آفتاب

آینده قراردادهای خارجی خودروسازان با تمدید مذاکرات هسته‌ای

آینده قراردادهای خارجی خودروسازان با تمدید مذاکرات هسته‌ای

سخنگوی شورای سیاستگذاری خودرو با بیان اینکه مسائل ناشی از تحریم‌های مالی در ایران همچنان سد راه انعقاد قرارداد میان خودروسازان خارجی با ایرانی‌ها است، گفت: امیدواریم در مرحله اول مذاکرات که دهم اسفندماه صورت می‌گیرد، تحریم‌های مالی لغو شود.

به گزارش خبرنگار مهر، ساسان قربانی در نشست خبری امروز خود با خبرنگاران در خصوص تمدید مذاکرات ایران با 1+5 تا تیرماه آتی و پابرجا بودن تحریم‌های مالی غرب بر علیه ایران، گفت: بدون شک ارتباطات مالی یکی از مهمترین و اصلی‌ترین موضوعاتی است که در صنعت خودرو وجود دارد. یک تولیدکننده داخلی یا یک قطعه‌ساز داخلی، هزینه‌های مضاعفی را ناشی از تحریم مالی متحمل می‌شود و همین امر باعث شده تا به راحتی نتواند مانند تمامی رقبای خود، فعالیت داشته باشد.

سخنگوی شورای سیاستگذاری خودرو در پاسخ به سئوال مهر افزود: در مرحله اول پیش‌بینی شده است که مذاکرات ایران با 1+5 روز دهم اسفندماه انجام شود که امیدواریم این مذاکره، به لغو تحریم‌های مالی بر علیه ایران منجر شود اما بسیاری از قراردادهایی که در صنعت خودرو و قطعه‌سازی کشور منعقد می‌شود، دوره مذاکره طولانی دارد و اگر در مورد یک محصول، قرار باشد پروژه‌ای آغاز شود که منجر به طراحی پلت‌فرم و تولید خودرو شود، به طور قطع زمانبری، طولانی‌تر خواهد شد.

وی تصریح کرد: وقتی طرف خارجی، افق را روشن ببیند، اقدام به انجام مذاکره کرده و مسیر مذاکره را طی می کند تا با برداشتن موانع، به سرعت قرارداد را وارد فاز انعقاد و عملیاتی شدن کند. بنابراین این امیدواری وجود دارد که طرفین به این اجماع برسند که مذاکره مثبت بوده است. البته گاهی مذاکره برای انعقاد یک قرارداد دو تا سه سال به طول می‌انجامد ولی اجرا به سرعت انجام می گیرد.

به گفته قربانی، بازار منطقه خاورمیانه، یک بازار مناسب است که در این منطقه، تنها کشوری که پتانسیل مناسبی برای تولید خودرو به لحاظ زیرساختی و نیروی انسانی دارد، ایران است بنابراین استقبال زیادی از انعقاد قرارداد با ایران صورت گرفته است؛ ولی به دلیل برخی مسائل ناشی از تحریم، این مذاکرات همچنان ادامه دارد.

سخنگوی شورای سیاستگذاری خودرو گفت: البته برنامه‌ریزی‌ها برای برگزاری این کنفرانس به گونه‌ای بود که تا حدود زیادی این کنفرانس مستقل از نتیجه مذاکرات ایران با 1+5 باشد و به نحوی برنامه‌ها تدوین شود که مذاکرات بر روی اتفاقات این همایش و حضور مهمانان موثر نباشد؛ اما اگر هم مذاکرات به نتیجه مثبت می‌رسید، به طور قطع تاثیر بیشتری بر روی حضور خارجی‌ها در ایران داشت.

قربانی با بیان اینکه با روشن شدن نتیجه مذاکرات 1+5، شرکتهای امریکایی از حضور در ایران برای این کنفرانس منصرف شده‌اند، اظهار داشت: البته احتمال دارد که برخی نمایندگان آنها حضور یابند.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا وزارت صنعت، با لحن جدی به خودروسازان خارجی برای مشارکت پایدار با ایران و عدم تکرار تجربه تلخ خودروسازان داخلی با پژو و رنو فرانسه تذکر خواهد داد، گفت: یکی از محورهایی که احتمالا از سوی معاون اول رئیس جمهور و وزیر صنعت، معدن و تجارت مطرح خواهد شد، تاکید بر همین موضوع است.

وی در پاسخ به سئوالی مبنی بر تاکید مدیرعامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران بر آغاز مشارکت خودروسازان داخلی با خارجی‌ها حداقل با 40 درصد ساخت داخلی نیز گفت: این موضوع بارها و بارها از سوی وزیر صنعت، معدن و تجارت در جلسات شورای سیاستگذاری خودرو مورد تاکید قرار گرفته است و بنابراین ایران با مزیت بسیار نیروی انسانی و قطعه‌سازی مناسب، باید از توان داخلی برای تولید خودرو استفاده کند.

سخنگوی شورای سیاستگذاری خودرو همچنین در خصوص احتمال انعقاد قرارداد میان خودروسازان داخلی با خارجی‌ها در دهم آذرماه، خاطرنشان کرد: بسیاری از خودروسازان ایرانی مذاکرات خود را با طرف‌های خارجی شروع کرده اند و برخی از صحبت‌ها به مراحل پایانی خود رسیده است و بنابراین دور از ذهن نیست که در این روز، مذاکرات به نتیجه رسیده و نهایی شود.

وی در توضیح این مطلب خاطرنشان کرد: دهم آذر ماه، برندهای قدیمی و جدیدی که در صنعت خودروی ایران حضور داشته و خواهند یافت، به ایران می‌آیندو این فرصتی برای مدیران ارشد شرکت‌های خودروساز و مسئولان صنعتی و اقتصادی کشور است که ملاقاتهایی را با آنها شکل دهند؛ اما پیام ما این است که صنعت خودروی ایران قابلیت این را دارد که محصولات جدید را به بازارهای جهانی عرضه کند و پایگاهی برای تولید محصولات جدید خودروسازان خارجی در منطقه باشد.

قربانی از ارایه سند استراتژی صنعت خودرو به صورت یک کتابچه به مهمانان دومین کنفرانس بین المللی خودرو خبرداد.

وی از حضور 70 فعال عرصه خودرو و قطعه‌سازی از فرانسه، 62 نفر از چین، 58 نفر از ترکیه، 47 نفر از کره، 37 نفر از ژاپن، 31 نفر از آلمان و 24 نفر از ایتالیا در دومین همایش بین‌المللی صنعت خودرو خبرداد و گفت: همچنین مهمانانی از تایوان، امارات، اتریش، اسپانیا، سوئد، روسیه، پرتقال، اوکراین، عربستان، آمریکای شمالی، نیجریه، بلژیک، کوبا، مالزی، رومانی، قراقستان و بلغارستان نیز حضور خواهند یافت.

قربانی در ادامه از حضور 17 سفیر کشورهای خارجی در ایران در این کنفرانس بین‌المللی خبرداد و گفت: در حاشیه این کنفرانس، 7 اتاق مذاکره خصوصی فعال خواهد بود که محلی برای مذاکره شرکت‌های خودروساز ایرانی با خارجی‌ها و ملاقات‌های معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر صنعت، معدن و تجارت است.

 

کد N599720

وبگردی