آفتاب
بیانیه پایانی گفت‌وگوهای دینی سازمان فرهنگ و کلیسای واتیکان

افراطی‌گری و خشونت تحت نام دین محکوم است

افراطی‌گری و خشونت تحت نام دین محکوم است

شرکت کنندگان در نهمین دور گفت‌وگوهای دینی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با کلیسای واتیکان با صدور بیانیه‌ای تاکید کردند که افراطی‌گری و خشونت تحت نام دین محکوم است.

شرکت کنندگان در نهمین دور گفت‌وگوهای دینی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با کلیسای واتیکان با صدور بیانیه‌ای تاکید کردند که افراطی‌گری و خشونت تحت نام دین محکوم است.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، در بیانیه‌ پایانی این دور از گفت‌وگوها آمده است:

«مرکز گفت‌وگوی ادیان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و شورای پاپی گفت‌وگوی ادیان واتیکان، نهمین دور گفت‌وگوها را در روزهای 4 و 5 آذر، تحت ریاست مشترک دکتر ابوذر ابراهیمی‌ترکمان، رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و عالیجناب کاردینال ژان لویی توران، رییس شورای پاپی برای گفت‌وگوی ادیان (واتیکان) در تهران برگزار کرد.

در پایان این دور از گفت‌وگوها شرکت‌کنندگان در مورد موضوعات زیر توافق کردند:

1- دو دهه گفت‌وگوی دینی فرصتی را برای آشنایی بیش‌تر دو طرف با نقطه ‌نظرات یکدیگر فراهم کرد.

2- حاضرین بر این نکته تأکید کردند که گفت‌وگوهای سازنده‌ی مسیحیان و مسلمانان نقش اساسی در ساختن جامعه‌ای بهتر ایفا می‌کند.

3- معنویت، هم یک هدیه‌ی الهی و هم ثمره‌ی سفر انسانی است.

4- معنویت اصیل، ما را قادر می‌سازد که حضور عملی خدا را در درون خود و در دنیا درک کنیم.

5- از رسانه‌ها درخواست می‌شود که نقش مشخص خود را در گسترش رابطه‌ی بین مسلمانان و مسیحیان ایفا کنند.

6- شرکت‌کنندگان، انواع افراطی‌گری و خشونت؛ به ویژه تحت نام دین را محکوم می کنند.

همچنین در پایان این بیانیه، زمان و محل دور بعدی گفت‌وگوهای دینی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با کلیسای واتیکان، سال 2016 در رم ایتالیا، عنوان شده است.»

در نشست پایانی این دور از گفت‌وگوها، ابوذر ابراهیمی‌ترکمان، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، که همراه با کاردینال، ژان لویی توران، رییس شورای پاپی برای گفت‌وگوی ادیان واتیکان، ریاست این دور از گفت‌وگوها را به عهده داشت، در سخنانی با اشاره به مباحث ارایه شده بین اندیشمندان مسلمان و مسیحی، گفت: الفاظ همیشه ثابت مانده‌اند؛ ولی مفاهیم تغییر کرده‌اند.

وی افزود: ممکن است که امروزه ما از واژه‌هایی استفاده کنیم که در آینده و در زمان‌های متعدد، مفاهیم آنها دچار تغییر شوند. در حقیقت از خطرهایی که جامعه‌ی بشری را تهدید می‌کند، این است که مفاهیم دینی را از الفاظ جدا کرده و مفهوم‌سازی جدیدی اتفاق بیفتد.

ابراهیمی ترکمان تصریح کرد: امروز راجع به کرامت، دوری از خشونت و صلح صحبت شد؛ شاید هزار سال پیش هم این صحبت‌ها درباره‌ی این واژه‌ها وجود داشت؛ اما برداشت‌ها در بازه‌های زمانی مختلف، متفاوت است. پس ما پیروان ادیان ابراهیمی و پیروان اسلام و پیروان مسیحیت، باید توجه کنیم که حفاظت از مفاهیم دین‌ خودمان را خودمان به عهده بگیریم.

رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی همچنین با تأکید بر اینکه نباید اجازه‌ی سوءقرائت‌های سلیقه‌ای به الفاظ دینی را بدهیم، گفت: در منطقه صحبت از داعش است. در اقدامات این گروه، هر کسی که کشته می‌شود و آن کسی که می‌کشد، هر دو نام خدا را به زبان می‌آورند. مشکل در تغییر مفاهیم است. خدای آنکه کشته می‌شود با خدای کسی که می‌کشد، اساساًٌ در مفهوم متفاوت است.

وی اظهار کرد: باید تلاش کنیم که معانی الفاظ دینی را در مفاهیم حقیقی خودش حفظ کنیم و اجازه‌ی مفهوم‌سازی در زیر چتر الفاظ دینی به انسان‌هایی که قرائت بد از دین می‌کنند، ندهیم.

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با ذکر این نکته که در جهان امروز، ابتدا مشروعیت‌سازی شده و سپس خشونت و جنایت انجام می‌پذیرد، گفت: افراد تندرو، خشونت را با توجیهاتی که در اذهان می‌پرورانند، مشروع جلوه داده و سپس دست به آن می‌زنند؛ به همین دلیل کسانی که جنایت می‌کنند، این عمل خود را قبیح نمی‌دانند.

وی با بیان حدیثی از پیامبر اسلام (ص) که فرمود: «ما پیامبران امر شده‌ایم که با انسان‌ها به اندازه‌ی عقل آنها گفت‌وگو کنیم» گفت: معنای این حرف این نیست که پیامبران بخشی از وحی را گفته و بخش دیگری را نگفته‌اند. معنایش این است که پیامبران، با انسان‌ها به صورت کیفی و به اندازه‌ی عقلشان گفت‌وگو می‌کنند. یعنی یک نفر قابلیت درک اندازه‌ای از مفاهیم را دارد و افراد دیگر کم‌تر و یا بیش‌تر. بر همین اساس، گفت‌وگوها باید به اندازه‌ لایه‌های جامعه رخ دهد.

ابراهیمی‌ترکمان خطاب به طرف مسیحی گفت‌وگو، بیان کرد: ما از نظر فقهی با هم تفاوت داریم؛ ولی مهم این است که این گفت‌وگو با توجه به اختلاف فقهی ما، در حال انجام است. زیرا هر دوی ما نیاز ضروری به گفت‌وگو را می‌دانیم و آن را درک کرده‌ایم.

وی همچنین تاکید کرد که باید از گفت‌وگوهای زیاد عبور کرده و به سمت اتفاق عملی و قدم‌های عینی برای مصلحت جامعه حرکت کنیم.

وی با تأکید بر اینکه ما محتاج معنویت خداگرا و آخرت‌گرا هستیم. ادامه داد: وظیفه داریم تا در انتقال مفاهیم دینی و آموزه‌های دینی به نسل بعد تلاش کنیم؛ چون ما در دورانی زندگی می‌کنیم که خشونت‌ها باعث دین‌گریزی می‌شود و سبب خواهد شد تا در آینده، امکان به وجود آمدن نسل بی‌دین فراهم شود.

رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، سخنان خود را اینگونه پایان برد: اگر فرصت‌ها را از دست بدهیم، نسل آینده، گفت‌وگو را راهی برای همدلی نخواهد یافت.

در ادامه کاردینال، ژان لویی توران، رییس شورای پاپی برای گفت‌وگوی ادیان واتیکان، در سخنانی خطاب به شرکت‌کنندگان در نهمین دور گفت‌وگوهای دینی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با کلیسای واتیکان، گفت: باید خدا را شکر کنیم که فرصت انجام گفت‌وگوی بین ادیان را فراهم ساخته است. باید برای آینده و برای تداوم این گفت‌وگوها همکاری‌هایی با هم داشته باشیم.

وی ادامه داد: در طول دو روز گفت‌وگوهای فشرده و تخصصی، احساس کردم که بعد عمیق معنوی در مباحث مطرح شد. مباحثی که می‌توانیم به جوامع خودمان ارایه‌ دهیم و از عقاید انسان‌ها محافظت کنیم.

مشاور ‌عالی پاپ فرانسیس رهبر کلیسای جهانی کاتولیک، افزود: در این دور از گفت‌وگوها متعاقد شدیم که انسان‌ها در جست‌وجوی خدا هستند و باید از امکانات خود برای تحکیم اخوت میان خود، بهره ببریم.

کاردینال، ژان لویی توران، در پایان سخنان خود گفت: هم‌اکنون به جوانان می‌اندیشم که باید بتوانیم ارزش‌های راستین را به آنها منتقل کنیم و معتقد هستم که کنار هم باید برای انجام گفت‌وگوهای بیش‌تر و ساختن دنیای عادلانه تلاش کنیم.

انتهای پیام

کد N603442

وبگردی