آفتاب

راه اندازی شبکه آزمایشگاهی تشخیص اچ آی وی در 11 استان کشور

راه اندازی شبکه آزمایشگاهی تشخیص اچ آی وی در 11 استان کشور

رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت، از راه اندازی شبکه آزمایشگاهی تشخیص رایگان اچ آی وی در 11 استان کشور خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، در مراسمی که روز شنبه با حضور معاون بهداشت و مدیران وزارت بهداشت و همچنین نماینده سازمان ملل در مرکز بهداشتی شهید جعفری در خیابان 17 شهریور تهران برگزار شد، 11 آزمایشگاه منتخب در دانشگاه های علوم پزشکی اصفهان، اهواز، ایران، بندرعباس، تبریز، زاهدان، ساری، شهیدبهشتی، شیراز، کرمان و کرمانشاه، همزمان، راه اندازی شدند.

این آزمایشگاه ها مجهز به پیشرفته ترین تجهیزات تشخیصی سرولوژیکی شمارش سلول های cd4 که شاخص اصلی ایمنی بیماران هستند، انجام آزمایشات مولکولی برای شناسایی بیشتر و اندازه گیری میزان بار ویروس در بدن بیماران است.

به گفته دکتر محمد مهدی گویا رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت، هزینه تجهیزات هر آزمایشگاه را صندوق جهانی مبارزه با ایدز سازمان ملل متحد تقبل کرده و برای مراجعه کنندگان و بیماران هزینه ها رایگان است.

پیش از این تشخیص آزمایشگاهی اچ آی وی در تمام سطوح برعهده سازمان های انتقال خون بود که امروز با افتتاح این آزمایشگاه ها تشخیص پیشرفته ویروس اچ آی وی در سراسر کشور ممکن شده است.

این شبکه آزمایشگاهی تشخیص اچ آی وی برای نخستین بار راه اندازی شده است و تمام دانشگاه های علوم پزشکی تحت پوشش نظام تشخیص آزمایشگاهی این بیماری قرار گرفته اند.

در این آزمایشگاه ها تمام مراحل تشخیص اچ آی وی اعم از آزمایش تشخیص سریع و به موقع ابتلا به  اچ آی وی برای اولین بار در کشور، آزمون های الایزا ، شمارش سلول های سی دی چهار و در نهایت تست های مولکولی صورت می گیرد.

این فرآیند گام بسیار مهمی در راستای پیشگیری از انتقال اچ آی وی از مادر به نوزاد و همچنین پایش درمان اچ آی وی است.

کد N603027

وبگردی