آفتاب

از مذاکرات حمایت می‌کنیم

از مذاکرات حمایت می‌کنیم

خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، - یادداشت روز

محمدرضا تابش - نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی

الحمدلله تلاش‌های تیم مذاکره کننده و سیاست‌های دولت با عنایت به مشارکت بالای مردم در انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته و ایستادگی ملت شریف ایران در دفاع از حقوق هسته‌ای خود جواب داد و نشانه‌هایی از تفاهم و نزدیک شدن دیدگاه‌ها برای جمع‌بندی نهایی درخصوص انرژی هسته‌ای به چشم می‌آید.

به یاد آوریم روزهایی را که سفرای کشورهای مهم اروپایی متبخترانه و به طور یکجانبه ایران را ترک کردند و مذاکرات هسته‌ای با کارشناسان رده 3 و 2 این کشورها برگزار می‌شد، اما در مذاکرات اخیر یک طرف دیپلمات‌های ما متعهدانه و مدبرانه حضور داشتند و در طرف دیگر وزرای خارجه 7 کشور بزرگ مدعی در دنیا که بر اساس داشتن حق وتو مدعی مدیریت جهانی هستند، این امر نشان دهنده اقتدار ملی ماست.

امروز قدرت‌های بزرگ دنیا حق غنی‌سازی را برای جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک حق مسلم پذیرفته اند و برخی کشورهایی که تا دیروز مدّعی بودند جمهوری اسلامی ایران حتی نباید نیروگاه هسته‌ای داشته باشد، غنی‌سازی را در پرتو ایستادگی ملت شریف ایران و گفت‌وگوی چارچوب‌دار و اصولی مذاکره کنندگان هسته‌ای تحت هدایت‌های رهبری معظم انقلاب اسلامی و تدبیر دولت محترم پذیرفته‌اند.

از طرفی ملت ایران و مسئولان امر نشان دادند عملاً تحریم‌ها نمی‌تواند جلوی پیشرفت علمی کشور را بگیرد.

اعتراف این روزهای وزیر امور خارجه آمریکا مبنی بر آن‌که «باید تحریم ها را کنار گذاشت» و این‌که «ایران به تعهداتش عمل کرده است» اعترافات بزرگی بود که نشان داد منطق گفت‌وگوی دیپلمات‌های ما کارگر شده است و خط بطلانی است بر این دیدگاه که تحریم‌ها می‌تواند ملت ایران را منزوی کند.

ما از تمدید مذاکرات که ان‌شاء الله با حفظ حقوق ملت ایران به تفاهم منجر خواهد شد، حمایت می‌کنیم.

عدم تحقق تفاهم عملاً طیف افراط گرا در داخل ایالات متحده آمریکا و داخل کشور را تقویت می‌کرد. در آمریکا عده‌ای افراطی چماق حمله به جمهوری اسلامی ایران را به دست دارند و خواستار عدم به نتیجه رسیدن مسئله هسته‌ای هستند. متاسفانه در داخل هم عده‌ای به دنبال عدم تحقق تفاهم می‌باشند. به نظر می‌رسد باید خط اعتدال را که همانا به نتیجه رساندن این موضوع با تفاهم است پیگیری کرد. این امر موجب به سایه رفتن افراط گرایان خواهد شد. افراط گرایان منطقه ما هم خواهان عدم تحقق تفاهم بودند، رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای مرتجع منطقه تلاش زیادی نمودند تا مذاکرات به شکست بینجامد.

اثرات داخلی این تفاهم موجب تقویت اقتصاد ملی مبتنی بر سیاست‌های اقتصاد مقاومتی خواهد شد. ایجاد اطمینان از آینده و توسعه فضای کسب‌وکار را موجب خواهد گردید. زمینه ورود تکنولوژی به کشور را باز خواهد کرد و توسعه فضای رقابتی را بوجود خواهد آورد. هزینه‌های تولید را کاهش خواهد داد و توسعه رقابت با محصولات خارجی را باعث خواهد گردید.

در سطح منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک قدرت منطقه‌ای نشان داد از ظرفیت سیاسی بسیار بالا برخوردار است و از این ظرفیت می‌توان در جهت کاهش مشکلات منطقه‌ای و مبارزه با افراط‌گرایی در منطقه استفاده کرد.

به واسطه فراهم شدن زمینه تعامل با کشورهای منطقه و دنیا بازارهای منطقه و دنیا به روی اقتصاد کشور باز خواهد شد و تسهیل در نقل و انتقال وجوه بین بانکی و کاهش هزینه‌های مبادله و قیمت کالاها را در برخواهد داشت.

در سطح بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران مدلی اثربخش و کارا برای گفت‌وگو ارائه نمود و نشان داد به جای آن‌که به سمت استفاده از ابزارهای تحریم شورای امنیت و تهدید کشورها برویم، می‌توانیم با منطق گفت‌وگو، مسائل را حل و فصل کنیم. این منطق با استقامت مردم تبدیل به یک فرهنگ شده و خواهد شد.

با این رویکرد و پشتوانه، جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک کشور مهم منطقه استراتژیک خاورمیانه می‌تواند از ظرفیت خود در جهت تقویت «گفتمان گفت‌وگو» برای حل و فصل منازعات منطقه‌ای و بین‌المللی و مبارزه با افراط گرایی استفاده نماید که همه این‌ها حاصل بردباری و استقامت و تدبیر و سعه‌صدر و بزرگواری ملت شریفی است که با تکیه بر فرهنگ غنی خویش و آموزه‌های دینی، تاریخ ساز و تمدن‌آفرین بوده‌اند.

انتهای پیام

کد N598471

وبگردی