آفتاب
کاراندیش:

۱۰۰ میلیارد تومان از محل عوارض کالاهای صوتی و تصویری حاصل می‌شود/ نیاز ۱۵ میلیارد تومانی تالار بیرجند

۱۰۰ میلیارد تومان از محل عوارض کالاهای صوتی و تصویری حاصل می‌شود/ نیاز ۱۵ میلیارد تومانی تالار بیرجند

بیرجند- خبرگزاری مهر: معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: از محل عوارض کالاهای صوتی و تصویری پیش‌بینی می‌شود ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار حاصل شود.

به گزارش خبرنگار مهر، علی‌اصغر کاراندیش بعد ازظهر پنج‌شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهارکرد: لایحه دریافت عوارض از کالاهای صوتی و تصویری مربوط به بخش فرهنگ و هنر برای تصویب به مجلس فرستاده شده و در انتظار تصویب نهایی مجلس است.

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: در صورت تصویب این لایحه توسط مجلس پیش‌بینی می‌شود ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار از محل دریافت این عوارض درآمدزایی داشته باشیم.

وی ادامه داد: این درآمد در زمینه تقویت بخش‌های فرهنگی و هنری استان‌ها هزینه خواهد شد.

اختصاص ۴۵۰ میلیون تومان به فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی

کاراندیش هدف از سفر خود به خراسان جنوبی را دیدار با مسئولان استانی، اصحاب فرهنگ و هنر، همکاران ادارات کل فرهنگ و ارشاد، بازدید از پروژه‌ها و حل مشکلات این استان برشمرد و افزود: تاکنون این وزارتخانه برای حل مشکلات اصحاب فرهنگ و هنر به ۱۳ استان کشور سفر کرده است.

 وی با اشاره به اینکه در سفر به خراسان جنوبی نهمين نمايشگاه كتاب استان آغار به کار کرد، گفت: حوزه فعالیت وزارت فرهنگ و ارشاد بسیار گسترده است.

 معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه این وزارتخانه دارای شش معاونت و ۷۰ نمایندگی در خارج از کشور است، تصریح کرد: در حوزه معاونت توسعه مدیریت مسائل عمرانی، مالی و پشتیبانی دنبال می‌شود.

وی سازمان حج و زیارت، اوقاف و امور خیریه، خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران، نهاد کتابخانه‌های عمومی، مراکزعلمی و کابردی و کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد را از جمله نهادهای زیرمجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد عنوان کرد.

کاراندیش اظهارکرد: ۲۹ درصد ازاعتبارات حوزه فرهنگ و هنر سهم وزارت فرهنگ و ارشاد و سازمان‌های تابعه آن بوده و ۷۱ درصد دیگر این اعتبار به سازمان‌ها و نهادهای دولتی وغیردولتی دیگر پرداخت می‌شود.

 وی بیان کرد: با سياست‌هاي جديد اتخاذ شده در وزارتخانه بخشی از بودجه وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامي به سمت استان‌ها و شهرستان‌ها سوق داده شده تا در راستای آموزش و ارتقاي سطح علمي نخبگان فرهنگی و هنری هزینه شود.

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خبرداد: وزارت فرهنگ و ارشاد از آثارنخبگان علمی در حوزه‌های مختلف حمایت می‌کند.

وی با اشاره به دیدار خود با استاندار خراسان جنوبی گفت: در این دیدار مقرر شده که استانداری مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان و همچنین ۲۵۰ میلیون تومان از محل اعتبارات وزارت فرهنگ ارشاد به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی اختصاص یابد.

نیاز ۱۵ میلیارد تومانی تالار بیرجند برای تکمیل

کاراندیش از کمک ۱۰۰ میلیون تومانی به انجمن‌های فرهنگ و هنر خراسان جنوبی و ۱۱۰ میلیون توماني به ادارات فرهنگ و ارشاد شهرستانی خبر داد و بيان كرد: ادارات شهرستانی زمانی که نتایج کار خود را با برنامه ارائه دهند، اعتبارات بیشتری دریافت خواهند کرد.

وی به ساخت تالار بزرگ بیرجند اشاره کرد و گفت: تالار مرکزی بیرجند با ۱۳ هزار مترمربع زیربنا و پیشرفت ۱۳ درصدي درحال ساخت است.

کاراندیش گفت: این تالار دارای یک سالن تخصصی تئاتر با ظرفیت ۴۰۰ نفر و سالن تخصصی موسیقی با ظرفیت ۶۵۰ نفر بوده که کتابخانه تخصصی تئاتر و موسیقی و فضایی برای گالری و اداری در این تالار پیش‌بینی شده است.

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد: در سال جاری چهار میلیارد تومان برای تکمیل این تالار اختصاص یافته که تلاش خواهیم کرد در سال آینده نیز پنج میلیارد تومان برای ساخت تالار بزرگ شهر بیرجند اختصاص دهیم.

وی تصریح کرد: تالار بزرگ بیرجند برای اتمام به ۱۵ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

کاراندیش با انتقاد از اینکه شهرستان قاین با کمبود زیرساخت فرهنگی مواجه است، گفت: در سفرم به این شهرستان مجتمع فرهنگي و هنري شهرستان قاين کلنگ‌زنی شده که براي ساخت اين مجتمع در سال جاري ۴۰۰ ميليون تومان اعتبار استاني پيش‌بيني شده و همچنين ۲۰۰ ميليون تومان اعتبار از مركز به آن اختصاص خواهد یافت.

  وجود ۱۹ کانون فرهنگی و هنری مساجد در کشور

کاراندیش افزود: در شهرستان قاین با اصحاب فرهنگ و ادب دیدار داشته که در سال جاري ۵۰ ميليون تومان به كتابخانه‌هاي اين شهرستان براي خريد كتاب اختصاص خواهد یافت.

 وی ترويج فرهنگ ديني، ديپلماسي فرهنگي در سطح بين‌المللي، مسائل فناوري اطلاعات، پيوست‌هاي فرهنگي و توجه به اقتصاد و صنايع فرهنگي را از جمله محورهاي حوزه فرهنگ و هنر براي گنجاندن در برنامه ششم توسعه عنوان کرد.

کاراندیش با اشاره به اینکه ۱۹ هزار کانون فرهنگی و هنری در سطح کشور وجود دارد، گفت: سالانه ۴۵ میلیارد تومان اعتبار به کانون‌های مساجد کشور اختصاص می‌یابد.

وی گفت: برای کمک به تحصیل فرزندان کارکنان نیز ۵۰ درصد شهریه مدارس تیزهوشان توسط فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت می‌شود.

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه خانه مطبوعات برای حل مشکلات خبرنگاران تاسیس شده است، گفت: تلاش خواهیم کرد مشکل خانه مطبوعات خراسان جنوبی از مرکز پیگیری شود.

وی در پایان یادآور شد: دولت زیرساخت‌ها را برای ورود افراد هنرمند به جامعه آماده می‌کند.

کد N601357

وبگردی