آفتاب
یک حافظ قرآن:

آیه‌ آیه‌ قرآن راه‌گشای مشکلات است

آیه‌ آیه‌ قرآن راه‌گشای مشکلات است

یک حافظ قرآن و کارشناس ارشد علوم قرآن و حدیث درباره نهادینه‌شدن فرهنگ قرآنی در جامعه، گفت: باید از همان اول در مهد‌های کودک و پیش دبستانی کار کنیم تا روح کودک با قرآن عجین شود و قطعاً چنین فردی در ادامه زندگی بیمه قرآن خواهد بود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدجواد قنبربیگی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه ایلام، با بیان این‌که «زندگی بدون قرآن هیچ است» اظهار کرد: باید زیبایی‌های قرآن را برای دانش‌آموزان و دانشجویان بیان کرد، خداوند متعال با همه زیبایی‌هایش در این کتاب آسمانی متجلی است. علاوه بر این خانواده‌ها را باید با اجرای برنامه‌های مختلف مثل شبی با قرآن، گفتمان‌های دینی و کرسی‌های آزاد اندیشی که رهبر معظم انقلاب تأکید دارند آشنا و تشویق کرد تا والدین فعالیت‌های قرآنی را برای بچه‌هایشان در اولویت قرار دهند.

قنبربیگی با بیان این‌که «مقام معظم رهبری تأکید زیادی بر روی انس با قرآن دارند و همواره تأکید زیادی بر روی کار کردن با جوانان و آشنا کردن آنها با قرآن دارند» تصریح کرد: ایشان سفارش کرده‌اند در قدم اول باید الفاظ قرآن را یاد بگیریم و در گام بعدی به تکرار، خواندن و حفظ آیات تأکید دارند.

این کارشناس مسائل دینی با بیان این‌که «چه آیاتی از قرآن همواره در سختی‌های زندگی راه‌گشایتان بوده است؟» تصریح کرد: آیه به آیه قرآن مشکل‌گشاست، اما آیه 36 سوره زمر «أَلَیْسَ اللَّهُ بِکَافٍ عَبْدَهُ ۖ وَیُخَوِّفُونَکَ بِالَّذِینَ مِن دُونِهِ ۚ وَمَن یُضْلِلِ اللَّهُ فَمَا لَهُ مِنْ هَادٍ؛ آیا خداوند برای (نجات و دفاع از) بنده‌اش کافی نیست؟! امّا آنها تو را از غیر او می‌ترسانند. و هر کس را خداوند گمراه کند، هیچ هدایت‌کننده‌ای ندارد!» و یا آیه 2، سوره فاطر «مَّا یَفْتَحِ اللَّهُ لِلنَّاسِ مِن رَّحْمَةٍ فَلَا مُمْسِکَ لَهَا ۖ وَمَا یُمْسِکْ فَلَا مُرْسِلَ لَهُ مِن بَعْدِهِ ۚ وَهُوَ الْعَزِیزُ الْحَکِیمُ؛ هر رحمتی را خدا به روی مردم بگشاید، کسی نمی‌تواند جلو آن را بگیرد؛ و هر چه را امساک کند، کسی غیر از او قادر به فرستادن آن نیست؛ و او عزیز و حکیم است!» تأثیر و آرامش خاصی را در رویارویی با مسائل و مشکلات زندگی در من داشته است.

وی با تاکید بر وظیفه یک حافظ قرآن در جامعه گفت: من اعتقاد دارم، وقتی خداوند یک نعمتی مثل نعمت ارزنده حفظ قرآن را به کسی می‌دهد، باید دیگران را تا جایی که راه دارد به این سمت راهنمایی و کمک کند، وظیفه یک حافظ این است که کلاس برگزار کند، با تبلیغ‌های قرآنی، آموزه‌های این کتاب آسمانی را گسترش دهد و برای دیگران در مورد جاذبه‌های قرآن توضیح دهد تا این مسائل برای سایر افراد روشن شود؛ البته این به این معنا نیست که تمام زندگی خود را وقف کند و به هیچ کاری نرسد بلکه درس و سایرمسائل مربوط به خود را انجام دهد و در کنار آن بتوانند در جاهای مختلف تأثیرگذار قرآنی باشد.

امام جمعه دره‌شهر تاکید کرد: قرآن خیلی زیبایی دارد و درست خواندن کلید لذت بردن از قرآن است؛ هر روز تلاوت مختصری از قرآن داشته باشید، بعد از نماز پنج دقیقه قرائت قرآن بشنوید و به آن نگاه کنید، به نکات علمی که در قرآن آمده است توجه و تدبر کنید؛ همین ارتباط و مأنوس بودن برای شروع خوب است.

انتهای پیام

کد N602486

وبگردی