آفتاب

دیده‌بان حقوق بشر، نخست‌وزیر نظامی تایلند را به چالش کشید

دیده‌بان حقوق بشر، نخست‌وزیر نظامی تایلند را به چالش کشید

نخست‌وزیر تایلند، شش ماه پس از تصدی قدرت از طریق کودتای سفید، قاطعانه از موضع رهبری خود دفاع کرد؛ با این وجود دیده‌بان حقوق بشر مستقر در آمریکا معتقد است که تایلند ظاهرا به "چاه ویل" افتاده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، تایلند طی روزهای اخیر شاهد موج جدیدی از اعتراضات علیه خونتا بوده است و ده‌ها تن به اتهام اعتراضات ضد کودتا علیه نخست‌وزیر و انتشار اعلامیه‌ در بانکوک بازداشت و زندانی شده‌اند.

معترضان به کودتا پس از سرکوب ارتش با هدف ساکت کردن مخالفان، عمدتا راهی زندان شده‌اند. کسانی که مخالفت خود را ابراز کنند، احتمالا با دو سال حبس رو به رو می‌شوند.

ژنرال پرایوث چان اوچا،‌ رئیس سابق ارتش تایلند است که در ماه مه قدرت را از چنگ نخست‌وزیر منتخب خارج کرد و خود در ماه اوت به قدرت رسید و با دفاع از مقام نخست‌وزیری خود، وعده داد که علیه مخالفان از زور استفاده نکند.

پرایوث که رئیس شورای خونتا (شورای امنیت برای صلح و نظم) است، گفت: من برای منافع شخصی قدرت را تسخیر نکردم. ما نمی‌خواهیم از قدرت سوء‌استفاده کنیم و نمی‌خواهیم که به زور متوسل شویم. حضور من در این پست به کشور آسیب نزده است.

ارتش تایلند پس از ماه‌ها تظاهرات‌های خیابانی که به عزل دولت یینگلاک شیناواترا، نخست‌وزیر تایلند کمک کرد، قدرت را به دست گرفت. این کودتا با محکومیت شدید غرب رو به رو شد. خونتای تایلند در بخشی از برنامه سرکوب معترضان همچنین متعهد شد تا روند رسیدگی به پرونده منتقدان پادشاهی تایلند را سرعت بخشد. در اقدامی نادر، سه تن از اعضای ارشد پلیس این هفته به نقض قوانین تایلند متهم شدند چرا که توهین، افترا و تهدید پادشاه، ملکه، ولیعهد و یا اعضای خاندان سلطنتی جرم محسوب می‌شود.

در همین حال دیده‌بان حقوق بشر مستقر در آمریکا با انتشار بیانیه‌ای گفت: ظاهرا تایلند به چاه ویل سقوط کرده است. شش ماه پس از کودتا، هرگونه انتقاد تحت پیگرد قرار می‌گیرد، فعالیت سیاسی ممنوع است، رسانه‌ها سانسور می‌شوند و مخالفان در دادگاه‌های نظامی محاکمه می‌شوند. تایلند همچنان تحت حکومت نظامی است و تجمعات بیش از پنج نفر ممنوع است. نقض‌کنندگان هم در دادگاه‌های نظامی محاکمه می‌شوند.

انتهای پیام

کد N599766

وبگردی