آفتاب
در موسسه پرسش؛

درسگفتار فلسفه روابط جغرافیا و سیاست آغاز می‌شود

درسگفتار فلسفه روابط جغرافیا و سیاست آغاز می‌شود

درسگفتار فلسفه روابط جغرافیا و سیاست (درآمدی بر کارکرد ژئوپولتیک و شیوه تجزیه و تحلیل ژئوپولتیکی مسائل سیاسی جهان کنونی) با تدریس پیروز مجتهدزاده، از دوشنبه ۱۰ آذرماه در مؤسسه پرسش آغاز می شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، در ادامه درسگفتارهای پائیز ۹۳ مؤسسه مطالعات سیاسی ـ اقتصادی "پرسش"، درسگفتار فلسفه روابط جغرافیا و سیاست (درآمدی بر کارکرد ژئوپولتیک و شیوه تجزیه و تحلیل ژئوپولتیکی مسائل سیاسی جهان کنونی) با تدریس پیروز مجتهدزاده، از دوشنبه ۱۰ آذرماه از ساعت ۱۷-۱۹ آغاز می شود.

نظام جهاني دگرگون شده در دهه ۱۹۹۰، اوضاع آسياي باختري و اولويت هاي ژئواستراتژيكش را در حدي باورنكردني دگرگون کرد. در همان حال، اولويت های ژئواستراتژيک در منطقه خزر-آسياي مركزي ايران را در يک وضعيت محوری در غرب آسيا قرار داده است: در جائی که بازي هاي ژئوپوليتيك و ژئواستراتژيكی ايالات متحده نومحافظه کار با بازيگران گوناگون پس از سقوط شوروی پيشين پی گيری کرد حساسيت های بزرگی را در وضعيت ژئوپوليتيکی منطقه سبب شده است.

در شکل گيری های اوليه ژوپوليتيکی استنباط پيدا شدن يک هارتلند جديد در منطقه واقع در ميان دو منطقه خزر – آسيای مرکزی و خليج فارس سبب گرديد تا ايران خود به خود در مقام ژئوپوليتيکی تازه و حساسی يک پل سرزميني ميان آن دو منطقه قرار گيرد. در آن راستا بود که فکر شد اگر قرار باشد خاور ميانه و خليج فارس با منطقه خزر ـ آسياي مركزي ارتباطي جغرافيايي برقرار كنند، چنين ارتباطي تنها از راه ايران واقعيت پذير است، چراكه ايران تنها كشور خاور ميانه و خليج فارس است كه در منطقه خزر ـ آسياي مركزي نيز حضور جغرافيايي واقعي دارد. در همان حال، ايالات متحده آمريكا پذيرفتن موقعيت جغرافيايي جديد ايران و در نظر گرفتنش در طرح هاي امنيتي مربوط به نظام نوين جهاني مورد نظر خود را دشوار ديد. اين وضعيت جغرافيايي بستري ژئوپوليتيك و ژئواستراتژيك را شالوده ريخت كه مفاهيم امنيتي متفاوت ايراني و امريكايي رو در روي هم قرار گرفته و بر روابط دو جانبه ميان آن دو سايه افكند.

همچنین درسگفتار عکاسی و تن با تدریس مهران مهاجر از شنبه ۸ آذرماه از ساعت ساعت ۱۷-۱۹ برگزار می شود.

بدن در دوران جدید یكی از كانون‌های تولید معنا بوده و مكان هندسی بسیاری از كنش‌ها و رخدادهای اجتماعی و فرهنگی. هم‌هنگام دوربین عكاسی بخش عمده‌ای از این معانی و كنش‌ها و رخدادها را بازنمایی كرده و در قالب تجربه‌ی دیداری ما گنجانده است.

دوربین در این نزدیك به دو سده از طریق تكه‌برداری و تكه‌تكه‌سازی «تن مدرن» را شناسایی و طبقه‌بندی و «انسان كامل» را ناقص كرده است. «تن» واحد بدل به «تن»‌های منقسم، متنوع، متكثر و متضاد شده است و هر كدام از این «تن‌»‌ها بخشی از تجربه‌ی امروزین ما را شكل داده‌اند. «بدن‌»‌های جنسیت‌مند‌، نژادی، .اجتماعی‌شده، زیبا، بزه‌كار، بیمار، شی‌شده، مصرفی، نگرنده و نگریسته، و حتی‌ بدن مرده حاصل همین ساز‌و‌كار دوربین در بافت جامغه‌ی مدرن است 

مهاجر در این درسگفتار روند و چگونگی شكل‌گیری این «تن‌»‌ها را بررسی می‌كند.

منابع برای این درسگفتار عبارتند از:

میشل هنینگ، «سوژه به مثابه ابژه، ترجمه محمد نبوی در عكاسی: درآمدی انتقادی، لیز ولز، ترجمه محمد نبوی و دیگران، تهران، مینوی خرد، ۱۳۹۰. 

آلن سكولا، بایگانی و تن، ترجمه مهران مهاجر، تهران، آگه، ۱۳۸۸. 

لیز ولز، نظریه‌های عكاسی، ترجمه مجید اخگر، تهران، سمت، ۱۳۹۳. 

محمد سعید ذكایی و مریم امن‌پور، تاریخ فرهنگی بدن در ایران، تهران، تیسا، ۱۳۹۲.

نعمت‌الله فاضلی، تاریخ فرهنگی ایران مدرن، تهران، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، ۱۳۹۳.

همچنین تفکر رهایی: بالیبار، لاکلائو با تدریس مراد فرهادپور از یکشنبه ۹ آذر ماه ساعت ۱۷-۱۹ آغاز می شود.

مؤسسه پرسش در خیابان قائم مقام فراهانی، نرسیده به خیابان شهید مطهری، کوچه شبنم پلاک ۳ واقع است.

علاقه مندان برای کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام در این درسگفتارها می توانند با شماره های روابط عمومی مؤسسه پرسش ۸۸۸۲۲۰۱۰- ۸۸۸۳۷۶۴۷ تماس گرفته و یا به وب سایت qporsesh.com مراجعه نمایند.

کد N602672

وبگردی