آفتاب
در گفت‌وگو با ایسنا

فلاحت‌پیشه: بزرگ‌ترین اشتباه اوباما این بود که فکر می‌کرد ایران هزینه توافق را می‌پردازد

فلاحت‌پیشه: بزرگ‌ترین اشتباه اوباما این بود که فکر می‌کرد ایران هزینه توافق را می‌پردازد

یک استاد دانشگاه گفت: آمریکا با تمدید مذاکرات سعی کرد لابی‌های مخالف تنش‌زدایی با ایران را ساکت نگه دارد.

یک استاد دانشگاه گفت: آمریکا با تمدید مذاکرات سعی کرد لابی‌های مخالف تنش‌زدایی با ایران را ساکت نگه دارد.

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه استاد دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره تمدید مذاکرات ایران و 1+5، گفت: در این دور از مذاکرات طرف‌های مذاکره‌کننده نتوانستند به یک توافق جامع برسند. بر همین اساس بین بد و بدتر، بد را انتخاب کردند.

وی ادامه داد: در حال حاضر ایران و 1+5 در آن حد از توان مانور برخوردار نیستند که در زمان توافق ژنو برخوردار بودند زیرا اکنون در داخل ایران و آمریکا بخصوص آمریکا با شرایط جدید توجیه تمدید مذاکرات دشوارتر است.

این استاد دانشگاه گفت: اگر تمدید مذاکرات به معنای مزمن شدن اختلافات است آن موقع ایرانی‌ها زودتر از 1+5 خسته می‌شوند و تمدید مذاکرات در ایران با واکنش‌های بسیار جدی‌تر همراه خواهد بود زیرا عملا این تمدید مذاکرات چیز تازه‌ای برای ایران ندارد.

فلاحت‌پیشه اضافه کرد:‌ در واقع طرف آمریکایی سعی می‌کند با تمدید مذاکرات نوعی لابی‌های مخالف تنش‌زدایی را ساکت نگه دارد اما ما این بار برخلاف آذر ماه سال گذشته مشاهده کردیم که نقش لابی‌ها بسیار جدی است.

این استاد دانشگاه افزود: در واقع توافق ژنو نقشه راهی بود که در یک چارچوب مثلثی قرار داشت. یک ضلع مثلث آن ایران بود که می‌بایست شفاف‌گری می‌کرد و عملا با تعدیل تولید و توسعه هسته‌ای با حسن نیت پیش رفت اما دو ضلع دیگر اجرا نشد.

وی با اشاره به مواضع دولت اوباما درباره مذاکرات هسته‌ای، گفت: اوباما بزرگ‌ترین اشتباهش این بود که فکر می‌کرد هزینه توافق را ایرانی‌ها می‌پردازند و اکنون با توجه به اینکه همه طرف‌های دولت اوباما شکست خورده نمی‌خواهد یکی از طرح‌های دیگرش یعنی مذاکرات هسته‌ای ایران شکست بخورد اما آمریکا در مواضع خود تعدیل لازم را انجام نداده است.

این استاد دانشگاه در توصیه به تیم هسته‌ای ایران گفت: طرف ایرانی باید مواظب باشد که این تمدید طولانی مدت توافق موجب ایجاد یاس و فرسودگی در عزم هسته‌ای کشور نشود. وقتی مقامات کشور اعلام می‌کنند که زودتر از هفت ماه می‌توان به توافق رسید در این صورت کمتر از هفت ماه را در نظر بگیرند و بر اساس آن حرکت کنند.

انتهای پیام

کد N599997

وبگردی