آفتاب

دومین روز اعتراضات سراسری در آمریکا/ اعزام نیروهای گارد ملی به فرگوسن

دومین روز اعتراضات سراسری در آمریکا/ اعزام نیروهای گارد ملی به فرگوسن

مردم بیش از 90 شهر آمریکا دومین روز از تظاهرات خود در اعتراض به بیگناه شناخته شدن قاتل "مایکل براون" را برگزار کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر، آسوشیتدپرس از برگزاری تظاهرات در نیویورک، میناپولیس، کالیفرنیا، لس آنجلس، میسوری، سنت لوئیس، و منهتن از مهمترین ایالت ها و شهرهایی بودند که دومین روز از اعتراضات آمریکا در آنها برگزار شد. 

بر اساس گزارش های موجود بیش از 90 شهر آمریکا صحنه اعتراضات بودند که در اغلب شهرها اعتراضات مردمی به آرامی برگزار شد، اما در برخی شهرها همچون سنت لوئیز و دیگر شهرهای ایالت میسوری اعتراضات به خشونت کشیده شد که در نتیجه آن بیش از 50 نفر بازداشت شدند. 

در همین رابطه رویترز نیز از اعزام دو هزار نیروی گارد ملی آمریکا به فرگوسن برای تامین امنیت آن خبر داده است. در برخی از شهرهای آمریکا معترضین اقدام به آتش زدن خودروهای پلیس و دیگر امکانات دولتی کرده اند.

اعتراضات در آمریکا از دوشنبه شب و پس از اعلام حکم هیئت منصفه رسیدگی کننده به پرونده قتل مایکل براون آغاز شد. در این رزو هیئت منصفه دادگاه میسوری رای به بیگناه بودن قاتل مایکل براون داد و همین امر موجب شد تا در ابتدا فرگوسن و در ادامه دیگر شهرهای ایالت میسوری و همچنین دیگر شهرها و ایالت های آمریکا صحنه اعتراضات علیه خشونت پلیس شوند. 

مایکل براون نوجوانی سیاه پوست بود که در مردادماه سال گذشته توسط پلیس آمریکا به قتل رسید و پس از آن اغلب شهرهای امریکا بویژه شهر فرگوسن در ایالت میسوری صحنه اعتراضات علیه خشونت پلیس آمریکا شد. 

معترضین و خانواده براون انتظار داشتند که هیئت منصفه رای به گناهکار بودن افسر پلیسی دهد که با شلیک گلوله به سر مایکل، وی را به قتل رسانده اما این واحد قضایی شب گذشته رای به بی گناهی پلیس داده و همین امر موجب آغاز دوباره اعتراضات در آمریکا شد. 

دادگاه در حالی رای به بیگناهی قاتل مایکل براون داده که روز یکشنبه هفته جاری نیز یک کودک 12 ساله بدست پلیس آمریکا کشته شده بود.

در این حادثه یکی از افسران شهر کلیولند پس از آنکه دید این کودک اسلحه‌ ای بدست دارد از او خواست اسلحه ‌اش را کنار گذاشته و دست‌های خود را بالا بگیرد. طبق اعلام پلیس، این پسر 12 ساله به دستور مامور پلیس توجهی نکرد و به همین دلیل دو گلوله به سمتش شلیک شد. این کدک در حالی بدست پلیس آمریکا کشته شد که اسلحه همراه وی قلابی بود.

به گفته شاهدان، این کودک افسر پلیس را تهدید زبانی نکرده و حتی اسلحه‌اش را به سمت او نگرفته بود.

علاوه بر آن در هفته گذشته نیز در بروکلین جوانی سیاه پوست بدست پلیس آمریکا به قتل رسیده بود.​

کد N598904

وبگردی