آفتاب

محکومیت 7 دانشجوی اویغوری در سین‌کیانگ

محکومیت 7 دانشجوی اویغوری در سین‌کیانگ

یک وکیل حقوق بشری امروز (سه‌شنبه) از محکوم شدن هفت دانشجو به اتهام جدایی‌طلبی در دادگاهی در استان سین‌کیانگ خبر داد و اعلام کرد که تمامی این افراد از اقلیت اویغور هستند که برای یک وب‌سایت متعلق به یک استاد دانشگاه فعالیت می‌کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، لی خانگ پینگ، وکیل مدافع الهام توهتی، استاد اقتصاد گفت: این دانشجویان در دادگاه خلق اورومچی، همان دادگاهی که این استاد در آن محکوم شد، به اتهام انجام اقدامات جدایی‌طلبانه محکوم شده‌اند. آنها در این وب‌سایت به انتقاد علنی از دولت پکن و سیاست‌های قومیتی پرداخته‌اند.

توهتی در سپتامبر 2014 به حبس ابد محکوم شد.

این وکیل ادامه داد: سوال اینجاست که این دانشجویان تا چه مدت در زندان خواهند ماند. اما انتظار نداریم که حبس آنها بیشتر از این استاد باشد. برخی از این دانشجویان علاوه بر فعالیت در این وب‌سایت که بعدا توسط دولت پکن بسته شد، به شرکت در نشست‌هایی مذهبی در هنگ‌کنگ متهم شده‌اند.

الهام توهتی پیشتر به دادگاه گفته بود هدفش از تاسیس این وب‌سایت کمک به مردم اویغور برای بیان نظراتشان و کمک به مردم چینی هان برای فهم و درک اقلیت اویغور است اما دادگاه در حکم خود اعلام کرد که این استاد دانشگاه از سایت مذکور برای تحریک انزجار قومیتی استفاده کرده است.

دست‌کم سه تن از این دانشجویان در برنامه تلویزیون دولتی اعتراف کردند که توسط این استاد دانشگاه برای نوشتن مقاله‌هایی در افزایش انزجار قومیتی معرفی شدند. حامیان این استاد دانشگاه می‌گویند وی و دانشجویانش به خاطر بیان انتقادهایشان از دولت پکن محکوم و زندانی شده‌اند. باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا نیز از پکن خواسته تا الهام توهتی را آزاد کند.

انتهای پیام

کد N598084

وبگردی