آفتاب

رموز انبارداری انار چیست؟

رموز انبارداری انار چیست؟

معاون فنی و اجرایی جهاد کشاورزی ساوه گفت: حفظ رطوبت مانع از خشکی پوست انار می‌شود.

محمودرضا خلیلی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه مرکزی- با بیان روش‌های مقابله با خشکی پوست انار پس از برداشت این محصول گفت: باید به گونه‌ای شرایط لازم برای انبارداری انار را فراهم کرد تا بتوان طراوت و تازگی این محصول را تا مدت‌ها حفظ کرد.

وی بیان کرد: مهمترین عامل برای جلوگیری از خشکی پوست انار و حفظ شادابی و طراوت آن برخورداری از رطوبت 70 الی 90 درصدی است.

وی ادامه داد: در منطقه ساوه به لحاظ ویژگی گرمسیری لازم است شرایط نگهداری طوری تنظیم شود که این محصول در دمای بین پنج الی هفت درجه سانتیگراد محافظت شود تا به تداوم تازه بودن پوست آن کمک کرد.

وی با بیان اینکه تغییرات پوست و داخل انار به درجه حرارت و میزان رطوبت بستگی دارد، افزود: این دو مسئله به عنوان دو اصل مهم در انبارداری انار به‌شمار می‌روند.

معاون فنی و اجرایی جهاد کشاورزی ساوه با بیان اینکه ماندگاری در انبار، کمبود آفات و خوش رنگی دانه و پوست از ویژگی‌های بارز یاقوت سرخ ساوه است، افزود: استفاده از پوشال‌های چوبی، پوشال کاغذی، چوب نی و ... را از راهکارهایی دانست که می‌توان در انبارداری انار برای محافظت از این محصول و جلوگیری از گندیدگی آن بکار برد.

وی جلوگیری از نفوذ نور مستقیم خورشید، ایجاد سایه‌بان و جلوگیری از نفوذ باران را نیز از جمله راهکارهای دیگر برای جلوگیری از خشکی و گندیدگی انار در انبار بیان کرد و افزود: قطعا برای حفظ طراوت و تازگی این محصول نباید انار را بدون پوشش نگه داشت، چرا که قرار گرفتن این محصول در معرض باد منجر به تسریع در خشکی پوست آن می‌شود.

به گفته وی، برای کاهش گندیدگی انار نباید ارتفاع توده بیش از یک متر باشد، چرا که افزایش میزان ارتفاع توده (انباشتگی بیشتر انار بر روی هم) کار تهویه فضای داخل توده را با مشکل مواجه می‌کند.

وی تصریح کرد: اگر قرار است انار را در فضاهای کوچکتری انبار کرد و نیاز به افزایش ارتفاع توده بود با ایجاد حفره هایی از طریق جاگذاری لوله‌های مشبک باید کار هوادهی به توده را تسهیل کرد تا گازهای تولید شده حاصل از فشردگی و انباشتگی انار خارج و مانع از گندیدن آن شود.

خلیلی در ادامه با توصیه نسبت به مصرف بیشتر انار این میوه بهشتی گفت: انار برای بهبود عملکرد قلب و عروق و جلوگیری از تصلب شریان‌ها و بروز سکته، پیری زودرس، آلزایمر و سرطان پروستات به کار می‌آید و مصرف انار برای بیماران قلبی عروقی می‌تواند بسیار مفید و مؤثر باشد.

وی خاطرنشان کرد: انار می‌تواند بیماری‌های کبد، مسمومیت‌های خون، خستگی جسمی و عصبی و سرماخوردگی و بیماری‌های عفونی و انگل‌های دستگاه گوارش را بهبود ببخشد.

این مقام مسئول در جهاد کشاورزی ساوه خاطرنشان کرد: گل، برگ و پوست این میوه قابل خوردن است و خواص دارویی دارد. پوست خشک شده آن برای درمان کم‌خونی، اسهال خونی، اسهال، بیماری قلبی و کرم روده مؤثر است و از ورم و التهاب پیش‌گیری و سیستم گوارشی را تقویت می کند.

وی بیان کرد: پوست انار سرشار از آنتی‌اکسیدان است و علاوه بر کاربرد دارویی، برای نگهداری مواد غذایی نیز از آن استفاده می‌شود.

‌انتهای پیام

کد N598871

وبگردی