آفتاب

سکوت یهودیان آمریکا در قبال لایحه "کشور یهود" رژیم صهیونیستی

سکوت یهودیان آمریکا در قبال لایحه "کشور یهود" رژیم صهیونیستی

یک رسانه چاپ سرزمین های اشغالی با اشاره به شکاف موجود میان یهودیان آمریکا در قبال لایحه بحث برانگیز "کشور یهودی" گزارش داد که یهودیان آمریکا در مورد اینکه چه واکنشی به این لایحه بدهند، دچار تشتت آرا هستند.

به گزارش خبرگزاری مهر، جروزالم پست در گزارشی نوشت با وجود سکوت نسبی، چندین نفر از رهبران ارشد جامعه یهودیان آمریکا از مواردی سخن می گویند که چگونه لایحه بحث برانگیز "کشور یهودی" بر بافت اجتماعی رژیم صهیونیستی تاثیر می گذارد.

به نوشته این رسانه چاپ سرزمین های اشغالی، جامعه یهودیان آمریکا هنگام تایید لایحه کشور یهودی در روز یکشنبه به حاشیه رانده شد و نمایندگان فدراسیون های یهودی از شمال آمریکا، مجمع خاخام های جنبش محافظه کار و اتحادیه اورتدوکس در گفتگو با جروزالم پست اعلام کردند که در پی سنجش این موضوع نیستند زیرا هویت اسرائیل به عنوان یک کشور یهودی را به چالش می کشد.

"آبراهام فاکسمن" مدیر ملی اتحادیه ضدافترا به عنوان یکی از معدود رهبران جامعه یهودیان آمریکا در بیانیه ای اعلام کرد: این نگران کننده است که ماهیت یهود و دموکراتیک اسرائیل به یک موضوع سیاسی تبدیل شده و اتهاماتی در این زمینه علیه آن وارد می شود.

آبراهام فاکسمن افزود: تلاشها برای تدوین بیشتر این مفهوم در قوانین اساسی معانی گسترده ای را در پی دارد اما این تلاشها ضروری نیست. جای نگرانی دارد که چرا برخی در پی استفاده از این پروسه سیاسی برای ترویج دستور کار افراطی هستند که می تواند به عنوان تلاش برای رده بندی کردن شخصیت دموکراتیک اسرائیل به نفع یک کشور یهودی ارزیابی شود.

"ریک جاکوبز" مدیر اتحادیه اصلاحات یهودیت نیز ضمن انتقاد از این طرح در گفتگو با یک روزنامه اسرائیلی ادعا کرد احساس می کنم باید تلاش های بیشتری برای تقویت دموکراسی به جای ماهیت یهودی این کشور بکار گرفته شود.

سخنگوی جاکوبز نیز در گفتگو با جروزالم پست اعلام کرد که این خاخام کاملا موافق بیانیه یکی از شاخه های جنبش اصلاحات است که اعلام کرده بود این طرح نه تنها به حقوق اقلیت های غیریهود آسیب می زند، بلکه اصول اسرائیلی ها را مبنی بر اینکه اسرائیل خانه ملی یهودیان است، زیر سوال می برد.

شورای ملی اسرائیل جوان که نشان دهنده شبکه ای ملی از کنیسه مدرن ارتدوکس است، نیز بیشتر مخالفت این لایحه بوده، این درحالیست که حمایت خود را از اعضای جامعه ملی مذهبی اسرائیل اعلام کرده است.

از سوی دیگر شماری از سازمانهای اسرائیلی-عربی پیشنهاد ایجاد تغییرات را در هویت اساسی اسرائیل در چند سال اخیر اعلام کرده و گروههای اجتماعی مدنی نیز خواستار پایان کاراکتر یهودی اسرائیل شده اند.

"روون ریولین" رئیس رژیم صهیونیستی نیز در یک کنفرانس خبری ضمن انتقاد از لایحه پیشنهادی کنست (پارلمان) برای به رسمیت شناختن این رژیم به عنوان "دولت یهودی‌ ها" گفته است یک چهارم دانش‌ آموزان اول دبستان را اعراب تشکیل داده و این افراد یک پنجم جمعیت رژیم صهیونیستی را فرا می گیرند. 

وی با اشاره به اینکه شهروندان عرب در اراضی اشغالی در اقلیت نیستند، گفت: این لایحه موفقیت تشکیلات صهیونیسم را زیر سوال می برد و باعث می شود تا افرادی اعلام کنند که اقلیت‌ ها در اراضی اشغالی فاقد آزادی هستند.

اظهارات ریولین در زمینه قانون دولت یهودی درحالیست که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی از این لایحه با هدف مقابله با تلاشها برای حذف ویژگی یهودی بودن اسرائیل یاد کرده است.

کد N600178

وبگردی