آفتاب
تهرانگردی مسجدجامعی به منطقه 10 رسید؛

تاکید عضو شورای شهر بر احیاء هنرهای سنتی تهران

تاکید عضو شورای شهر بر احیاء هنرهای سنتی تهران

عضو شورای شهر تهران گفت: سبک‌های هنری که در تهران بوده به درستی دیده نشده است. امیدوارم به زودی شرایطی فراهم شود که این هنرهای سنتی در عرصه‌های گسترده‌تری بازسازی و احیاء شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، احمد مسجد جامعی، عضو شورای اسلامی شهر در ادامه تهرانگردی روزهای جمعه، این هفته در منطقه 10 حضور یافت و سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری را به عنوان نخستین مکان این بازدید در برنامه خود داشت.

این عضو شورای شهر تهران پس از بازدید 3 ساعته از پژوهشکده هنرهای سنتی و صنایع‌دستی سازمان میراث فرهنگی، گفت: نگاهی که به تهران وجود داشته به دلیل پایتخت بودنش همیشه نگرش ملی بوده و آنچه مربوط به تهران است در هاله‌ای از فضای ملی پوشیده شده است.

مسجدجامعی با اشاره به اینکه اسناد موجود در سازمان میراث فرهنگی، بخشی از تاریخ و هویت این استان است، افزود: سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در یک بنای تاریخی که در فهرست میراث ملی به ثبت رسیده، قرار گرفته است. اسناد گرانقدری از تاریخ تهران وجود دارد که این سازمان حافظ و نگهبان آن است و ما باید به ضرورت این موضوع برسیم که اسناد موجود را در اختیار سازمان میراث فرهنگی قرار دهیم.

این عضو شورای شهر تهران از 16 کارگاه فعال پژوهشکده هنرهای سنتی از جمله کارگاه منبت‌کاری، خاتم، قالی‌بافی، زری‌بافی، سفال‌گری، قلم‌زنی، میناکاری، ترمه‌بافی بازدید کرد و از نزدیک با هنرمندان هر یک از این بخش‌ها به گفتگو پرداخت.

مسجدجامعی همچنین از نمایشگاه تازه‌ترین انتشارات سازمان میراث فرهنگی در حوزه مردم شناسی، باستان‌شناسی، ابنیه و بافت  و مجموعه‌ای از اسناد تاریخی موجود در سازمان میراث فرهنگی از جمله سند ثبت ملی اولین اثر تاریخی تهران، برج طغرل، بازدید کرد.

پژوهشکده هنرهای سنتی، بازوی علمی سازمان است

در برنامه بازدید احمد مسجد جامعی عضو شورای شهر از سازمان میراث فرهنگی، علیرضا بهرمان، رئیس پژوهشکده هنرهای سنتی و صنایع‌دستی به ارائه توضیحاتی در رابطه با این مجموعه گفت: پژوهشکده هنرهای سنتی، بازوی علمی سازمان است.

وی تصریح کرد: وظیفه پژوهش در حوزه‌های مختلف سازمان بر عهده این پژوهشکده است و ما وظیفه بازسازی و احیاء هنرهای سنتی را که در طول زمان کمرنگ شده است را بر عهده داریم.

بهرمان افزود: وظیفه اصلی ما مدل‌سازی هنرهای سنتی است و در حال حاضر 16 کارگاه در پژوهشکده هنرهای سنتی فعال است.

رئیس پژوهشکده هنرهای سنتی ادامه داد: این پژوهشکده آماده همکاری با مسئولین شهری برای احیا و معرفی هنرهای سنتی است.

وی با اشاره به همکاری‌های گذشته پژوهشکده هنرهای سنتی و شهرداری تهران در خصوص برگزاری جشنواره‌های هنری، یادآور شد: برگزاری جشنواره‌های هنری در اماکن مختلف استان تهران، نقش مهمی در معرفی این هنرها به مردم دارد.

بهمن نامور مطلق معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، علیرضا تابش مشاور و مدیرکل حوزه ریاست سازمان، حمید ضیایی پرور رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان،احمد دنیامالی یکی دیگر از اعضای شورای شهر و فرامرز عظیمی، شهردار منطقه 10 تهران در جریان این بازدید، احمد مسجد جامعی را همراهی کردند.

کد N602286

وبگردی