آفتاب

افکار عمومی مردم ایستا نیست/ آخرین معیار برای نظر مردم انتخابات 24 خرداد است

افکار عمومی مردم ایستا نیست/ آخرین معیار برای نظر مردم انتخابات 24 خرداد است

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه نهادهای قانونی آن زمان که با افکار مردم پیش می روند، کارها سهل تر و آسان تر است، گفت: افکار عمومی مردم ایستا نیست و امروز آخرین معیار برای رفتار مردم و افکار عمومی باید انتخابات 24 خرداد باشد.

به گزارش خبرنگار مهر ،حسن روحانی در پنجمین حضور خود در مجلس شورای اسلامی برای معرفی گزینه پیشنهادی دولت جهت تصدی وزارت علوم ضمن تبریک ایامی که به مجلس شورای اسلامی تعلق دارد به نمایندگان خانه ملت گفت: به روح همه شهیدان مجلس به ویژه شهید بزرگوار مدرس درود و سلام می فرستیم.

وی افزود: مجلس از آغاز پیروزی انقلاب تا امروز در ادوار مختلف بار سنگین قانونگذاری، نظارت، دموکراسی و پیگیری برای اجرای قانون، تصویب لوایح بسیار مهم و سرنوشت ساز و طرح های بسیار مهم، قوانین مربوط به برنامه پنجساله، بودجه سالیانه و همچنین رای اعتماد به وزرا را در ادوار مختلف به عهده داشته و این رای اعتماد پیوند بسیار مبارکی را بین دولت و مجلس به وجود می آورد.

رئیس جمهور همچنین در بخش دیگری از سخنان خود ضمن تشکر از کاندیداهای سابق وزارت علوم، گفت: از همه آنهایی که قبول کردند، به مجلس آمدند و توانستند رای 70 یا 79 نماینده را در کنار خود داشته باشند، اما نتوانستند رای اکثریت را کسب کنند، تشکر می کنم چرا که آنان برای رضای خدا آماده شدند و من از آنان سپاسگزاری می کنم و امیدوارم در مناصب دیگر بتوانند برای خدمت به مردم ادای وظیفه کنند.

وی با اشاره به ویژگی های وزیر پیشنهادی جدید دولت، گفت: شما جناب آقای فرهادی را به اندازه من و یا حتی از من بیشتر می شناسید و امروز به عنوان وزیر جدید معرفی شده و سوابق ایشان در زمینه وزارت علوم، وزارت بهداشت و آموزش پزشکی است و در این زمینه دارای سابقه است.

روحانی همچنین ادامه داد: قبل از اینکه از ویژگی های فرهادی بگویم از سایت ها می خواهم که رای نیاوردن وزرا را به مسائلی منتسب نکنند که نتیجه آن اهانت به مجلس و نمایندگان باشد.

وی با اشاره به ویژگی های دموکراسی در ایران ادامه داد: ما یک دموکراسی ویژه ای در ایران داریم که این دموکراسی، دموکراسی غیر حزبی است و در دنیا کمتر دیده شده است.

روحانی گفت: البته اگر این دموکراسی حزبی بود کار از لحاظ سیاسی آسان تر بود اما خب قانون اساسی این شیوه را برگزیده است و مشکلات خودش را دارد و این به این معنا نیست که ما در آینده برای آن چاره ای نیندیشیم و فکری نکنیم.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه زمانی که نهادهای قانونی با افکار مردم پیش می روند، کار سهل تر است، گفت: افکار عمومی ایستا نیست، افکار عمومی مانند نهر زلال و روان است و افکار عمومی تغییر می کند و ما همواره باید در کنار افکار مردم باشیم. البته افکار مردم نیز از چارچوب فرهنگ دینی و مصالح ملی گرفته شده است و معمولا اکثریت مردم خطا نمی کنند.

وی با تاکید بر اینکه آخرین رفتار مردم و معیار ما باید 24 خرداد باشد، گفت: گفتمانی که در 24 خرداد مردم به آن رای دادند باید معیار ما باشد. اگر اختلاف فرد برگزیده شده با نفر بعدی یک میلیون رای بود خب می گفتیم این گفتمان ها به هم نزدیک است اما اگر گفتمانی رای آورد که رایش سه برابر نفر بعدی است، یعنی 13 میلیون اختلاف دارد این نشان از این دارد که گفتمان نفر اول مورد تایید مردم است.

رئیس جمهور با بیان اینکه امروز گفتمان اعتدال مورد قبول جامعه است، گفت: مخصوصا رهبری در گفتمان اعتدال تاکید کردند. گفتمان اعتدال، گفتمان دین و فرهنگ بزرگ ایران است چرا که ما امت وسط هستیم.

روحانی خاطر نشان کرد: دموکراسی چهارچوب هایی دارد و همه باید در این چهارچوب ها حرکت کنیم.

وی با بیان اینکه موضع دولت در قبال مجلس همواره اخلاق، ادب و قانون خواهد بود، گفت: ما به مجلس و به آرای نمایندگان در هر شرایطی احترام می گذاریم و رای مجلس به عنوان رای مردم است.

ادامه دارد...

کد N598890

وبگردی