آفتاب
استادصادق در بیان شاگرد/ 9

مقتدایی: حاصل کار آیت‌الله مهدوی‌کنی با فوت وی تمام نمی شود

مقتدایی: حاصل کار آیت‌الله مهدوی‌کنی با فوت وی تمام نمی شود

نماینده مردم اصفهان در مجلس گفت: حاصل کار آیت‌الله مهدوی‌کنی با فوت وی تمام نشده است، دانشگاه امام صادق(ع) یک ذخیره‌ای است که می‌تواند در قرن‌های آینده نیز برکات و ثمرات نیکو داشته باشد.

عباس مقتدایی از دانش آموختگان دانشگاه امام صادق(ع) و نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به مشخصه و ویژگی برتر آیت‌الله مهدوی‌کنی گفت: مشخصه بارز آیت‌الله مهدوی‌کنی مدرسه‌داری ایشان بود، البته وقتی اصطلاح مدرسه‌داری را نام می‌بریم، نباید تصور شود که مدرسه به معنای اصطلاح ظاهری آن است، بلکه در سابق گفته می شد که یک نفر مکتب‌دار است و امروز باید بگوییم دانشگاه‌دار است که دانشگاه‌داری آیت‌الله از شاخصه‌های ممتاز وی بود.

وی با اشاره به اینکه آیت‌الله مهدوی‌کنی مشخصه های ممتازی داشت، افزود: بخشی از این مشخصه‌ها برای ما بروز و ظهور پیدا کرده است، دوراندیشی ایشان در مقطعی که شاید همه سرگرم مسئولیت‌های اجرایی بودند، وی را به این سمت کشاند که آینده انقلاب اسلامی را با پرورش نیروهایی که این نیروها بتوانند هم در بعد نظری، هم در بعد عملی و مدیریتی کارکرد داشته باشند، تامین کند.

این فارغ‌التحصیل دانشگاه امام صادق(ع) ادامه داد: در هنگامه‌ای که شاید این دوراندیشی فقط در افراد معدودی دیده شد که واقف باشند بر این مساله که علوم اسلامی انسانی را باید مدنظر قرار داده و مبانی آن را مستحکم‌تر کنیم، آیت‌الله مهدوی‌کنی با تاسیس دانشگاه امام صادق(ع) و آموزش فقه در کنار علوم پایه، علوم جدید و مباحثی که در نهایت به پیشرفت و توسعه جامعه می پردازد، اقدام کرد.

مقتدایی تصریح کرد: همه رشته های دانشگاه امام صادق(ع) پیشوند معارف اسلامی دارند، یعنی معارف اسلامی و علوم سیاسی، معارف سیاسی و مدیریت، معارف اسلامی و حقوق، معارف اسلامی و ارتباطات و معارف اسلامی و اقتصاد؛ این نشان می دهد که نوع نگاه آیت‌الله این بود که بعد از انقلاب باید از رویکردهای سکولاری، نگرش ماتریالیستی و مادی‌گرایی خارج شویم.

نماینده مردم اصفهان در مجلس اضافه کرد: باید جامعه خود را بر اساس داشته‌ها و آرمان‌های خود اداره کنیم که به نظرم آیت‌الله مهدوی‌کنی این مسائل را به طور جدی مدنظر قرار دادند.

وی تصریح کرد: حاصل کار آیت‌الله مهدوی‌کنی با فوت وی تمام نشده است، دانشگاه امام صادق(ع) یک ذخیره‌ای است که می تواند در دهه های آینده نیز برکات و ثمرات نیکو داشته باشد. همه دانش‌آموختگان این دانشگاه با وجود اختلافات معمولی که بین دانشجویان وجود دارد، حدی از معارف دینی و علوم دینی را فراگرفته اند، بسیاری از آنها در دانشگاه‌های سراسر کشور در حال تدریس هستند و شاگردانِ شاگردان آیت‌الله راه هم باید با واسطه شاگردان آیت‌الله مهدوی‌کنی دانست.

مقتدایی ادامه داد: از این نگاه قرن‌های آینده نیز ثمرات دانشجویان آیت‌الله مهدوی‌کنی را خواهند دید.

وی با اشاره به اینکه مختصات دیگر آیت‌الله شناخت عمیق از اسلام بود، گفت: این در سال های اولیه حیات ایشان تا روزهای پایانی عمرشان در حال ثمردهی بود، کلاس های اخلاق ایشان که نتیجه آن در قالب کتاب «نقطه های آغاز در اخلاق عملی» در چاپ‌های متعددی منتشر شد که حاصل حدود یک دهه تدریس اخلاق عملی است و امروز می تواند مورد استفاده جامعه ما قرار گیرد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی افزود: تعهد ایشان نسبت به اسلام و تعهد نسبت به متبلور کردن اخلاق اسلامی در درون خود، در درون جامعه و در درون نهادهایی که ایشان ساخته بودند از جمله دانشگاه امام صادق(ع) از جمله ویژگی‌های دیگر وی بود.

نماینده مردم اصفهان تصریح کرد: البته این بدان معنا نیست که هر کس در دانشگاه امام صادق(ع) درس خوانده است در تراز و معیار بالاترین رده های اسلامی قرار دارد بلکه منظور این است که دانش‌آموختگان این دانشگاه، ذهنشان نسبت به اخلاق اسلامی و ضرورت توجه به آن آموزش دیده است.

وی خاطر نشان کرد: تعهد آیت‌الله مهدوی‌کنی به ایجاد نظام اسلامی هم قبل از انقلاب و هم پس از انقلاب و هم در پذیرش مسئولیت ها به ترجیح آخرت به دنیا در عین حضور فعال در عرصه های دنیوی از جمله سیاست، حکومت، نهادهای علمی، فرهنگی و نظایر آن بود.

عضو کمیسیون آموزش مجلس با بیان اینکه ولایت مداری و تبعیت بر اصل مهم ولی فقیه از مشخصه‌های دیگر وی بود، عنوان کرد: ایشان در زمان حیات امام(ره) گوش به فرمان و تابع و در زمان مقام معظم رهبری حاضر در صحنه و گوش به فرمان ولایت و مدافع حریم ولایت بود؛ از آیت‌الله مهدوی‌کنی در کنار وارستگی های فردی زهد و پارسایی و بی توجهی به دنیا شخصیتی تاثیرگذار، ذی‌نفوذ، صاحب عملکردهای شایسته و والا ساخته است که شاید جامعه ما امروز نیاز به چنین افرادی را بیش از بقیه زمان ها احساس می کند.

مقتدایی یادآور شد: آیت‌الله مهدوی‌کنی جامع ویژگی ها و خصایص مطلوب اسلامی بود یعنی مجاهده با نفس، جهاد علمی، پیگیری حل مشکلات مردم، حضور دائمی در صحنه، کنار نکشیدن، دلخور نشدن از ناملایمات اجتماعی و ناراحت نشدن از بی‌مهری‌هایی که با او می شد؛ حضور جدی برای تحقق الگوی اسلامی در عرصه هایی که از دستش برمی‌آمد، نکات ارزنده و مختصات شخصیتی آیت‌الله مهدوی‌کنی است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: آیت‌الله مهدوی‌کنی را هر کس از یک بعد دیده است، ابعاد مختلف ایشان در کنار هم است که چنین فرهیختگی و ارزش والایی را برای وی ایجاد کرده است.

کد N602462

وبگردی