آفتاب
وزیر نیرو در گفت‌وگو با ایسنا:

از واردات توربین‌های دست دوم خارجی بی‌خبرم

از واردات توربین‌های دست دوم خارجی بی‌خبرم

دولت از ورود توربین‌های دست دوم خارجی به برخی نیروگاه‌ها بی اطلاع است.

حمید چیت‌چیان - وزیر نیرو - در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، از واردات توربین های دست دوم به کشور ابراز بی اطلاعی کرد.

به گزارش ایسنا، چندی پیش مدیر یکی از شرکت‌های فعال در صنعت نیروگاهی ادعا کرده بود به دلیل کاهش هزینه تامین توربین های دست دوم نسبت به توربین‌های نو، در برخی بخش‌ها به ویژه در صنعت نفت و گاز اشتیاق برای خرید توربین های بدست دوم ایجاد شده، به گونه‌ای که با توجه به نبود مقررات خاص از توربین‌های دست دوم وارداتی استفاده می شود.

مدیرعامل گروه مدیریت پروژه های نیروگاهی ایران گفته بود: با وجود این که ایران ششمین کشور سازنده نیروگاه صنعتی انحصاری در دنیا است مشاهده می‌شود که توربین‌های دست دوم و اسقاطی با راندمان 20 درصد با حمایت صنعت نفت و گاز وارد کشور می‌شود.

عباس علی‌آبادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با اشاره به واردات توربین‌های قراضه غربی و شرقی، گفته بود: اقدام به واردات توربین‌های دست دوم به کشور در مقیاس بالا به شدت تهدیدکننده صنعت برق کشور است. وی با اشاره به سهولت واردات توربین‌های دست دوم با راندمان پایین به دلیل نبود عوارض گمرکی و تعرفه‌ای، به رشد واردات این توربین‌ها اشاره کرد و گفت: حتی توربین‌های بادی اسقاطی نیز وارد کشور و در نیروگاه‌های مختلف به کار گرفته می‌شوند.

وی با اشاره به این‌که کاربران توربین‌های دست دوم برای نیروگاه‌های خود سوخت یارانه‌ای دریافت می‌کنند اظهار کرد: این درحالی است که نیروگاه‌های با راندمان پایین و دارای توربین اسقاطی برق تولیدی خود را با قیمت مشابه سایر تولیدکنندگان، می‌فروشند.

به گفته برخی فعالان نیروگاه‌سازی، متقاضیان توربین‌های دست دوم و اسقاطی صنعت نفت و گاز کشور است و این درحالی است که این صنعت با دانستن ارزش گاز انتظار می‌رود هوشمندانه تر در زمینه استفاده از گاز گام بردارد.

انتهای پیام

کد N599726

وبگردی