آفتاب
سبحانی‌نیا در گفتگو با مهر:

سیاست‌های نفتی عربستان به ضرر دولت و ملت این کشور است

سیاست‌های نفتی عربستان به ضرر دولت و ملت این کشور است

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس در راستای تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی عمل خواهد کرد تا اگر قیمت نفت از قیمت فعلی هم کاهش یافت، بتواند این کاهش قیمت را در بودجه سال آینده لحاظ کند.

حسین سبحانی‌نیا، عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی مهر با اشاره به مذاکرات ایران و 1+5 و حضور سعودالفیصل در وین در جریان این مذاکرت گفت: برخی کشورهای منطقه از اینکه حرکت به سمت توافق جامع بین ایران و 1+5 باشد، چندان دلخوش نبوده اند که البته عربستان هم یکی از کشورهایی بود که تصور می کنند اگر چنین مساله ای بوجود بیاید، چتر حمایتی آمریکا بر روی سران سوراخ خواهد شد.

وی افزود: بدون شک این کشورهای منطقه و نیز رژیم صهیونیستی از این اتفاق نگران بوده که عربستان به نمایندگی از برخی دیگر از کشورهای عربی منطقه در بیان نگرانی خود فعال‌تر ظاهر شد تا بتواند در روند به نتیجه نرسیدن این مذاکره گامی بردارد.

نماینده مردم نیشابور ادامه داد: سفر وزیر خارجه عربستان به وین نیز در همین راستا بود که البته جان‌کری هم در روند مذاکرات با این کشورها در ارتباط بود و اطلاعات آن را در اختیارشان قرار می‌داد. این نشان‌دهنده هماهنگی بین آمریکا و کشورهای به اصطلاح دوست منطقه ای ما بود.

سبحانی‌نیا در پاسخ به اینکه آیا احتمال این وجود دارد که عربستان در ادامه سیاست های خصمانه خود علیه جمهوری اسلامی ایران و جنگ نفتی در قالب کاهش قیمت نفت و افزایش تولید باز هم ادامه یابد، عنوان کرد: متاسفانه تاکنون این اتفاق رخ داده و بعید نیست که بعد از این هم، چنین سیاستی را دنبال کنند. عربستان فعلا از نفت به عنوان یک حربه سیاسی استفاده می کند و این کشور به ابزاری برای تامین اهداف غرب تبدیل شده است.

وی افزود: غرب توسط عربستان قیمت نفت را بالانس می کند. این هم خیانت به مردم عربستان و هم خیانت به ملت های منطقه است، اما دولتمردان عربستان باید توجه داشته باشند که این روند همیشه ادامه نخواهد داشت.

عضو هیات رئیسه مجلس در پاسخ به اینکه با کاهش قیمت نفت دولت چه قیمتی را برای هر بشکه نفت در لایحه بودجه 94 در نظر گرفته است، پاسخ داد: دولت فعلا رقم 70 دلار را برای هر بشکه نفت در بودجه سال آینده پیش‌بینی کرده است.

نماینده مردم نیشابور با اشاره به اینکه تصور نمی کنم قیمت نفت بیشتر از این پایین بیاید، خاطر نشان کرد: به هر حال حدود یک تا 2 ماه برای جمع‌بندی بودجه سال 94 فرصت داریم که البته مشخص است بدون شک دولت با نگاه اقتصاد مقاومتی پیش‌بینی‌های لازم را در نظر داشته باشد تا اگر قیمت نفت باز هم کاهش پیدا کرد، این کاهش قیمت را در بودجه لحاظ کنیم.

سبحانی‌نیا یادآور شد: کشورهای بسیاری ممکن است از بابت این مساله آسیب ببینند که بدون شک از اوپک نسبت به این روند و به منظور برون‌رفت از شرایط ایجاد شده، تصمیم جدی‌تری بگیرند.

کد N600989

وبگردی