آفتاب

سازمان ملل رسیدگی به پرونده‌های شکنجه در ونزوئلا را خواستار شد

سازمان ملل رسیدگی به پرونده‌های شکنجه در ونزوئلا را خواستار شد

دیده‌بان شکنجه سازمان ملل نسبت به گزارش‌های منتشر شده از شکنجه و بدرفتاری ماموران ونزوئلایی علیه معترضان اعتراضات سال‌ جاری هشدار داد و از این کشور خواست تا به صورت کامل درباره این وقایع تحقیق کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، کمیته مبارزه با شکنجه در این باره گفت، شکایاتی از ضرب و شتم، سوزاندن و شوک الکتریکی در جهت گرفتن اعتراف وجود دارد.

این سازمان افزود، دادستانان تنها در پنج پرونده از 185 مورد موجود محکوم شده‌اند.

در گزارشی که این سازمان درباره این موارد منتشر کرده، آورده است: دولت ونزوئلا باید تضمین کند که تمام شکایت‌ها و تمام پرونده‌های شکنجه و بدرفتاری با بازداشتی‌ها به صورت مستقل و دقیق مورد تحقیق و بررسی قرار می‌گیرد.

بیش از 40 تن از جمله معترضان، حامیان دولت و ماموران امنیتی در خشونت‌هایی که در پی اعتراضات به درخواست‌ها برای برکناری نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلا صورت گرفت، کشته شدند.

مادورو این اعتراضات خشونت‌آمیز را اقداماتی می‌دانست که از سوی واشنگتن حمایت می‌شوند و می‌خواهند او را به کناره‌گیری از دولت مجبور کنند. او معترضان را عامل کشتار گسترده می‌دانست.

گروه‌های اپوزیسیون و فعالان حقوق بشر اما می‌گویند، نیروهای نظامی و پلیس به صورت سیستماتیک معترضانی را که در تظاهرات صلح‌آمیز شرکت داشتند، بازداشت کردند. این گروه‌ها همچنین معتقدند نیروهای دولتی حتی شاهدان و عابران را بازداشت کرده و آنها را بدون داشتن وکیل حبس می‌کردند.

این کمیته سازمان ملل همچنین از دولت ونزوئلا خواست تا ضمن آزادی فعالان اپوزیسیون از جمله لئوپولدو لوپز و دانیل کبایوس هرچه سریعتر به این پرونده رسیدگی کند.

انتهای پیام

کد N602912

وبگردی