آفتاب
ذوالفقاری خبر داد:

گزارش ۳ مورد برگزاری جشن توسط اتباع خارجی بعد از عاشورا/ قوانین پذیرش اتباع بازنگری می‌شود

گزارش ۳ مورد برگزاری جشن توسط اتباع خارجی بعد از عاشورا/ قوانین پذیرش اتباع بازنگری می‌شود

قم - خبرگزاری مهر: معاون امنیتی انتظامی وزیر کشور با بیان اینکه بعد از عاشورا سه مورد برگزاری مراسم جشن و پایکوبی از سوی برخی اتباع خارجی به بهانه‌های مختلف در شهرهای کشور داشتیم، افزود: ما با اتباعی که به صورت قانونی در کشور حضور دارند مشکلی نداریم اما امروز افراد غیر مجاز که وارد کشور می‌شوند مشکلات بسیاری ایجاد می‌کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، حسین ذوالفقاری، پیش از ظهر پنج شنبه در دومین همایش بررسی مسائل فرهنگی و اجتماعی پناهندگان افغانستان که در اردوگاه یاوران حضرت مهدی(عج) برگزار شد؛ در سخنانی با تبریک هفته بسیج اظهار داشت: بسیجی کسی است که در رفتار، گفتار و کردارش نمونه عینی و مصداق واقعی یک مسلمان باشد و به آموزه‌های اسلامی عمل کند.

وی بیان داشت: امروز در جهان اسلام گرفتار مسائل مختلفی هستیم و شاهد تفرقه افکنی افراد جاهل، تهاجم فرهنگی غربی‌ها و خطر گروه‌های تکفیری همچنین توطئه‌های گوناگون صهیونیست‌ها و جبهه استکبار هستیم.

معاون وزیر کشور عنوان داشت: فرقه گرایی امروز توسط صهیونیست‌ها شکل می‌گیرد و ما در برخی از کشورهای اسلامی شاهد حکومت حکام وابسته هستیم که به دنبال منافع بیگانگان هستند.

وی گفت: دنیای استکبار امروز به هیچ چیز جز منافع خود فکر نمی‌کند که متاسفانه مسلمین نسبت به این امر غفلت دارند و از تبعات آن با خبر نیستند.

ذوالفقاری عنوان کرد: امروز جهان اسلام در قبال اقدامات نابخردانه گروهی که به نام اسلام جنایات بسیاری می‌آفریند؛ آسیب‌های فراوانی می‌بیند و آن‌ها تلاش می‌کنند تا در راستای خدمت به استکبار، چهره زشتی از اسلام عزیز به جهان نشان دهند.

۱۲ هزار نفر از مردم عراق در مناطق کوهستانی آواره هستند

وی افزود: رفتاری که تکفیری‌ها علیه مسلمین و بشریت صورت می‌دهند قابل تحمل نیست؛ به گونه‌ای که امروز ۱۲ هزار نفر از مردم عراق در مناطق کوهستانی آواره هستند و کسی از سرنوشت آنان خبر ندارد.

معاون امنیتی انتظامی وزیر کشور تصریح کرد: هر کسی رفتار و کرداری بر خلاف اسلام داشته باشد و آن را به پای اسلام بنویسد؛ گناهش بزرگ‌تر از جنایات دشمنان اسلام است و در واقع درد ما امروز مسائل و مشکلاتی است که از سوی افراد نادان رخ می‌دهد و به نام اسلام تمام می‌شود.

وی با اشاره به اقدامات ریگی علیه مردم اظهار داشت: ریگی فردی ۲۷ ساله بود که جرائمی در گذشته مرتکب می‌شد و خود را اسلام‌شناس معرفی می‌کرد و باعث انحراف جوانان و مردم منطقه می‌شد و برای این فرد شیعه و سنی بودن مهم نبود و بسیاری از سنی‌ها با اقدامات وی مخالف بودند و مسلمین نیز باید مراقب باشند تا بر اساس آنچه که اسلام‌شناسان واقعی و مراجع تقلید می‌گویند عمل کنند و نباید اجازه داد تا جریان‌های خودساخته افکار خود را در این زمینه مطرح کنند.

ذوالفقاری در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه، افغانستان از سه دهه گذشته تاکنون دچار مشکلات بسیاری بوده است، افزود: این کشور امروز هم مشکلات داخلی بسیاری همچون مواد مخدر، معضل مهاجرت و حضور نیروهای خارجی را مشاهده می‌‌کند که امید است با همت مردم و دولت افغانستان این مسائل حل شود.

بازسازی افغانستان برای پذیرش پناهندگانش امری ضروری است

وی تصریح کرد: بازسازی و توسعه افغانستان برای پذیرش پناهنگان خود از سایر کشور‌ها امری ضروری است و سایر کشور‌ها نیز نباید در مسائل داخلی افغانستان دخالت کنند و کمک‌های خارجی باید منصفانه و به دور از خواسته‌های استکباری باشد و به معنای واقعی خواهان گسترش این کشور باشد.

معاون امنیتی انتظامی وزیر کشور بیان داشت: از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی دشمنان جنگ علیه ایران را تحمیل کردند و بسیاری از مسائل و مشکلات را پیش پای مردم ایران قرار دادند اما ایران اسلامی طی این سال‌ها همواره پذیرای مهاجرین افغانی بوده و امروز هم نگاه مسئولان به مردم افغانی نگاه پناهندگی نیست؛ بلکه نگاه امت اسلامی است.

۴۰۰ هزار فرصت شغلی در اختیار افغانی‌ها است

ذوالفقاری، با بیان اینکه امروز ۱۵ هزار نفر از اتباع افغانی در دانشگاه‌های ایران درس خوانده و فارغ التحصیل شدند ادامه داد: هم اکنون نیز ۱۱ هزار دانشجو، ۱۲ هزار طلبه علوم دینی، ۳۵۰ هزار دانش آموز از پناهندگان افغانستانی در ایران مشغول به تحصیل هستند و ۴۰۰ هزار فرصت شغلی در اختیار آنان قرار دارد.

وی با اشاره به برخی آسیب‌ها ومشکلات پناهندگان افغانستانی گفت: البته باید بیان کرد برخی از مسائلی که اتباع در کشور موجبات بروز آن می‌شوند را نباید به همه اتباع و پناهندگان تسری دارد و در همه جوامع برخی از افراد دچار مشکل هستند که درصدی از آن طبیعی است.

معاون وزیر کشور بیان داشت: در برخی از مواقع مطرح می‌شد که برخی از جرائم را تنها اتباع خارجی مرتکب می‌شوند که با بررسی‌های صورت گرفته مشاهده شد اینگونه نبوده است و تنها درصدی از آن جرائم را اتباع خارجی مرتکب می‌شوند.

اتباع خارجی بدنبال قانون شکنی نباشند

وی با بیان اینکه اتباع خارجی باید مقررات کشور را رعایت کنند و به دنبال قانون شکنی نباشند، افزود: خوشبختانه امروز اتباع افغانستانی مورد اعتماد مردم ایران هستند هر چند که ممکن است درصدی نیز اقدامات غیر قانونی انجام دهند که باعث بروز برخی از مشکلات و مسائل می‌شوند.

ذوالفقاری، ازدواج اتبابع خارجی با دختران ایرانی را یکی از مشکلات موجود برشمرد و افزود: در ازدواج‌ها رعایت مقررات نمی‌شود و برخی از اتباع با ورود به ایران با دختران ایرانی ازدواج می‌کنند و بعد از مدتی بدون دلیل زندگی را ترک می‌کنند و خبری از آنان نمی‌شود.

وی عنوان کرد: مسائلی همانند مباحث قومی مذهبی و افراطی‌گری‌ها، عدم توجه برخی به ارزش‌های اسلامی از جمله مهم‌ترین مسائلی است که اتباع خارجی در ایران باید آن را مورد توجه قرار دهند.

گزارش سه مورد برگزاری جشن از سوی برخی اتباع خارجی بعد از عاشورا

معاون وزیر کشور با بیان اینکه بعد از عاشورا سه مورد برگزاری مراسم جشن و پایکوبی از سوی اتباع خارجی به دلایل مختلف در شهرهای مختلف داشتیم افزود: ما با اتباعی که به صورت قانونی در کشور حضور دارند مشکلی نداریم اما امروز افراد غیر مجاز که وارد کشور می‌شوند مشکلات بسیاری ایجاد می‌کنند.

وی افزود: امروز در مرز‌های افغانستان؛ برخی مواقع مشاهده می‌کنیم که افغانی‌ها به صورت گروهی و به صورت تهاجمی وارد ایران می‌شوند که نمی‌توان با آن‌ها با سلاح مقابله کرد بلکه این مردم و دولت افغانستان باید در این زمینه همت کنند تا کسی به خود اجازه کار غیر قانونی ندهد.

ذوالفقاری، بیان داشت: حل مشکل پناهندگان و مهاجرت‌های غیر قانونی در گرو چندین امر است که مردم و دولت افغانستان و کمیساریای پناهندگان سازمان ملل در این زمینه باید اقدامی جدی انجام دهند تا همه مردم افغانستان بتوانند به کشور خود باز گردند و کشورشان را توسعه دهند.

وی با بیان اینکه به دنبال بازنگری دستورالعمل‌ها در خصوص ساماندهی اتباع افغانستانی هستیم، افزود: ایران بنا دارد با بازنگری در مقررات به برخی از مطالبات پاسخ دهد و ما بدنبال قانونمند کردن حضور افغانی‌ها در ایران هستیم و با حضور افراد غیر مجاز برخورد خواهیم کرد و به دنبال تسهیل در رفت و آمد‌ها هستیم و توسعه برنامه‌های درمان و سلامت اتباع را نیز در دستور کار خواهیم داشت.

 

کد N601209

وبگردی