آفتاب

اردوغان: مادامیکه سلطان عادل نباشد قوانین بی‌اهمیت هستند

اردوغان: مادامیکه سلطان عادل نباشد قوانین بی‌اهمیت هستند

رئیس‌جمهوری ترکیه با انتقاد از حکم اخیر دادگاه برای متوقف کردن خصوصی کردن بندر "گالاتا پورت" تاکید کرد که حاکم و نه لزوماً قوانین، باید عدالت را در کشور برقرار کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه حریت، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه درانتقادی صریح به حکم یکی از دادگاه‌ها که نگرانی‌ها درباره رشد خودکامگی در ترکیه را تشدید کرد، گفت: مادامیکه حاکم عادل نباشد قوانین یک کشور کمابیش بی‌اهمیت هستند.

وی در سخنرانی خود در نشست زنان و عدالت به میزبانی انجمن زنان و دموکراسی گفت: این کشور است که باید از برابری حقوق مردمش حفاظت کند. این بدین معناست که چنانچه یک کشوری قوانین خود را براساس حقوق قرار دهد، عدالت به خودی خود رعایت می‌شود.

وی در ادامه سخنانش حکم دادگاه استانبول را «خیانت» علیه کشورش خواند. اشاره وی به حکم شورای کشور درخصوص پروژه منطقه بندری سالیپازاری بود که به گالاتاپورت معروف است.

اردوغان افزود: علاوه بر این عبارت زیبایی هست که برخی آن را به کنفوسیوس و برخی دیگر آن را منصوب به عمربن خطاب می‌دانند. «مهم نیست که قوانین چقدر بد هستند؛ اگر آنها به دست سلطانی عادل بیفتد، نتایج ختم به خیر می‌شود؛ مهم نیست که قوانین چقدر خوب هستند؛ اگر آنها به دست سلطانی درنده‌خو بیفتد، پس از آن آنها به بی‌عدالتی ختم می‌شوند.» در اینجا نیز ما با مساله مشابهی روبه‌رو هستیم.

شرکت ترکیه‌ای دوگاش هولدینگ برای خصوصی‌سازی گالاتاپورت بالاترین پیشنهاد را در سال 2013 ارائه کرد که ارزش آن 702 میلیون دلار بود. طبق آن شرکت مذکور حق فعالیت 30 ساله در این منطقه بندری را در حومه استانبول به دست آورد.

پس از پایان این مزایده، اتحادیه اتاق‌های مهندسی و معماری ترکیه علیه این پروژه اعلام شکایت کردند و مدعی شدند که طرح مذکور نمی‌تواند به صورت مناسب در منطقه بیوغلو هماهنگ شود. در ماه اکتبر شورای کشور دستور توقف این پروژه را صادر کرد.

انتهای پیام

کد N597929

وبگردی