با آن مزین می‌کرد.

وی درباره ریاست آیت‌الله مهدوی کنی در دانشگاه، گفت: او مثل یک پدر پیر و بزرگ برای همه دانشجویان بود و زمانی که سیستم آموزشی به دانشجویان فشار می‌آورد، تنها چشم امید دانشجویان، مرحوم آیت‌الله مهدوی کنی بود و همه به او مراجعه می‌کردند.

کد N603994

وبگردی